IKLAN BERBAYAR

ISTIMEWA DAN BERMAKLUMAT

Thursday, April 29, 2010

Air yg dicincang takkan putus..

Thursday, April 29, 2010
Kata org2 tua..Air yang dicincang takkan putus. Benarkah?

Air tu merupakan kiasan kepada hubungan kekeluargaan, ianya merujuk pada air yang mengalir. Jika air trsebut telah brhenti mengalir..maka trputuslah aliran air ini, maka trciptalah lopak2 air yg mana lama kelamaan ia akan kering atau mengeluarkan bau yg busuk (kerana bertakung dan brhimpunnya kotoran dan bangkai2 binatang)

Jika ikut ilmu alam, geografi, begitu juga ia merupakan salah satu punca wujudnya kolam2 dan tasik2..yg mana asalnya dari satu sungai yg mengalir. Aliran air trputus disebabkan gerakan bawah bumi, gempa, atau prbuatan manusia, atau sungai mencari laluan yg baru.
________
Org2 Melayu adalah dari satu rumpun..ikatan persaudaraan org2 Melayu ialah agama Islam, semata2 kerana ucapan kalimah, walaupun rumpun Melayu ni trdiri dari jawa, banjar, aceh, melayu2 kenegerian spt Melayu kelantan, melayu kedah, melayu perak, melayu NS, melayu johor, melayu pahang dll, mamak, dsb.
Melayu2 kenegerian, jawa, banjar dll ni juga mempunyai budaya, loghat bahasa yg berlainan jugak.
Tapi semua, umumnya mengaku mereka adalah Melayu yg mana prsaudaraan dan persamaannya ialah Islam.

Kemudiannya, Melayu brkumpul dalam satu parti yakni UMNO. Kini ada dua, satu kerana keahlian parti dan satu lagi kerana persaudaraan seIslam.

Sungai mengalir masih lagi satu aliran............

Kemudian..sungai yg mengalir pecah jadi 2 aliran.. PAS dan UMNO. Bila sungai ni mengalir dalam 2 saliran, kerap brlaku gempa bumi dan prubahan bawah bumi yg kemudian lahir tasik2, kolam2 (kelompok2 serpihan)..kelompok2 ni ada yg brlonggok dan kumpulkan segala kotoran kerana dah tak mengalir airnya..ada kelompok2 yg menjadi lesu, kemudian kering. Tapi dalam air yg brtakung ni banyak lahirkan nyamuk2 yg brbisa dan membawa penyakit. Nyamuk walaupun sekor, kelambu sanggup dibakar!!

Apakah yg menyebabkan air sungai terus mengalir..aku tak tahu he he..Mungkin pasal kemarau, atau kawasan takungan air trcemar kut.

Tapi aku tahu apa yg menyebabkan tali prsaudaraan terus trikat/mengalir..ianya adalah kasih sayang. Bila putus kasih sayang, maka putuslah persaudaraan.

Bala yg paling besar..lebih besar dari kemarau, banjir, gempa bumi dan tsunami..ialah perang sedara.

Kasih sayang antara PAS dan UMNO, yg semakin mengalir lesu..ditambah oleh keladak2 DAP dan PKR..janganlah sampai trputus. Jika ianya trputus, akibatnya sangatlah buruk.

Dizaman dulu, bila pemerintah2 Melayu brtembung brserta pengikut2nya..org2 Cina pun ambik bahagian dibawah kepempinan kapitan2 mereka, mereka akan ambik side.

Tapi tu dulu...hari ni, bila org2 Melayu brtembung, org2 cina takkan join dan ambik mana2 side. Malah jika org2 cina brtembung ngan Melayu, Melayu dari rumpun lain akan brhimpun brsatu ngan org2 cina ini dan berusaha hapuskan rumpun melayu yg satu lagi.

So bagaimana tali prsaudaraan yakni kasih sayang ni dapat dipupuk dan mengalir deras..agar kotoran2/bangkai2 tidak terperap kat mana cabang2 sungai..dan air akan terus menjadi jernih dan bersih. Menyihatkan akan sekelian disisinya. Kotoran2 akan sentiasa dibuang kesungai, bangkai2 sentiasa wujud..tapi air yg deras mengalir tidak akan benarkan ianya brkumpul.

____ saja merepek siang2 buta ni.

1 comments:

Seruling Senja said...

Salam Bro...saya rajin gak jengah blog awak ni. Sedikit sebanyak pandangan awak ada persamaan dengan saya..berkenaan tali persaudaraan orang2 Melayu. Yalahkan, kalau dulu zaman bapak2 kita, orang melayu nih, tak kiralah parti apapun..kalau sentuh bab bangsa dan agama, mereka pasti bersatu...sentuh bab kedaulatan raja2 lagilah teruk jadinya,,inikan pulak kalau sentuh bab ALLAH...rasa2 saya kalau sekitar tahun2 '50an-'70an, harus ada yang berkubur dahh.!
Arwah bapak saya pernahlah bercakap pd saya dia kata, "orang melayu kalau nak hancurpun, bangsa melayu tu sendiri sahaja yang boleh menghancurkannya".
Mungkin maksudnya, kalau ada pihak luar nak hancurkan orang melayu, tidak boleh secara langsung, kena gunakan orang melayu itu sendiri sebagai agen perosaknya.
Sedang berlaku sekarang ini.
Wajah sebenar kawan2 umno bermata sepet ini mca, gerakan juga sudah semakin menyerlah, semakin jelas TANDUKNYA...macam selalu saya katakan...they are actually singing the same song with DAPigs...especially their younger politicians...

Blog Archive

Labels