1M4U

IKLAN BERBAYAR

ISTIMEWA DAN BERMAKLUMAT

Tuesday, June 22, 2010

Kes Aminul Rasyid

Tuesday, June 22, 2010
Bicara telah diputuskan pada 12 Oktober..

Jenain Subi, 48 warga Sabah ayah pada 4 org anak. Akan didakwa yg mana jika disabitkan kesalahan akan membawa kepada hukuman 30 tahun penjara dan denda.
Anggota polis sejak 1985.
__
Aku tak tahu..kesian pun ada.

Aku cuba bayangkan jika aku ada ditempat kejadian dan brada pada kedudukannya..kemungkinan besar aku akan lakukan apa yg beliau lakukan. Keadaan yg gitu mencemaskan, dan yg ada ialah pistol vs keta..dan pastinya aku tak der masa nak aim ngan tepat agar kena sipemandu.

It's just happen split second..well what to do ma!!

Harapan aku..semoga kedua2 pihak tabah dan dapat menerima hakikat kehidupan.

...Nasib

2 comments

MB Selangor buat lawak

Hujung minggu baru ni, aku trbaca headline...MB Selangor ada idea utk kampung baru. Tapi rahsia..

Nak tergelak gak aku..haiii apa hal ler org tua ni, apa yg dia cuba nak buat.

Menteri Federal dah angin...kabornya MB elok ler beri perhatian pada negeri Selangor. Kalau nak jadi hero melayu pun, elok ler jadi hero Melayu kat Selangor yg sepatutnya dia lakukan.

Aku cuma terlintas satu hal je..perancangan MB selangor tu aku rasa sama je macam perancangannya terhadap YBK Selangor..akhir sekali nak diperambatnya YBK dari tanah mereka sendiri.

Org2 Melayu..KG BARU's Malay Agriculture Settlement (MAS) pulak nak consider cadangan MB Selangor ( yg masih rahsia) atau plan kementerian wilayah.

Cadangan aku..MAS elok ler ikut cadangan rahsia MB Selangor..ngan mudahnya diperambatnya org2 Melayu dari Kg Baru, lepas tu macam tak da apa2 yg berlaku.

MB selangor..syabas!!! Always has a good idea for others but not for Selangor, or may be Selangor is too small to govern..he needs whole country, Malaysia itself..

..meraban dan meroyan, cukup ler siNizar sorang.

0 comments

Monday, June 21, 2010

SALAM SEJAHTERA

Monday, June 21, 2010
Salam...

Saya meminta maaf kerana tidak dapat meluangkan banyak masa dengan blog ini di samping meng'up-date'kan The Flying Kick. Banyak SMS yang saya terima daripada sahabat sekalian bertanyakan keadaan saya.

Untuk seketika, saya terpaksa menyepikan diri buat seketika. Bukan kerana tidak berminat atau sudah dibayar untuk berhenti menulis, namun untuk seketika ini saya perlu memberikan tumpuan sepenuhnya kepada kesihatan yang semakin menurun.

Saya akan menjalani pembedahan pintasan koronari di Hospital Serdang pada 14 Julai yang akan datang, sekaligus menyebabkan saya 'sibuk' dengan pelbagai ujian makmal yang perlu dijalani selepas kali pertama dahulu terpaksa ditunda pembedahannya ekoran kegagalan fungsi hati, buah pinggang dan paru-paru.

Apa pun, saya akan kembali menulis apabila keadaan sudah 'selamat'. Pun begitu, blog ini akan saya serahkan kepada salah seorang sahabat yang banyak membantu saya untuk menghidupkannya.

Kepada sekalian sahabat yang terasa hati kerana tulisan saya selama ini, saya memohon ampun dan maaf. Dan seandainya ada kesudian, saya meminta bantuan anda agar berdoa agar pembedahan yang akan saya jalani kelak akan berjalan dengan selamat.

Dan bagi yang ingin menghubungi saya, anda bolehlah menggunakan nombor ini...016-6912567. Saya akan 'bercuti' daripada Internet selama 3 bulan, mulai hari ini.

Sekian, Terima Kasih...

Cucu Tok Wan

5 comments

Friday, June 18, 2010

hukuman keatas Tian Chua

Friday, June 18, 2010
kabornya hukuman diringankan..

Bagi aku..bukan kerana soal akan diadakan pilihanraya atau tidak. Tapi seorg wakil rakyat yg brtanggungjawab kepada kemakmuran dan perpaduan negara dan rakyat..hukuman asal pun, bagi aku tidak memadai.

Apa yg berlaku jika org awam melakukan jenayah spt yg dilakukan oleh Tian Chua??

....kita perlu berikan teladan yg baik

2 comments

Sembang Jumaat

Hari ni aku gi semayang jumaat..aku dengar khutbah.

Spt biasa..aku ter"over" khusyuk bila dengar khutbah jumaat ni, rasa macam dengar tapi tak leh nak ingat balik. Kekadang terus hilang suara khatib. Pehh gitu mendalam khusyuk aku ni.

Aku pernah gak trdengar dan trbaca tentang kisah wali2..org nampak ada kat kebun, ada kat kedai..macam tak gi jumaat je. Tapi kat masjid, elok je kat saf depan. Mungkin wali, atau mungkin gak membela...he he

Tapi aku rasa aku pun macam tu jugak..cuma ada kelainan sedikit. Org ramai nampak aku kat masjid, tapi aku berada dimerata tempat. Ada jugak ler ciri2 wali pada aku ni. Syukur!!!!
__
Aku dengar hadis dilaungkan..malah setiap jumaat dilaungkan yakni akan perintah nabi saw utk dengar khutbah..dan leh tak dapat apa2 pahala jumaat walaupun hanya brkata "diam"..mahfumnya ler.

Tapi disesetengah masjid..ada org lalu depan jemaah, sambil goncang2kan karung. Kekhusyukan aku yg tahap sempurna ni selalu trnganggu..geram gak aku.

Ada sesetengah masjid..dengar seretan tin/kotak ditolak..yg geram, kita yg sedang meng"hayati" khutbah ni..dicuitnya utk tolakkan tin/kotak trsebut...pehh.
__
Masjid lapaq sangat ke pasal duit ni? dah ada peti besaaarr punya dipintu masjid..dan dikiri kanan masjid. lepas tu ada tambahan kotak2 disana sini.

Ada masjid ok sikit..kutipan dibuat sebelum khutbah.
__
Puak2 ni selalu duduk majlis ilmu..khatib2 biasanya ustaz2 dan kenal yg tukang kutip ni. Dan ada yg aku kenal, adalah pejuang2 amar ma'aruf (PR sahaja)nahi mungkar (UMNO sahaja.)

Aku tak faham..apa yg sedang berlaku. Aku bingung...apa yg tak kena.

...duit punya pukulan

0 comments

Pembahagian kerusi dan jawatan..

Aku tengok ada perhimpunan PPP..

Aku pun trfikir..tentang pembahagian kerusi. Pembahagian kerusi dibahagi2kan ikut parti bukannya bangsa.

Kaum India yg bijaksana, walaupun bilangan kaum India tak seramai bangsa2 lain telah mencipta beberapa parti..PPP, MIC, sekarang ni pulak MAKKAL SAKTI (rasanya ler)..dan semua brgabung dlm BN.

So PPP akan dapat beberapa kerusi..MIC akan dapat beberapa kerusi..MAKKAL juga nanti akan dapat beberapa kerusi diPRU13. Jika tak dapat spt biasa akan ugut utk keluar BN.

Kaum cina menyusuli ngan 2 parti yg besar MCA dan GERAKAN..MCA akan minta kerusi, GERAKAN akan minta kerusi.

Mungkin tak lama lagi..org2 cina kononnya tak puas hati ngan MCA dan GERAKAN..akan tubuhkan satu parti lagi dan brgabung dibawah BN.

UMNO spt biasa..akan brkata demi semangat setiakawan, akan menderma beberapa kerusi lagi.
__
Bila PPP minta masuk BN..tiada bantahan. Bila GERAKAN masuk BN..tiada bantahan. Apakata PERKASA jadi parti politik..dan minta brgabung dalam BN, dibantah atau akan disokong?

Melayu pun kena buat banyak parti lagi..dan minta brgabung dlm BN. Kita nak tengok semangat setiakawan parti2 komponen BN, sama tak semangat setiakawan mereka spt UMNO.

Semangat 46 patut ditubuhkan kembali..tapi brgabung dlm BN. ABIM pun leh dipertimbangkan.. ARQAM pun ok gak.

So ada 3 ler kelak..S46, UMNO, PERKASA..
__
Bunyi macam lawak..tapi bagi kaum India dan Cina ianya tak lawak. Benda ni macam main share gak..owner lama2 jadi minoriti shareholder atau silap2 hilang terus kedudukan, jadi ordinary share holder je, less than 1%.

..HA HA HA

0 comments

Suara Anwar..3

Kerana suara2 Anwar...alim ulamak yg gitu keras menentang dan tak mahu brsekongkol ngan org2 kapir membentang selendang mereka, menundukkan pundak2 mereka agar dipijak2 oleh org2 kapir..

Kerana suara2 Anwar...ajk2 masjid membenarkan kaki2 kapir melangkah masuk kedalam masjid dan dibenarkan memberi ceramah didewan solat.

Kerana suara2 Anwar..bendera2 DAP brkibar2 megah dimarkas2 PAS.

Kerana suara2 Anwar..sesama Islam dimusuhi, tangan2 kapir diambik sebagai sedara.

Kerana suara2 Anwar..tangan2 pak tua PAS yg dulu sangat keras menentang prkongsian kuasa pemerintahan ngan org2 kapir, trgigil2 memangkah dan mengundi wakil2 dari org2 kapir.

Kerana suara2 Anwar..fatwa kapir kerana mengambil mengangkat org2 kapir sebagai wakil rakyat/pempin leh ditukau.

..BERHATI-HATI lah. Aku rasa jika nak dengar suaranya..kena baca doa ni "Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan.Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku”
( Surah Al Mukminun [23] : 97 – 98)..atau mana2 doa yg serupa. dan rajin2 baca 10 ayat dari surah AlKahfi..

Aku tak kabor..beliau ni syaitan. Tapi kita mohon prlindunganNya dari syaitan2 yg brada dalam suaranya...macam syaitan2 yg menghiasi wajah2 pompuan..dan syaitan2 yg menenggek dimata2 kita agar mata kita meleret kesana kemari..

Dan elok ler brhati2..bila direnung2 dan difikir2kan..ngan apa yg brlaku..yg mana satu pembohongan yg terang2an dan jelas, manusia leh percaya dan yakin..mmm

Ada gak yg kabor..ada syaitan2 dari kalangan manusia. So hati2 lah.

Sekali dliwat, seumur hidup menanggung..Che Det telah diliwat oleh suara Anwar sehingga dicaci dan dimaki dan dipakai gelaran2 yg mengalahkan Firaun sendiri..derita Che Det ditanggung olehnya sehingga akhir hayat beliau, dan hanya beliau saja yg tahu bagaimana pedihnya dan sedihnya kerana diliwat. Diangkat, dididik, dan dibangga2kan oleh Che Det oleh Anwar..tapi tak sangka beliau sendiri rupa2nya kena liwat.

Jika semut mati kerana gula..melayu jadi hilang warasnya kerana suara Anwar!!!

..bringat tu lebih baik, sekali diliwat..pehhh susah tu

0 comments

Suara Anwar..2

Suara Anwar..dari dulu hingga sekarang..masa bujang, sebelum join UMNO, semasa join UMNO, selepas dipecat dari UMNO hingga kini.

Suara beliau..yg batil leh nampak macam haq, yg haq leh nampak macam batil.

Dan yg menariknya..bila trbongkar penipuannya, muka dia selamba je seolah2 dia tak pernah cakap perkara trsebut dan bo layan sesapa cuba menyerangnya..malah ngan suaranya dia akan cipta sesuatu isu yg akan meliwat sesapa yg mendengarnya.

Aku jumpa ramai org yg ngakui masa 1998 dulu..bagaimana fikiran mereka telah diliwati, sama2 buat demo dan brsemangat sekali. Tapi spt biasa setelah diliwati, yg suka akan biarkan fikiran mereka diliwat lagi dan lagi. Yg sedar dan insaf..ada yg diam kerana malu kerana fikiran dah kena liwat.
Yg sedar, insaf dan mahu menyelamatkan org lain dari diliwati..akan brsuara.

Ada kenalan forum aku..semasa ia lazat diliwati oleh suara2 Anwar, mengatakan aku ni buta mata hati dan tak nampak apa yg trsurat dan trsirat. Dia begitu brsemangat dan cita2 yg suci murni. Tapi akhirnya dia sedar, rupa2 kerana sedang diliwati oleh suara Anwar..tu ler yg menyebabkan " my eyes sees the glory". mmm apa citer dia sekarang..

....anti suara Anwar

0 comments

Suara Anwar...

Aku baca dalam blog PARPUKARI..ngan izin.

Beliau rasa ada kebenaran tentang apa yg Anwar suarakan didalam parlimen..mengenai legacy Pak Lah.
Beliau juga kabor..Anwar brpengalaman sebagai Menteri Kewangan.
__
Maap yob..
Suara Anwar..eloklah diabaikan. Lebih banyak mudharat untuk didengar dari munafaatnya.
Kerana suara2nya lebih banyak menimbulkan kekeliruan, perpecahan dan kerosakan.

Pak Lah..kerana dengar suaranya..kes Lingam, kisah India mabuk cakap guna h/phone. Ditubuhnya Suruhanjaya..yg mana kesudahannya memalukan Pak Lah sendiri, membazirkan wang rakyat dan masa tribunal je dan mengelirukan rakyat. Tiada apa2 kebaikan pun yg dihasilkan.

Kejayaan dalam Kewangan..maap ler. Dia duduk disitu dan dilantik kerana kerusi trsebut telah distabilkan oleh Daim dan Che Det. Malah dia merosakkan negara dan rakyat ngan menggunakan kerusi trsebut untuk membiakkan kroni2nya, membiak amalan nepotism, menggunakan segala platform trmasuk KLSE untuk kautkan kekayaan utk puak2nya. Harga KLSE melambung2 macam yo-yo sehingga ianya macam fiksyen dan jadi pesta spekulasi. Rasuah menjadi2..kemudian ngan suaranya, org lain yg brsalah, dan dia tak brsalah.

Che Det..trkesan ngan suara2nya juga ler menyebabkan beliau melantik Anwar sebagai TPM dan MOF..yg mana beliau akui ni adalah satu kesilapan beliau yg besar.

Anwar telah lakukan kesilapan yg paling besar dalam sejarah Tanah Melayu..sejak dulu sehingga kini. Jebat hanya bunuh beberapa org, tapi beliau tidak membunuh sesapa tapi membunuh dan meliwat kewarasan manusia utk brfikir. Beliau telah kelirukan rakyat khususnya org2 Melayu ditahun 1998..Suara2nya seolah2 ia dizalimi pada hal hakikatnya dia memang brsalah kerana salah guna kuasa.
Dan dia sekali2 tidak brsuara yg dia tak lakukan kesalahan liwat.

Dia meliwat pemikiran org2 Melayu khususnya tika tu kononnya utk keadilan dan kesamarataan dan hak asasi..tapi semuanya ada untuk dirinya, kerana dirinya semata2. Tiada untuk rakyat, malah tiada langsung utk keluarganya.

Menjanjikan reformasi..puak2 melayu brduyun2 brhimpun, maki hamun dan membenci Che Det dan kerajaan..polis dan mahkamah. Che Det yg salah..polis yg salah..mahkamah yg salah.

Suara Anwar lebih brbisa dan penuh ngan racun brbanding ngan suara Karl Marx, Mao, Lenin, Chin Peng, dan Hitler. Suara yg membawa manusia kepada kebinasaan.

Gemparkan negara kononya brjaya ambik alih kerajaan pada 16 Sept. Dan masih ramai yg trkesan ngan suaranya masih menunggu2 16 Sept ni. Dan dia ngan muka selamba tidak minta maap, dan langsung rasa tak brsalah-macam tiada apa2 yg berlaku. Sanggup jual nama2 org2 trtentu trmasuklah general2 ATM, Agung dan Speaker Dewan.

Suaranya pasal APCO..yg trkesan ngan suaranya trkial2 menepis..yg trkesan juga sungguh2 percaya.

Suaranya pasal kes liwatnya..ribuan percaya ngan suaranya yg dia kononnya traniaya walaupun dia tak nah brsuara yg dia tak lakukan spt mana kesnya yg lalu.

Banyak lagi tentang bahaya suara beliau..

Ada suara manusia..menghiburkan menghilangkan lara. Ada suara ..didalamnya penuh hikmah dan menenangkan jiwa. Ada suara ..menginsafkan. Ada suara..menyakitkan. Ada suara..memilukan, mendengarnya menitiskan air mata.

Anwar pula..suaranya hanya menimbulkan kebencian, hasad dan perpecahan. Satu masa, suaranya menyebabkan PAS dibenci umum..dan satu masa gak, suaranya menyebabkan Che Det dibenci, UMNO dibenci.

BRHATI2 LAH USAH DIBIARKAN FIKIRAN ANDA DILIWAT OLEH SUARA BELIAU- walaupun bunyi macam benar tapi didalamnya ada racun yg brbisa..sekali berpijak dihati, timbullah hasad/benci/khianat.

...anti suara Anwar

0 comments

Wednesday, June 16, 2010

Dakwah..untuk parti atau agama

Wednesday, June 16, 2010
Dakwah..atau lebih kurang ialah seruan.

Apa yg diseru2..tu lah yg datang. Apa yg diseru2..tu lah akan terpahat dalam hati.
Apa yg diseru2..tu lah akan terbina yakinnya. Apa yg diseru2..tu lah yg akan brmain2 dalam fikiran/yg diingat2kan.

dalam agama..

Perkara2 yg diseru ialah keesaan Allah swt, kebesaran Allah swt dsb..maka hasilnya trbinalah dalam tauhid dan iman yakin dalam diri.
..yg diseru2 ialah kehidupan akhirat, syurga dan neraka..maka timbullah kecintaan kehidupan akhirat/syurga dan ketakutan akan kehidupan dalam neraka.

Bila lagi kuat diseru, lagi kerap..lagi kuatlah terbina dalam diri. Maka datanglah kekuatan untuk segera pada sesuatu perbuatan/amal dan kelakuan yg membawa kepada keredhaanNya, dan syurgaNya..dan datang juga kekuatan dalam diri utk meninggalkan dan menjauhkan dari sesuatu perbuatan/amal dan kelakuan yg menjatuhkan kedalam murkaNya dan nerakaNya.
___
Jika yg diseru ialah bencikan UMNO, salahkan UMNO, momokkan UMNO, bodohkan UMNO, dsb..maka terbinalah keimanan (kebencian yg mendalam dalam diri), maka sentiasalah brfikir dan brusaha nak buat sesuatu prbuatan dan amalan yg brsesuaian ngan kebencian ini..

Org lompat parti salah UMNO, saiful gi report..salah UMNO, harga barang naik..salah UMNO..(yg tak salahkan UMNO ialah bila gaji naik, pencen naik, elaun2 yb naik)

OK ke? Apakah ini kehendak agama? Sihatkah jiwa org2 Islam ngan cara dakwah begini? sihatkah akal org2 Islam ngan dakwah sebegini?
__
Jika seseorg lakukan satu dosa dan maksiat..jenuh dia memaki hamun syaitan dan nafsunya, apakah dosanya akan diampunkan?..apakah kesannya pada diri? apakah dia akan brtaubat? apakah syaitan akan lari jauh2? atau jenuh mengatakan ianya adalah satu konspirasi...apakah selesai semua masalah?

Salah ialah salah..dosa ialah dosa. Salah akan dihukum..dosa akan diampun, jika mohon ampun..

Syaitan..segala maki hamun padanya merupakan puji2an baginya. Brtambah2 sombong lagi lah dia.
__
Dakwahlah perkara yg benar..cara yg benar. Insya'allah hasilnya adalah benar!!

Keadaan org2 Islam gitu parah sekali..jenayah, dadah, menghadapi hutang2 yg besar, menghadapi penyakit2 yg bahaya dan kronik, seks bebas..seks sesama jenis..amal ibadat pehh gitu nazak sekali.

Ni lah dakwah..dakwah manusia kearah perintah2Nya, janji2Nya, dan ancaman2Nya..agar trsemat kukuh ketaatan pada perintah2Nya, dan ketakutan pada larangan2Nya..

Udah2lah brpolitik mengejar pangkat dunia yg sementara..diPerak nampak bebenor kuasa yg diperolehi sebenarnya adalah rapuh dan tak mampu selamatkan kerusi sendiri. Dan kejayaan memiliki kerusi dunia sejelas2nya adalah kejayaan yg sementara..

AYUH!!!! Selamatkan org2 Islam dan amnya sekelian manusia dari kehancuran dosa dan maksiat..salahkan UMNO, kecam UMNO, maki UMNO, dsb..tak bantu mana2 org2 Islam utk datang brjemaah kemasjid..tak bantu mana2 org2 Islam brtaubat dari brjudi dan minum arak..tak bantu mana2 org2 Islam brtaubat dari seks bebas, dan seks sesama jenis..tak bantu mana2 org Islam dari merompak, membunuh, merogol, buang anak,, makan dan beri rasuah..

Dakwahlah..agar siratulrahim sesama Islam diperkukuhkan dan dieratkan. Kabor ikut AQ dan sunnah,,maka buat ler sptmana dikaborkan.

..kawan cucutokwan

1 comments

Dakwah..demi parti atau agama

Kedengaran akan perubahan dalam PAS adalah kerana atas maksud usaha dakwah..agar org2 kapir dapat peluang utk lebih mengenali apa tu PAS ..oopppsss atau apa itu Islam.

..Pasti dan pasti..dakwah adalah amalan yg mulia lagi dituntut!!
..Tiada keraguan langsung dalam hal ini.

..Yg diragui ialah apakah utk kemuliaan agama Islam atau kemakmuran parti?
____
Amalan dakwah..antaranya adalah usaha mengajak manusia kearah kebaikan dan meninggalkan dosa dan maksiat...mengajak manusia dari kebatilan kepada haq...mengajak manusia dari mementingkan kepentingan dunia kepada mementingkan kepentingan akhirat.

Telah berpuluh tahun PAS ditubuhkan..kononnya matlamat utama ialah amar ma'aruf nahi mungkar...dakwah.

Pada pandangan dan pemerhatian aku yg sempit..amar ma'aruf nahi mungkar yg dilakukan ialah berterusan menyalahkan UMNO, dari sejak PAS ditubuhkan sehingga hari ni, dan mungkin akan berterusan.

Masalah sosial..salahkan UMNO, masalah jenayah..salahkan UMNO, masalah buang anak..salahkan UMNO, masalah remaja..salahkan UMNO, masalah dadah..salahkan UMNO, masalah org tak dirikan semayang brjemaah/masjid2 kosong..salahkan UMNO, masalah jenayah meningkat..salahkan UMNO..dan macam2.

Cuma trfikirkah kita..apakah ni amar ma'ruf nahi mungkar? apakah ngan asyik menyalahkan ini telah baiki semua keadaan urusan ummat Islam khususnya..makin berkurangkah masalah dadah, masalah seks bebas, masalah jenayah, masalah rasuah? Ummat Islam bukan semakin membenci perbuatan2 maksiat tapi makin membenci UMNO..

Dan setiap kali isi kandung ceramah..salahkan UMNO dan pempin2 UMNO dan jalan penyelesaian undilah PAS..dan kebencian berjaya dipupuk ketahap yg hampir sempurna khususnya pada ahli2 PAS sendiri. Tapi amalan2 agama pada ahli2 PAS semakin dipinggir2 agama..ahli2 PAS tidak memakmurkan masjid2 ( dulu alasan masjid yg dibina oleh kerajaan adalah haram)..anak2 mereka lagi ler..ada ahli2 yg makmurkan tapi anak2 berantakan kesana kesini..( spt biasa mereka melihat ni adalah salah UMNO)

So ceramah2 selama brpuluh2 tahun ni adakah dakwah kepada kemakmuran Islam atau parti?
.__
Pada pandangan aku yg sempit dan kolot ini..ceramah2 perlu agresif keseluruh negara dakwahkan tentang ancaman2 Allah swt dan RasulNya keatas perbuatan2 maksiat ini dan nikmat2 dan kebaikan yg akan dinikmati yakni janji2 Allah swt dan RasulNya..sehingga ummat ini begitu membenci segala jenis bentuk maksiat..semada ia adalah ahli UMNO, ahli PAS, ahli PKR, ahli MIC, ahli DAP..dsb.
__
Bukannya brdegar2 mengutuk keras UMNO dan pempin2 UMNO atas segala gejala..tapi kat rumah brsenang2 melihat astro..menonton citer2, nyanyian dan hiburan separuh bogel, tiga suku bogel.

Hasil dakwah..ummat membenci segala bentuk maksiat dan brlumba2 kepada kebaikan. Bukannya membenci sesama Islam.. tapi, spt biasa PAS akan kaborkan UMNO tu adalah ibu segala maksiat, dan ahli2nya spt biasa akan brkata..na'am, na'am.

..kawan cucutokwan, poneng ni.

0 comments

PAS apa dah jadi..2

Makin ramai wakil2 PAS yg mula menduduki kerusi2 empuk YB2.. mula menikmati nikmat "kerusi", mula menikmati "lazatnya" kuasa, "lazatnya" dihormati, "lazatnya" dipanggil utk perasmian dan diminta beri sepatah dua kata, "lazatnya" diraikan..apa yg dikata, semua org setuju..buat lawak bodoh, pun org akan ketawa brdekah2.

..tu lah nikmat..

Mulalah brpakaian spt org2 barat..nak pamirkan imej org yg brkuasa dan brpangkat..mula menikmati adanya "drebar"..mula leh duduk rumah2 besar..mula leh rasa keempukan keta2 besar..mula ler juga berselera besar..

Makin hari makin susah nak kenal..yb ni wakil PAS atau wakil UMNO.

Aku rasa ..bukan kerana ia parti apa seseorang brkelakuan sedemikian...tapi sejauh mana ia istiqamah ngan apa yg diperjuangkan, yg diyakinkan..

Melayu tetap melayu..manusia tetap manusia..ia tidak berubah jika berubah parti. Ia berubah, bila baju ditubuh dah berubah.
__
Hudud sekarang menjadi bertambah sunyi...

.....kawan cucutokwan

0 comments

Tuesday, June 15, 2010

PAS apa dah jadi...

Tuesday, June 15, 2010
PAS semakin hari semakin menjadi mirip2 kepada musuhnya yakni UMNO..

Bila terlalu membenci, setiap hari memikirkannya, setiap patah perkataan mengecam..lama2 ia menjadi darah daging.
Ia berubah sedikit demi sedikit sehingga mula menyerupai sesuatu yg dibencinya.

PAS kembali lah muhasabah diri ..apa sebenar arah tuju kamu?

Dulu..tiada wakil wanita, sekarang dah ada. Malah mula menuntut kedudukan naib presiden.
Dulu ..tiada kerja sama ngan org2 kapir, sekarang dah ada.
Dulu..kata ianya usaha desperate UMNO dalam membuka keahlian pada kaum bumiputera yg lain yg bukan melayu. Sekarang buka keahlian pada org2 kapir.
Dulu..marah kerana org2 kapir jadi wakil rakyat. Sekarang dah boleh sokong malah leh gunakan tiket PAS sebagai wakil.

Sedar tidak sedar..generasi baru PAS adalah anak2 didik UMNO. Mereka membesar disekolah2 yg ditaja oleh UMNO dari sekolah rendah sehingga IPT. Malah ramai yg bekerja dijabatan2 kerajaan yg diterajui oleh UMNO. Walaupun mereka menjadi ahli PAS, tapi pemikiran mereka tidak lari dari pemikiran UMNO.

Sesungguhnya istiqamah tu adalah baik.

..kawan cucutokwan.

1 comments

Pornthip........doktor ooo doktor

Apa citer ni?

"Ketua Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Abdul Razak Musa berkata alasan yang diberikan oleh Dr Pornthip bahawa beliau juga bimbang akan keselamatannya di negara ini adalah tidak berasas sama sekali kerana tiada sebarang bukti atau laporan polis dikemukakan bagi menyokong perkara itu. " sedutan dari Utusan..

Andaian Dr Pornthip keatas kematian TBH yg membawa kepada "inkues" yg telah mencalarkan kewibawaan SPRM, kewibawaan negara yg diterajui oleh BN dimata dunia..yg juga menyebabkan pendekar2 PAS dan kungfu2 master DAp bersilat dan berkungfu. Yg juga berjaya mengalihkan perhatian rakyat pada isu sebenar.

So kisahnya..apa yg kerajaan yg diterajui oleh BN akan lakukan demi maruah negara dan parti, maruah pihak polis dan maruah SPRM..apakah mereka yg brsilat dan brkungfu mengeluarkan berbagai2 tohmahan, sumpahan, cerca boleh berlengang kangkung seolah2 tiada apa2 yg berlaku.

Apakah para2 YB diberi kebebasan yg sebegitu rupa? apa yg akan terjadi jika rakyat biasa cuba menghina atau cuba mencalar imej polis, SPRM, Sultan, dan kerajaan..

zahirkan pada rakyat Malaysia..bahawa undang2 Malaysia bukanlah double standard. Diatas nama keadilan dan kesaksamaan sesuai ngan perjuangan PR, ambil lah tindakan yg sewajarnya!!!

Tiap2 org perlu bertanggungjawab dengan apa yg mereka lakukan.

..kawan cucutokwan, cucu tokwan tengah berehat

0 comments

Monday, June 14, 2010

Takut Allah...

Monday, June 14, 2010
Aku jumpa simamat ni..kita brbual-bual.

Kemudian aku brtanya dimana dia bekerja, dia kata dia bekerja disekian tempat yg lokasinya agak jauh dari kediamannya. Aku tanya pukul berapa dia keluar dan pukul berapa dia sampai, dan pukul berapa waktu kejanya brmula.

Dia beritahu..dia keluar jam 645 pagi lebih kurang setiap hari dan kekadang sampai on-time kekadang lewat. Tapi lewatnya selalu lah jugak. Tapi ngan nada yg agak keras..dia berkata ..ahh selalu dapat merah, tapi apa ada hal..kita takut Allah bukannya takut ngan majikan, majikan hanya makhluk je!!!

Dia ni org masjid le jugak....

Aku tak kata apa2 cuma dengar je ler.
__________________
Takut ngan Allah swt semata2 dan tidak takut pada mana2 makhluk..bunyi macam bagus dan betul..tapi kenapa brnada keras dan macam marah je. Sebenarnya dia tahu dia bersalah, tapi "self-denial" atau "escapism".

Datang lambat kekerja adalah satu kesalahan..lebih2 lagi jika tanpa sebab yg munasabah dan sesuatu yg tak dapat dielakkan.

Kesalahan ialah satu kesalahan...kita kena akur perkara ini. Ungkapan "takut pada Allah, dan bukan takut pada makhluk" bukanlah alasan utk lakukan kesalahan.

Kerana "takutkan Allah", maka datanglah awal ke tempat kerja. Bila tak der kerja, kita brdoa mohon pada Allah. Bila Allah swt bagi kerja, maka ianya adalah amanah dariNya..atas namaNya kita diberi kerja. Di tempat kerja ada peraturan dan undang2 dan bila kita terima atau tandatangan menerima kerja ditempat tersebut maka kita terima semua peraturan dan undang2 di situ. Allah swt menjadi saksi.

So kalau datang lambat..istighfarlah, dan mohonlah maaf pada majikan.
__
Gitu juga ngan alasan.."kita hanya taat undang2 dan hukum Allah, apasal nak taat dan takut hukum dan undang2 manusia."

Jadilah org Islam yg beramal Islam..bukannya spt org yg tiada beragama.

...sekadar pendapat.

2 comments

Friday, June 4, 2010

DOA...

Friday, June 4, 2010
Kabor nabi saw, mahfumnya.."doa adalah senjata org2 mukmin"

Ianya senjata pada org2 mukmin..bukannya muslimin..ni satu hal ler. Dan jika mukmin, senjata tak diasah, tumpul gak.
__
Doa juga salah satu "escape" dari menghilangkan kerunsingan atas masalah dan beban yg ditanggung..doa juga adalah "harapan" pada impian dan cita2...doa juga adalah satu "aduan"

Bila trdesak..kita brdoa. Bila brhajat..kita brdoa. Bila marah..kita brdoa dalam bentuk maki hamun dan sumpahan. Bila gembira..kita brdoa. Bila sedih..kita brdoa. Bila rasa traniaya..kita brdoa. Bila kesunyian..kita brdoa. Kekadang formal..kekadang tidak secara formal. Kekadang..lantang dan jelas. Kekadang hanya brbisik2 dalam hati.

Tu doa..
__
Tapi apa nak didoa..

Geram ngan Israel..doakan kehancuran Israel.
Geram ngan BN/UMNO..doa pecah perut.

Tapi..Israel satu hari akan hancur. Pempin2 BN/UMNO satu hari juga akan pecah perut (bila disemadikan didalam liang lahad)..so kenapa sia2kan sesuatu yg dah ditentukan. Dan apa faedah yg kita dapat semada didunia dan diakhirat? Puas hati? Kalau kita geram pada seseorg, kita doakan kemudian makbul..kita rasa puas hati,..Tapi sebenarnya, tidak..hati takkan puas. Kenapa keperitan mereka akibat doa kita, tempiasnya kita gak yg kena.

So doalah..sesuatu yg lum ditentukan...yg tiada jaminan..yg sangat brfaedah.

Kalau tak reti-reti dan doakan yg brfaedah. Doakanlah saya..

Bila geram ngan sesapa, bila sakit hati ngan sesapa, bila terasa teraniaya oleh sesapa..doakanlah saya kaya raya dunia dan akhirat..dan masuk syurga tanpa hisab. Saya dan seluruh keluarga saya. Dan diampunkanNya sekelian dosa saya dan ditebus olehNya akan sekelian dosa2 saya ngan mana2 makhluk (bail out ma) walaupun dosa2 trsebut meliputi 7 petala langit dan 7 petala bumi.

Terima kaseh..na.

...Desperate ma, semakin hari semakin dekat.

2 comments

BANGKAI 2......

Iktibar dari kisah Palestine..

HAMAS dan FATAH..mereka mendahulukan HAMAS/FATAH atau rakyat Palestine?

Mencurah2 bantuan telah didatangkan..ribuan doa telah dipanjatkan..ribuan simpati telah dicurahkan.

Tapi jika semua doa2 trsebut, bantuan2, simpati2 trsebut dicurahkan atau dijuruskan pada survival HAMAS dan FATAH..bukannya rakyat Palestine, maka begitulah rakyat Palestine..dihimpit oleh Israel, dihimpit oleh masalah politik HAMAS dan FATAH. Segala doa, bantuan dan simpati umpama air yg dicurah ke daun keladi..
__
Gitu juga ler..FATAH dan HAMAS di Malaysia.

Melayu tinggallah Melayu..dihimpit oleh Yellow Jew, dan dihimpit dan dikudakan oleh sengketa politik UMNO dan PAS.

Jadikan lah apa yg brlaku diPalestine dan rakyat palestine sebagai iktibar..kerana kita ada potensi mengalami nasib yg sama!!

.......bangkai mati satu hal, bangkai hidup satu hal

0 comments

BANGKAI !!!!!!!

Satu kisah..

Sebuah kampung yg mana hanya ada sebuah perigi..perigi ini merupakan satu2nya sumber air bagi penduduk2 kampung tersebut utk minuman, masak, membasuh dsb..

Satu hari..sekor anjing telah jatuh dan mati lemas dalam perigi tersebut, dan air telaga telah rosak ngan bau busuk dsb.

Org2 kampung menjadi risau dan tak tahu nak buat apa..lalu mereka merujuk pada alim yg berdekatan.

Alim ni pun beritahu cara penyelesaian..timba keluar air perigi trsebut beberapa kali (tak silap sebanyak 11 kali)..insya'Allah..air perigi tersebut akan kembali normal dan berseh.

So gembiralah org2 kampung ni..lalu mereka lakukan sptmana yg disyaratkan oleh sialim. Malangnya, setelah buat sedemikian, air masih busuk bau bangkai. Mereka kembali pada sialim ni dan laporkan kegagalan usaha trsebut.

Alim ni bertanya..dah buangkan bangkainya? Jawab org2 kampung..belum. Ishhh..buang ler dulu, dan kemudian baru buat semula spt mana yg disyaratkan.

Masalah kemudian selesai.
____
Moral of the story..masalah takkan selesai, jika punca masalah yakni bangkai trsebut tidak diselesaikan dulu.

Dalam pertikaian org2 Melayu..masalah tak selesai ngan penghijrahan besar2an ahli2 UMNO pada PAS, atau sebaliknya..Kerana hanya brtukau parti, warna, dan bendera tidak menyelesaikan masalah..dan tak ubah apa2..melayu tetap melayu..rumpun tu ler jugak.
Masalah takkan selesai..kerana dalam hati masing2 jika masih ada bangkai..

Buangkan bangkai ni dulu..baru segala busuk2 yg keluar melalui mulut, prbuatan kaki tangan akan hilang.

PAS perlukan UMNO..UMNO perlukan PAS..kerana hendaklah ada segolongan dari kamu mengajak kepada kebaikan dsb..kerana perlunya ada brpesan2...ingat mengingatkan. Hari ni PAS brpesan pada UMNO..esok lusa UMNO brpesan pada PAS. Hakikatnya..semada ahli PAS, atau ahli UMNO..tetap manusia yg tentunya akan buat kesilapan.
__
Tapi..jika nak buat penghijrahan ok gak. Hijrah ramai2 kedalam DAP. Sehingga 75-80% DAP dikuasai oleh Melayu.

2 comments

Thursday, June 3, 2010

MACAM MANA KEADAAN KAPAL MAHAFIRAUN SEKARANG?

Thursday, June 3, 2010
Tokoh yang digelarkan sebagai MAHAFIRAUN, MAHAZALIM, DIKTATOR TUA dan sebagainya yang 'indah-indah' menegaskan, Kapal MV Rachel Corrie akan meneruskan pelayaran ke Gaza untuk menghantar bantuan kemanusiaan. Bagaimanapun, kapal tersebut tidak akan mengambil sebarang langkah provokasi bagi mengelakkan tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan daripada manusia tidak bertamaddun, Zionist Israel.

Menurut MAHAFIRAUN, biarpun Mavi Marmara telah diserang oleh tentera Zionist dan mengorbankan beberapa orang sukarelawan dari Turki dan Amerika Syarikat, Rachel Corrie akan bekerjasama dan tidak bertindak sebagai hero.

MV Rachel Corrie mengambil nama seorang aktivis Amerika Syarikat yang mati dilenyek oleh sebuah jentera berat Zionist dalam satu cubaan menghalang jentera berat tersebut memusnahkan perkampungan penduduk Gaza. Kapal tersebut pada mulanya dinamakan sebagai Carsten dan kemudian dinamakan pula sebagai Norrasia Atika dan Manya.

Kapal berkenaan telah dilelong dan kemudiannya dibiayai oleh Perdana Global Peace Organisation yang diketuai oleh seorang lelaki yang digelar MAHAFIRAUN, Tun Dr.Mahathir Mohamad. Kapal berkenaan bakal dijadikan sebagai penghantar barang-barang bantuan milik PGPO.

Dalam kesibukan barisan pembangkang menganjurkan tunjuk perasaan dan kutukan bertali arus terhadap Amerika Syarikat dan Zionist Israel, MAHAFIRAUN pula menggerakkan bantuan kepada penduduk Gaza bersama enam orang rakyat Malaysia di atas kapal berkenaan yang diketuai oleh bekas setiausaha sulitnya, Matthias Chang.

Malah tatkala musuhnya yang pernah menjadi protegenya sedang bergelut dengan pemotongan dana daripada sumber Yahudi Amerika Syarikat dan Israel, MAHAFIRAUN mencabar Amerika dan Israel yang memenjarakan 1.5 juta penduduk Jalur Gaza dengan penghantaran kapal-kapal yang tidak bersenjata. Malah tindakan MAHAFIRAUN juga telah membuatkan Mesir terpaksa patuh kepada desakan dengan membuka sempadan Rafah yang ditutup selama ini.

Ini bukan kali pertama kapal PGPO menghantar bantuan kepada Gaza dan Palestin. Namun ini mungkin 'KALI PERTAMA' kaum pembangkang di Malaysia dengar tentang PEMBABITAN MAHAFIRAUN terlibat dalam penghantaran bekalan kemanusiaan ke Gaza dan Tebing Barat.

Ketika pembangkang berbangga Hatta Ramli dan Mat Sabu menghantar terus bantuan ke Gaza, impaks tindakan Hatta Ramli dan Mat Sabu tidak langsung membuka mata, jangankan penduduk Gaza, penduduk Malaysia pun tidak tahu apa-apa, kecuali dibesar-besarkan di blog tanpa bukti yang jelas. Kemasukan Hatta dan Mat Sabu ke kawasan Gaza yang dikuasai oleh Hamas juga tidak berbukti memandangkan Gaza telah dikepung dengan ketat oleh Zionist Israel yang mengawal aliran keluar masuk ke daerah tersebut dengan ketat.

Mujurlah Malaysia berjaya melahirkan SEORANG MAHAFIRAUN seperti Mahathir Mohammad. Kalau lebih ramai wali seperti Mat Sabu dan Hatta Ramli atau Tok Syeikh Anwar Ibrahim, jawabnya kenyang dengan promosi dan pengiklanan diri sajalah... sembang saja lebih, hasil tarak apa-apa!

9 comments

APA KATA SYAITAN HINDRAF INI?

P.Waythamoorthy, syaitan Hindraf cuba menghasut kaum Bumiputera bukan Islam dan Islam agar berkrisis. Katanya, semua parti-parti komponen Barisan Nasional seharusnya meninggalkan UMNO termasuklah dari kalangan parti-parti berasaskan kaum Bumiputera Sabah dan Sarawak. (Free Malaysia Today)

Syaitan ini bercakap dari London. Mangkuk yang masih beranggapan dia adalah sebahagian daripada Rakyat Ratu dan bukannya rakyat Malaysia, mengeluarkan kenyataan yang mencerminkan kebodohan dan kebangangan tahap melampau seorang yang berkasta sepertinya.

Anehnya, cakaplah apa sahaja, hasutlah apa sahaja, kerajaan Malaysia tidak akan menggugurkan kerakyatannya sekalipun syaitan ini telah melanggar perjanjian kaum imigran untuk diterima sebagai rakyat negara ini sewaktu pembentukan dahulu.

Di Malaysia, cakapnya kedengaran lantang bukan dengan suaranya tetapi suara orang lain, terutama dari kalangan MIC yang cuba mencari ruang mendapatkan populariti, Parti Hak Asasi Manusia (HRP) yang entah-entah apa perjuangannya dan seribu satu macam bentuk suara India yang lain.

Kerajaan UMNO seharusnya mengajar orang seperti ini. Gugurkan sahaja kerakyatannya dan haramkan sahaja kepulangannya ke Malaysia. Dan untuk mengelakkan dia menyelinap masuk untuk menghasut dan mendatangkan kerosakan, halau semua sekali ahli keluarga, anak dan isterinya keluar dari Malaysia. Seandainya tiga bulan sekali tindakan sebegini diambil, rasa-rasanya Malaysia akan jauh lebih aman berbanding Singapura!

1 comments

RAFIDAH AZIZ NAK GANTI SAMMY VELLU DALAM MIC?

Mak cik ni dua tiga minggu kerap benar masuk media, sama ada akhbar mahupun portal berita. Ada-ada saja yer ceritanya. Adakalanya cerita bersambut tetapi lebih banyak cerita dia saja tanpa ada sesiapa pun yang teringin nak memberi sebarang komen.

Hari ini dia muncul lagi. Ceritanya pengajar ekonomi asas kepada Anwar Ibrahim ini, menyokong tindakan Sammy Vellu dan melabelkan penentang-penentang Sammy Vellu sebagai 'tidak mengenang budi'. (Malaysian Insider)

Hairannya bekas-bekas pemimpin ini, terlalu sibuk mengungkit jasa sesama sendiri apabila kehadiran mereka tidak lagi diperlukan. Kau puji aku, aku puji kau... kemudian kecam penentang yang melihat pemimpin itu menjadi punca penolakan terhadap parti akibat perangainya sendiri. Tiada sesiapa pun yang mengangkat pemimpin itu melainkan setiap pemimpin itu sibuk memberitahu mereka adalah yang terbaik dan 'pilihlah aku'. Jadi apabila berlaku keadaan sebegini, tidak seharusnya budi secoit, diungkit-ungkit. Orang tak ungkit tentang penyonglapan bertimbun-timbun selama puluhan tahun tu pun, dah kira bagus.

Mujur lah ini negara Malaysia... kalau ini negara haram Zionist Israel, atau paling cikai pun Korea dan Jepun, dah lama dua-dua masuk penjara kalau tidak pun panas punggung sebab siasatan penyelewengan semasa berkuasa yang tidak berkesudahan!

Rafidah Abdul Aziz sebenarnya pernah berhadapan dengan perkara yang sama apabila pemindahan kuasanya selaku Ketua Wanita UMNO kepada Sharizat Abdul Jalil tidak berlaku sebagaimana yang dikehendaki, sebaliknya Sharizat terpaksa akur dengan kehendak Wanita UMNO untuk menyingkirkan Rafidah yang seolah-olah tidak tahu, masanya sudah tamat.

Jadi, tidak menghairankan seandainya Rafidah Abdul Aziz bersimpati dengan Sammy Vellu. Mungkin ada baiknya seandainya Rafidah Abdul Aziz cuba menawarkan diri untuk membantu Sammy Vellu pula. Mungkin dengan gelaran 'Iron Lady', masyarakat India boleh bertambah maju.

Lagipun, kalau Rafidah boleh mengajar Anwar Ibrahim tentang teori-teori asas ekonomi sehinggakan Anwar dilihat sebagai 'genius ekonomi' walaupun sebenarnya KELABU ASAP, takkanlah Rafidah tak boleh buat perkara yang sama kat MIC yang sedang nazak teruk? Inilah masanya untuk membuktikan veteran Wanita UMNO itu sebenarnya adalah 'permata di perlimbahan' yang mampu mengembalikan kehangatan dan keghairahan buat UMNO dan parti-parti komponen Barisan Nasional.

1 comments

APA UNTUNGNYA MALAYSIA DALAM LATIHAN KETENTERAAN DENGAN AMERIKA SYARIKAT?

Amerika Syarikat akhirnya membenarkan Malaysia turut serta dalam latihan 'Cobra Gold' setelah beberapa selama beberapa tahun, Malaysia sekadar menjadi negara pemerhati dalam latihan yang membabitkan peralatan berteknologi tinggi dan canggih. Antara negara yang terbabit dalam latihan berkenaan adalah Singapura, Thailand dan Amerika Syarikat sendiri.

Malaysia tidak mempunyai latihan ketenteraan secara langsung dengan Singapura. Namun pemerhati ketenteraan berpendapat berbanding Malaysia, Singapura mempunyai peralatan yang jauh lebih canggih hasil hubungan akrab negara kecil itu dengan Amerika Syarikat dan mempunyai penasihat serta pakar strategik ketenteraan dari negara haram Zionist Israel.

Malaysia juga tidak membenarkan ketiga-tiga cabang ketenteraan Singapura membuat latihan di mana-mana bahagian bumi dan ruang udara Malaysia. Singapura hanya boleh melakukan latihan di Indonesia, Brunei dan Thailand (dalam konteks Asia Tenggara) seperti mana Singapura menempatkan ketumbukan tenteranya dari divisyen kereta kebal dan pesawat penyerang di negara-negara terbabit.

Laporan Malaysiakini berhubung reaksi gembira Menteri Pertahanan kita, sebenarnya memberikan satu petunjuk jelas bahawa pertahanan Malaysia sebenarnya berada di arah mana. Menteri Pertahanan yang mempunyai cita-cita mendedahkan segala yang dimiliki oleh Malaysia kepada Singapura yang dilabelkan sebagai Zionist Kecil Asia Tenggara, bolehlah dianggap sebagai Rajuna Tapa abad ke-21. Tatkala Menteri Pertahanan dan Menteri Dalam Negeri yang dahulu, membenarkan APCO dan AsiaSoft memperolehi data dan maklumat penting tentang sistem keselamatan dan pertahanan negara, Menteri Pertahanan sekarang pula membuat pendedahan dengan caranya yang tersendiri.

2 comments

ZAHID HAMIDI CAKAP, KOS TINGGI KALAU PERGI AMBIL SUKARELAWAN KE PALESTIN TUH!!!!

Menteri Pertahanan Malaysia, Zahid Hamidi mengatakan kementeriannya tidak akan menghantar pesawat pengangkut milik TUDM untuk mengambil sukarelawan-sukarelawan rakyat Malaysia yang dibebaskan oleh negara haram Zionist Israel setelah diserang ketika menghantar bantuan ke Gaza.

Menurut Zahid, kos tinggi menghalang TUDM menghantar pesawat C130 Hercules, keluaran Lockheed Aeroneutical Systems Company (Lockheed-Martin) Amerika Syarikat selain tiada permintaan untuk mengambil 12 orang sukarelawan termasuk 2 orang wartawan sebagai punca utama TUDM 'lepas tangan'. (Malaysian Digest)

Kos tinggi? Tiada permintaan?

Cepat benar Menteri Pertahanan kita ini memberikan respons sekalipun perkembangan masih lagi berterusan di mana Anifah Aman, Menteri Luar baru sahaja sampai ke Jordan. Apa sebenarnya yang cuba dimaksudkan oleh Zahid? Adakah Zahid juga cuba mengamalkan sifat berjimat cermat peninggalan Abdullah Badawi yang akhirnya menyebabkan Malaysia kehilangan segala-galanya termasuklah keharmonian kaum?

Hati siapa sebenarnya yang cuba diambil oleh Zahid Hamidi?

1 comments

PEMUDA UMNO HANYA NAK JAWATAN... BUKTINYA, TERSERLAH!!!!

Ketua Pemuda UMNO Selangor, Suhaimi Mohd Ghazali menyertai beberapa Ketua Pemuda Negeri yang kecewa kerana Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin Abu Bakar masih tidak dapat tempat lagi di dalam barisan kabinet Najib Abdul Razak. Pada masa yang sama, pemilihan baru UMNO kian hampir dan Khairy dilihat sukar mempertahankan legasi Abdullah Badawi.

Dengan memberi alasan, sudah menjadi tradisi Ketua Pemuda UMNO diberi jawatan dalam kabinet, ternyata mereka yang menggunakan alasan ini sangat cetek otak dan pengetahuan sejarah mereka. Sepanjang penubuhan UMNO dan pendaftaran semula UMNO, beberapa orang Ketua Pemuda UMNO tidak dilantik ke dalam kabinet Malaysia.

Zahid Hamidi adalah contoh terbaik. Begitu juga dengan Suhaimi Kamaruddin yang dijatuhkan oleh Anwar Ibrahim. Rahim Tamby Chik sekadar menjadi Ketua Menteri Melaka, bukannya menteri kabinet. Dato' Harun Idris, tokoh yang terkenal dengan pembabitan membantu Melayu pada 13 Mei dan rasuah tinju, juga sekadar menjadi Menteri Besar Selangor tanpa jawatan di dalam kabinet. Begitu juga dengan Syed Jaafar Albar, juga tidak menjadi menteri kabinet ketika menjadi Ketua Pemuda....

Dalam keadaan UMNO yang sangat lemah, Ketua Pemuda parti tersebut seharusnya membuktikan keupayaannya selaku kepala perancang untuk kembali mendapatkan sokongan daripada generasi muda. Generasi muda yang dimaksudkan, bukanlah generasi muda seperti yang terdapat di dalam UMNO - berperut gendut, berbadan gempal, bila bersembang, juta saja nilainya.... sebaliknya generasi muda yang sanggup bekerja untuk negara seperti yang terdapat dalam Pemuda PAS.

Siapa yang memilih ketua-ketua Pemuda UMNO negeri ini, memang bebal dan otak mereka sebenarnya adalah tahi lembu yang dicanai-canai dengan sampah Alam Flora. Buktinya, pemilihan yang mereka buat, adalah tidak lebih daripada bangkai tikus yang dilenyek-lenyek dek kereta. Langsung tidak pragmatik, tidak berpandangan jauh dan enggan bekerja kuat. Apa yang ada di dalam kepala hotak mereka adalah jawatan selaku Menteri dan Timbalan Menteri. Tanpa jawatan tersebut, mereka beranggapan kerja sukar dilakukan!

Kalau itulah fenomena yang berlaku di dalam UMNO, nampak gayanya pupus jugalah parti yang ditubuhkan pada tahun 1946 hasil gabungan pemikiran Melayu dari semua arah aliran. Semuanya kerana kedangkalan ahli-ahli memilih ketua mereka yang kalau dibandingkan dengan lembu kasi, tidak jauh keadaan dan fizikal masing-masing!

Sokongan seperti inilah yang membuatkan Khairy dibenci tanpa sebab-sebab yang jelas. Biarpun Khairy cuba membuktikan keupayaannya dan kemampuannya, apabila datang Ketua-Ketua Pemuda UMNO negeri yang memang menjilat sahaja kerja mereka dengan saranan dan kata dua, pastinya Khairy Jamaluddin yang mendapat penghinaan dan kutukan, bukannya mereka!

Khairy Jamaluddin seharusnya pergi belajar dengan Nasaruddin Tantawi atau Anthony Loke DAPSY bagaimana hendak menguruskan generasi muda di dalam parti kerana berbanding Khairy, kedua-dua pemimpin muda PAS dan DAP itu jauh lebih berjaya tanpa menjawat jawatan MENTERI pun!... tapi jangan sesekali belajar dengan Samsul Iskandar Akin sebab yang tu, bebalnya... na'uzubillah!



1 comments

CAFE DO RE MI, WAJARKAH DIKASIHANI? TAK PERLU RASANYA....

Johar Ismail harus akur, dia adalah seorang Melayu. Sebagai seorang Melayu, dia tidak boleh berniaga secara kecil-kecilan di Pulau Pinang. Kalau nak berniaga juga, dia harus menghadapi proses yang panjang. Jangan sesekali melanggar arahan, peraturan dan hukuman yang telah ditetapkan kerana akibatnya, dia boleh kehilangan segala-galanya.

Lainlah kalau dia seorang Cina. Kalau Johari Ismail seorang Cina, dia bebas berniaga di mana-mana. Kalau perlu, kerajaan negeri Pulau Pinang yang dipimpin oleh Lim Guan Eng dan dibantu oleh Dr.Mansor dan Melayu-Melayu yang lain, akan memastikan, wujudnya sebuah kawasan yang khas untuk para peniaga kecil Cina di Pulau Pinang seperti yang dibuat di New Lane dan Raja Uda.

Untungnya Johar Ismail, sekalipun kerajaan negeri merobohkan gerai haramnya di atas pokok dan di atas tanah kerajaan, Johar Ismail dapat hidup dengan TIGA JANJI utama Dr.Mansor. Bagaimanapun, KETIGA-TIGA JANJI tersebut memerlukan JOHAR ISMAIL TUTUP MULUT SELAMA TIGA MINGGU sementara Kerajaan Negeri Pulau Pinang 'mencari jalan' untuk menghasilkan suasana 'MENANG-MENANG' antara Johar dengan Lim Guan Eng.

Dan untungnya PKR, sekalipun Johar Ismail hanyalah sebahagian daripada nyamuk bakau, kepercayaannya terhadap parti tersebut utuh. Cuma katanya, perkara sebegitu perlu ditangani segera agar kesilapan kerajaan terdahulu, tidak diulangi. (Free Malaysia Today)

Sedikit hairan, kerajaan terdahulu melakukan kesilapan tetapi Johar Ismail dapat berniaga dengan bebas sambil menyokong PKR. Apabila PKR datang kuasa dengan DAP, gerainya dirobohkan kerana kerajaan DAP tidak mahu mengulangi kesilapan kerajaan dahulu membenarkan Johar Ismail dan orang sepertinya mencabul tanah kerajaan sesuka hati....

Jadi, buat apa memekak?

4 comments

Palestine & Israel

Alkisah..kabor2 dari org2 Palestine sendiri, kebanyakan adalah silap org2 palestine sendiri yg telah menjualkan tanah2 dan rumah2 mereka pada Israel.

Bila proses penempatan semula, maka mereka ini telah diusir. Tapi kita tak nafikan ada penempatan yg diperolehi dari hasil peperangan.

Kita khususnya org2 Melayu begitu sekali bersemangat dengan nasib org2 Palestine..ada yg gunakan isu palestine utk meraihkan nama dan sanjungan atau populariti, ada gak yg cuba mendapatkan keuntungan dari hasil kutipan yg brjuta2 ringgit yg sering dikutip setiap kali ada berlaku pembunuhan rakyat Palestine. setakat ni aku tak pasti jika kita semua dapat penjelasan atau report kemana semua hasil kutipan tu telah dibelanjakan. Tapi kita rakyat Malaysia, khususnya org2 Melayu brsangka baik dan tak suka mengungkit.

Allahyarham Yasser Arafat meninggalkan RM10 billion..mmm

Setelah wilayah autonomi dan kerajaan Palestine ditubuhkan..Hamas dan Fatah brbalah, kerana hanya satu golongan je yg memiliki dana yg besar!! So create event!! ..Israel melatah, tembak kekawasan penempatan awam..(gerila2 brsembunyi dikawasan awam)..bila ada je kanak2, pompuan yg cedera atau trbunuh..dengan pantas!!!! edarkan seluruh dunia..Bukan minta datang tolong serang Israel..tapi minta bantuan wang!!!!! Dan spt biasa, org2 ISlam yg sering melaung2kan JIHAD!!! JIHAD!!! sering melaungkan takbir!!! tak mampu nak bagi nyawa, hanya sanggup syahidkan seringgit dua..

Nilah yg palestine mahukan..pembelian senjata, kos perbelanjaan gerila2 ( asyik brlatih, tak berkerja mana nak masyuk!!)..

Cuba kira collection dari seluruh dunia..atau M'sia je..sejak menjak trend pungut derma ni dijalankan, sekian lama sekian tahun...kemana pergi duit ni semua. Rasanya dah cukup utk bangunkan sebuah negari yg maju!! Tapi rakyat Palestine masih macam tu..kanak2 dibiarkan baling batu pada askar2 Israel..bila terkena seketul dua, dua tiga das lepaskan pula tembakan..

Kalau ada..yg tertembak..lekas2 ambik gambar dan sebarkan seluruh dunia, dan agih simpati..WANG!!!!!!!!

Bila tak der isu..suruh lagi bebudak ni baling batu lagi..kena lagi dua tiga das!!! ambik gambar lagi, edarkan....agih derma lagi..

Ataupun..kerahkan gerila2 ni berkeliaran ditempat2 awam seolah2 merancang satu serangan..bagi perisik2 Israel mudah mengesani, maka Israel buat ler serangan besar2an..wowwww lagi gempaq..lagi ramai cedera dan trkorban..kanak2 dan wanita..pulun ambik gambar..cara gamabr diambil comfirm seorg professional..atau gambar2 akan dipilih mana yg terbaik, yg leh menarik simpati org ramai..khususnya org2 Islam diseluruh dunia!!

MASYUK!!!!!!!

Pasal tu pak2 arab disekeliling Palestine..malas nak ambik port..It's business je ma!!

Kita kat sini teruja ngan gambar!!!!! mudah simpati!! Huluqqqq ler seringgit dua... Tapi, tak pa niat yg baik akan dapat ganjaran disisiNya..sesapa nak sesah duit utk apa2 maksud, tu dia lah yg akan dipertanggungjawabkan kelak.
________

Dalam kemeriahan memprotes Israel..tanah kita sedikit demi sedikit "diberi", "dijual", "diambil"...pada Yellow Jew!!

Mula2 Singapore...menurut jejak langkah, Batu Putih..tanah2 rezab KTM diBandaraya KL...Pulau Pinang ( lupakan je ler, nak dapat balik).. tanah rezab KTM diSingapura..dan Kampung Baru, KL...

Kesudahannya...kita ler pula jadi Palestine yg ke 2, cuma masa tu sapa pulak nak bagi bantuan pada kita..dan pihak mana pula yg akan kautkan keuntungan. Elok ler belajor2 lastik dan baling batu ler pulak. Puak2 palestine kat S'pore dan P Pinang dah terkedu.

..satu senario

0 comments

DOKTOR HKL KATA ADA TUSUKAN...

Akhirnya perbicaraan dijalankan secara tertutup!

Sekali lagi dan lagi....

Karpal dan Sankara tak berpuas hati sebab doktor kerajaan kata ada tusukan pada dubur Saiful. Bagaimanapun, tak puas hati mereka lebih terarah kepada Bahasa Melayu yang digunakan oleh doktor terbabit ketika memberi keterangan di mahkamah.

Bahasa Melayu doktor terbabit menyusahkan pihak peguambela untuk menterjemahkan dan diserahkan kepada doktor Australia upahan Anwar bagi tujuan dinafikan kepakaran anak tempatan di negara sendiri. Manakala calitan kapas yang mengandungi air mani Anwar Ibrahim mengesahkan tusukan berlaku sekalipun dubur Saiful tidak terkoyak, luka mahupun rabak!

Hanya kerana Bahasa Melayu... dan besar kemungkinan antara helah untuk membuat penangguhan adalah Bahasa Melayu yang mana pasukan pembela akan mengatakan mereka terpaksa mengambil masa yang panjang untuk menterjemahkannya. Untuk itu, kes liwat akan diminta tangguh selama sebulan atau lebih....

Ni bukan lagi namanya perbicaraan... ini namanya main-main...

3 comments

UNTUK PENYELARAS HRP YANG BODOH, BANGANG DAN TONGONG!!!

Sumber: Utusan

Dengarlah luahan Vicsofee: "Berdosakah saya sebagai Siam Malaysia?"


BERJAYA DALAM DUKA... (Dari kiri) Syalit Keowmani Eh Sau, Phisnukh Uttraphan Pim, Elicesa Lalitta Ea Chuan, Maleewan Perashot, Sukeht Thavil dan Vicsofee Sukahut Som mendengar penerangan daripada Boon Som Inong (kanan) mengenai kegagalan mereka meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi walaupun mendapat keputusan cemerlang dalam SPM di Wat Siam Telok Wan Jah, Alor Setar, baru-baru ini.


BEKAS almarhum Perdana Menteri Malaysia pertama, Tunku Abdul Rahman ialah seorang berketurunan Siam.

Masyarakat Siam di Malaysia dianggarkan kira-kira 60,000 orang. Kehidupan mereka tertumpu di beberapa negeri utara, iaitu negeri-negeri yang bersempadan dengan Thailand - tanah asal mereka.

Kira-kira 2,000 (bancian 2008) berada di Perak, 6,000 (2008) di Perlis, 30,000 (2007) berada di Kedah dan 13,000 (2008) berada di Kelantan. Menurut ensiklopedia Wikipedia, secara politiknya masyarakat Siam Malaysia dikenali dengan status bumiputera, iaitu status yang sama dengan Melayu, Kadazan-Dusun, Iban dan masyarakat Portugis Melaka.

Mereka juga adalah ahli UMNO dan boleh membuat simpanan dalam saham amanah, ASB dan ASN.

Menurut ensiklopedia itu lagi, kebanyakan masyarakat itu mengamalkan cara hidup Melayu. Ini dibuktikan dalam masyarakat Siam Kelantan. Tiada siapa yang boleh meneka Melayu atau Siam jika mereka bercakap Melayu.

Kitaran masyarakat mereka sedang berkembang, dari segi intelektual dan taraf hidup. Mereka ini dikenali sebagai kumpulan yang amat menyokong kerajaan BN dan penyokong kuat UMNO. Mereka boleh menjadi penentu pada sesuatu pilihan raya dalam kawasan yang kosentrasi besar masyarakat itu.

Namun apa yang saya temui mengenai masyarakat ini baru-baru ini amat mengejutkan. Apakah mereka ini tercicir? Apakah mereka ini tidak dipedulikan? Apakah anak-anak mereka yang cerdik dan pandai disisihkan?

Persoalan ini bermain di fikiran saya. Boon Som a/l Inong, rakan saya yang juga bekas wartawan agensi berita asing dan bekas setiausaha akhbar dua Menteri Besar Kedah dan menteri Kabinet, seorang aktivis masyarakat Siam, membawa saya menyelami masyarakat beliau itu.

Sayu saya melihat wajah-wajah anak- anak Siam yang cerdik pandai ini tercicir. Mereka ini adalah aset dan modal insan yang berharga bagi masyarakat itu, khasnya dan negara amnya.

Kanak-kanak ini yang amat bangga menjadi sebahagian rakyat Malaysia, belajar dalam sistem pendidikan negara. Di mana mereka ini sekarang selepas peperiksaan SPM baru-baru ini? Di masa kanak-kanak sebaya mereka bergembira dapat menjejaki ke pusat pengajian tinggi atau ke pusat- pusat matrikulasi, ke mana kanak-kanak Siam ini berada?

Sila lihat senario ini. Ia berlaku dalam negara kita ini dan dalam masyakat kita ini.

1. Vicsofee Sukahut a/p Som 921216-02-5300, SPM 2009 ( 8A 1B), SMK Bandar Baru Darul Aman - tercicir.

2. Sukeht a/p Thavil 920831- 02-5412, SPM 2009 (10A), MRSM Kubang Pasu - tercicir.

3. Maneewan a/p Perashot 920212- 02-5712, SPM 2009 (9A1B), Sekolah Menengah Sains Mohd. Jiwa, Sungai Petani - tercicir.

4. Elicesa Lalitta a/p Ea Chuan 921005-03-5146, SPM2009 (6A2B3C) SMK Tumpat, Kelantan -tercicir.

5. Syalit Keowmani a/l Eh Sau 920210-02-5727, SPM2009 (7a, 2b) SM Sains Pokok Sena, Kedah - tercicir.

Turut tercicir dan gagal mendapat sebarang tempat ialah:

Phisnukh Uttraphan a/l Pim, 900904-03-5146 memperoleh keputusan 11A SPM 2007, antara pelajar paling cemerlang Maktab Sultan Ismail Kota Bharu.

Menurut bapa Phisnukh, Pim, 57, yang juga Timbalan Presiden Persatuan Siam Kelantan, kegagalan itu telah menyebabkan anaknya hilang semangat untuk belajar. Beliau terpaksa pindahkan anaknya ke sekolah lain ke Tingkatan 6, kerana Phisnukh malu untuk menghadapi rakan sekolahnya.

Pim dari Kampung Terbak Kelantan berkata, pada pemerhatian beliau tiada seorang pun masyarakat Siam Malaysia yang mendapat keputusan cemerlang Peperiksaan SPM 2009 berjaya ke pusat-pusat matrikulasi atau ke IPTA.

''Kami masyarakat keturunan Siam, yang rata-rata ahli UMNO dan layak melabur dalam ASB dan dianggap bumiputera memandang serius perkara ini kerana ia melibatkan persepsi negatif tentang dasar meritrokrasi dan 1Malaysia.

''Ini kerana pelajar dan ibu bapa masyarakat Siam mengetahui bahawa rakan pelajar bumiputera setingkatan dengan mereka yang mendapat keputusan kurang daripada 5A mendapat pelbagai tawaran sama ada ke program matrikulasi, IPTA atau program Asasi Sains.

''Sebagai kaum yang memiliki taraf ekonomi dan taraf pendidikan yang masih rendah (rata-rata terdiri daripada petani dan penoreh getah) saya memohon pihak kerajaan mempertimbangkan atau memberi kelonggaran bagi pelajar keturunan Siam untuk melanjutkan pelajaran mereka dalam institusi kerajaan.

Dengar suara Perashot a/l Pom, 54, pula. ''Saya amat kecewa kerana anak saya Maleewan mendapat kelulusan 9A gagal ke kursus matrikulasi dan IPTA.

''Saya tidak mampu lagi menghantar anak saya ke IPTS memandangkan pendapatan saya agak rendah dan menanggung seorang lagi kakaknya yang masih belajar di tahun kedua IPTS," kata juruteknik dari Air Hitam, Kedah ini.

Walaupun anaknya gagal. Perashot masih menaruh harapan. ''Pihak berwajib tolong semak sama ada mereka terlepas pandang. Harap masalah anak saya mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia untuk masa depan adik-adiknya kemudian.

''Anak saya belajar bersungguh- sungguh harap kerajaan tidak mensia-siakan harapannya dan cita-cita untuk menjadi seorang doktor," katanya.

Dengar pula suara Vicsofee Sukahut a/p Som, 18, dari Kampung Huma, Jalan Wang Tepus, Jitra, Kedah. Beliau mendapat 8A1B.

''Saya tidak tahu apa yang perlu saya sebutkan lagi, semuanya gagal, terserah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia mempertimbangkan permohonan saya.

''Bukan irihati dan berhasrat dengki kepada sesiapa tetapi rakan saya yang mendapat keputusan yang kurang cemerlang daripada saya hampir semuanya mendapat tempat di matrikulasi dan IPTA.

''Kadang-kadang saya tertanya apakah dosa saya dilahirkan sebagai rakyat berketurunan Siam di Malaysia. Kami sentiasa mendokong dasar kerajaan, penyokong setia kerajaan BN tetapi dalam pendidikan kami dipinggirkan malah boleh dianggap dianaktirikan.

''Saya berharap kerajaan mengambil tindakan segera bagi membetulkan keadaan dan menggubalkan kembali dasar pengambilan masyarakat Siam di matrikulasi dan IPTA. Kecemerlangan sepatutnya dihadiahkan imbuhan bukannya kekecewaan," kata bekas pelajar SMK Bandar Baru Darul Aman, Jitra ini.

Saya tergamam mendengar kata- kata gadis manis Vicsofee ini.

Saya juga tiada daya untuk membantunya dan rakan-rakan senasibnya yang cemerlang itu.

Kita serahkan kepada kebijaksanaan kerajaan - Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pelajaran Malaysia dan IPTA yang bersimpati untuk menyelamatkan potensi kanak-kanak itu.


0 comments

PATRICK LIM KEMBALI

Lim Soo Kit, mungkin jarang yang mengenalinya. Namun apabila disambungkan dengan nama Patrick Lim, pastinya semua orang kenal orang ini terutama apabila membabitkan Masjid Kristal, Monsoon Cup, pertalian dengan Abdullah Badawi secara langsung dan menerusi anak lelaki Abdullah, Kamaruddin, pemilikan dalam AirAsia dan mogul yang muncul secara tiba-tiba apabila Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-5.

Kini, setelah dua tahun kejatuhan Abdullah Badawi dari puncak kuasa, LHDN mula memburu para peniaga korporat yang sebelum ini 'untouchable'. Siasatan mengejut telah dijalankan dan beberapa dokumen penting telah dirampas dari pejabat dan bilik peribadi Patrick Lim di Serdang, Selangor.

Ada pihak yang melihat tindakan LHDN itu sebagai cubaan untuk mencantas Khairy Jamaluddin dari UMNO. Ini adalah kerana menantu Abdullah Badawi itu mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan Patrick Lim. Hubungan mereka bukan sekadar hubungan kekeluargaan, bahkan menjalar menjadi hubungan komersial.

Patrick Lim dan Khairy Jamaluddin didakwa mengadakan Monsoon Cup International yang menelan belanja kira-kira RM200 juta semasa zaman Abdullah menjadi Perdana Menteri. Patrick Lim turut mendapat projek yang besar dalam projek wilayah koridor yang diperkenalkan oleh Abdullah Badawi. Paling menarik, Patrick Lim menerusi syarikatnya Abad Naluri Sdn. Bhd, berjaya memperolehi kontrak pembinaan semula Padang Lumba Kuda Pulau Pinang yang dikatakan mencecah belanja RM25 bilion. (Merdeka Review)

Semestinya, ia tidak hanya melibatkan LHDN, sebaliknya SPRM yang ditubuhkan oleh Abdullah Badawi sendiri dan dipengerusikan oleh Abdullah Badawi juga masuk campur dalam kes ini. Abdullah Badawi terkenal dengan ketelusan dan keterbukaan, namun beberapa perkara yang melibatkan anak menantunya masih tertutup dan sehingga ke hari ini, misteri bagaimana seorang anak muda yang baru graduate memperolehi simpanan jutaan ringgit, tidak terbongkar!

3 comments

ESOK, HELAH APA PULAK LA SI ANWAR TUH

Oleh Cyber1trooper, AIDCclub

Kondominium, milik Hassanuddin Abdul Hamid, sahabat baik Anwar mula menjadi isu apabila peguam utama Anwar berkeras mahu melawat sekali lagi lokasi tersebut, walaupun sebelum ini sudah dua kali lokasi tersebut dilawati.

Mahkamah memberi izin kepada Anwar dan pasukannya melawat kondo sekali lagi, hingga terpaksa menangguhkan prosiding.

Cerita Anwar berminat melawat kondo ini sebaik sahaja Karpal kehabisan modal untuk menyoal Saiful dan pendakwa mahu mengemukakan saksi baru iaitu para doktor hospital kerajaan yang sebelum ini pernah menjalani pemeriksaan ke atas saksi utama itu.

Kenapa Karpal mahu melawat lagi lokasi sedangkan sudah dilawati dua kali ? Kenapa lawatan Karpal kali kedua tidak disertai oleh hakim dan pihak pendakwa serta saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan ?

Selepas melawat kondo tersebut, Anwar, Karpal dan barisan peguam belanya kembali ke Mahkamah dengan nada tidak puas hati. Anwar kata mereka mahu melawat unit kondo yang satu lagi, bukannya unit kondo yang dilawati sebelum ini.

Jadi unit kondo mana yang mahu dilawati Anwar ? Sedangkan pertuduhan ke atas Anwar adalah unit 1151, kondominium, Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Kuala Lumpur ?

Anwar mahu melawat unit kondo mana ?

Sekarang mari kita selesaikan kemahuan sebenar Anwar melalui kenyataan peguam belanya Sankara Nair dalam Malaysian Insider semalam (1 Jun). Klik di sini

Anwar's lawyer Sankara Nair said the defence team wanted to visit apartment unit 11-5-2 of Desa Damansara Condominium, but the keys provided for today were for unit 11-5-1, where Anwar was accused of sodomising Mohd Saiful Bukhari Azlan.

"There was some confusion as to which place we wanted to see. Defence wanted to see 11-5-2, where the owner of the units, Mr Hasanuddin, lived," Sankara told reporters after the trial adjourned for the day


Kenapa Anwar mahu melawat 1152 ?

Malaysiakini melaporkan :

Apartmen, Unit 11-5-2 di kondominium Dammansara terletak bersebelahan dengan Unit 11-5-1, di mana pengadu kes berkenaan Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa lokasi dia diliwat oleh Anwar.

Peguamnya sebelum ini berhujah bahawa Anwar dan tetamunya bermesyuarat di Unit 11-5-2, bersebelahan unit yang Saiful dakwa dia diajak mengadakan hubungan seks selepas menghantar dokumen kepada bekas ketuanya itu.

Semalam, peguamnya gagal melawat unit kondominium itu apabila pihak polis dikatakan membawa kunci yang salah.

Kedua-dua Unit 11-5-2 dan Unit 11-5-1 dimiliki oleh seseorang yang dikenali sebagai Hasanuddin, yang dikatakan adalah sahabat akrab Anwar. Unit 11-5-2 kini dihuni oleh Hasanuddin tetapi beliau sekarang menghabiskan masa dengan keluarganya di luar Kuala Lumpur.


Sebenarnya kunci yang diberikan semalam tidak salah, kerana pertuduhan meliwat dibuat di 1151, bukannya 1152. Jadi pihak mahkamah (termasuk Anwar) sebelum ini telah melawat 2 kali di Unit 1151.

Hassanuddin pemilik kondo Unit 1152 berhak tidak memberi unit yang menjadi kediaman peribadinya, kerana kediaman peribadinya itu diluar skop pertuduhan di mahkamah. Yang disita oleh mahkamah dan menjadi bukti kes adalah 1151 dan bukannya 1152.

Unit 1152 adalah hak milik mutlak Hassanuddin, sebab itu apabila Anwar mahu melawat Unit 1152, beliau perlu mendapat keizinan daripada pemiliknya terlebih dahulu dan bukannya memohon daripada mahkamah.

Hassanuddin sudah dapat mengesan strategi Anwar ini, iaitu cuba mengalihkan isu dengan membabitkan dirinya bersekongkol bersama Anwar, sebab itu kehadiran Anwar semalam disambut oleh peguam Hassanuddin.

Kata Karpal " "Terdapat kekeliruan ketika kita sampai di kondominium itu dan peguam pemilik unit itu memberitahu kami bahawa dia akan membuat aturan untuk pihak pembelaan meninjau unit itu pada hari lain," Klik di sini

Kenapa Hassanuddin menyediakan peguam peribadi ? Adakah sahabat baik Anwar itu sudah dapat menghidu taktik jahat Anwar ? Kalau sebelum ini, Hassanuddin banyak bekorban untuk Anwar dengan memberi 'Rumah Tamu' (1151) sebagai tempat berehat Anwar dan rumahnya sendiri (1152) sebagai tempat bermesyuarat, sekarang Anwar mahu mengorbankan Hassanuddin pula ?

Hassanuddin sudah nampak taktik terdesak Anwar itu, sebab itu, beliau menyediakan peguam peribadi. Beliau tidak mahu berkorban dan risiko dipenjarakan semata-mata untuk melindungi Anwar kali ini. Sudah banyak najis yang dibawa oleh Anwar ke rumahnya sejak Jun 2008 hingga sekarang yang kesemuanya bakal menjejaskan reputasinya sebagai seorang korporat.

Ketika memohon unit 1152 di dalam mahkamah, hakim memberitahu Anwar sendiri perlu meminta keizinan daripada pemilik unit itu, lagipun Hassanuddin adalah kawan baik Anwar. Karpal mencelah, "Hassanuddin 'sudah dibeli' oleh polis". Apa maksud sebenar Karpal ? Apakah Karpal tidak berjaya 'membeli' Hassanuddin ?

Bolehkah Hassanuddin 'dibeli' oleh polis sedangkan beliau merupakan kawan baik Anwar? Bolehkah Hassanuddin menipu diri sendiri sedangkan beliau juga tahu perkara yang sebenarnya berlaku pada tarikh, masa dan tempat seperti pertuduhan di mahkamah ?

Apakah Hassanuddin sanggup jadi alibi palsu yang menghadapi risiko dipenjarakan semata-mata untuk membebaskan Anwar ?


Apa sebenarnya berlaku di Unit 1152 & 1151 ?

Mari kita baca sekali lagi pertuduhan ke atas Anwar di mahkamah :

"Anwar didakwa meliwat pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada 26 Jun lalu, antara pukul 3.01 dan 4.30 petang di Unit 11-5-1, Desa Damansara Kondominium, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara"

Sekarang mari kita bandingkan dengan keterangan Saiful di mahkamah pada 3 Februari 2010 :

Mohd Yusof: Jika diingatkan apakah Anwar bagitau pada 26 Jun 2008, jam 10.30 pagi?

Saiful: Anwar ingatkan saya kembali untuk datang ke kondo tersebut dan kedua bagitahu tentang mesyuarat dengan Prof Ariff pada jam 12 di Condo Desa Damansara di rumah En Hassanuddin.

Mohd Yusof: Kondo di mana?

Saiful: Unit lain 1152

Mohd Yusof: Kondo siapa?

Saiful: En. Hassanuddin sahabat baik Anwar.

Mohd Yusof: Anwar ada bagitahu kenapa Anwar nak kamu ke sana?

Saiful: Ada, untuk bincang jadual kerja

Mohd Yusof: Anwar akan berada di sana?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Bagitahu patut ada di sana pada pukul berapa?

Saiful: Sepertinya 2.15 ptg

Mohd Yusof: Kondo Desa Damansara, tahu di mana letaknya?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Unit kepunyaan Hassanuddin pun tahu?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Bagaimana boleh tahu?

Saiful: Saya pernah ke sana beberapa kali dan diberitahu oleh Anwar bahawa kedua-dua unit tersebut kepunyaan Hassanuddin.

Mohd Yusof: Mesyuarat di unit mana?

Saiful: Unit 1152

Mohd Yusof: Pada 26 Jun, ada pergi ke kondo seperti diminta?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Pukul berapa tinggalkan pejabat?

Saiful: Saya bertolak lebih kurang 1.45 ptg

Mohd Yusof: Masa kamu tinggalkan pejabat, adakah kamu berlenggang atau ada bawa apa2?

Saiful: Bawa satu dokumen yang saya tak pasti tetapi diserahkan oleh ketua staff En. Ibrahim Yaacob untuk diserahkan kepada Anwar.

Mohd Yusof: Dokumen ini macam itu saja ke bawa atau ada bekas?

Saiful: Saya letak dalam beg fail, warna hitam.

Mohd Yusof: Dokumen diberikan oleh Ibrahim Yaacob kepada kamu untuk apa?

Saiful: Diserahkan pada Anwar

Mohd Yusof: Bila Ibrahim Yaacob diberitahu untuk diserahkan pada Anwar?

Saiful: Kira-kira 10-15 minit sebelum saya bertolak

Mohd Yusof: Bagaimana kamu ke kondo?

Saiful: Saya menaiki van fiat dengan no pendaftaran WPK 5925

Mohd Yusof: Van atau mpv?

Saiful: Saya panggil van, van warna merah, fiat

Mohd Yusof: Adakah fiat ini kepunyaan kamu?

Saiful: Tidak , kepunyaan bapa tunang saya pada ketika itu.

Mohd Yusof: Pukul berapa lebih kurang smpai ke kondo?

Saiful: Pada jam lebih kurang 2.45

Mohd Yusof: Sampai sana adakah perlu lalui post pengawal atau terus saja masuk?

Saiful: Perlu lalui post pengawal

Mohd Yusof: Adakah perlu berhenti di post pengawal?

Saiful: Ya, perlu berhenti.

Mohd Yusof: Ada pengawal tanya ke mana kamu nak pergi?

Saiful: Ada, saya tidak jawab ke mana nak pergi tetapi mengatakan "mohktar".

Mohd Yusof: Mengapa kata Mohktar, apakah significant nya?

Saiful: Saya dah datang beberapa kali dan diberitahu untuk cakap mokhtar

Mohd Yusof: Bila kata mohktar, apa terjadi?

Saiful: Guard akan bagi laluan

Mohd Yusof: Dari pondok pengawal memandu ke mana?

Saiful: Ke visitor parking di P4. Saya keluar kereta dan pergi ke lif P4, saya naiki lif ke P2. Dari P2 saya perlu berjalan ke blok satu lagi, tak pasti blok apa. Sampai ke satu pintu.

Mohd Yusof: Pintu ke mana?

Saiful: Untuk pergi ke blok Hassanuddin.

Mohd Yusof: Bila lepasi pintu ada apa?

Saiful: Ada lif

Mohd Yusof: Pintu ini ke lif, bagaimana keadaannya?

Saiful: Kunci secara magnet, automatik lock

Mohd Yusof: Bagaimana kamu nak lepasi pintu?

Saiful: Di sebelah kanan ada intercom dan dihubungi ke unit rumah, apabila saya tekan no unit, dan dia kata "ya?" dan saya kata "mokhtar". Terus pintu dibuka dan saya percaya dibuka oleh tuan rumah.

Mohd Yusof: Suara yang jawab lelaki atau perempuan?

Saiful: Lelaki

Mohd Yusof: Dah beberapa kali pergi ke kondo En Hassannuddin, setiap kali perlu kata mokhtar dan tekan 1152?

Saiful: Ya.

Mohd Yusof: Berapa kali dengar suara lelaki yang kata ya? Suara yang sama?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Bagitau mohktar dan pintu ke lif buka dan apa berlaku?

Saiful: Dari pintu lif saya ke tingkat 5.

Mohd Yusof: Keluar lif?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Unit ini di mana bila keluar lif, pergi kanan atau kiri?

Saiful: Keluar lif pergi ke kanan

Mohd Yusof: Masa keluar apa terjadi?

Saiful: Saya berselisih dengan seseorang

Mohd Yusof: Dari pintu lif dengan orang itu berapa jauh?

Saiful: Pada masa itu orang itu baru keluar dari unit En Hassanuddin, dan berselisih dalam perjalanan.

Mohd Yusof: Kenal dengan orang yang berselisih?
Saiful: Tidak kenal

Mohd Yusof: Lelaki atau perempuan?

Saiful: Lelaki

Mohd Yusof: Ingat pakaian?

Saiful: Ingat, baju gelap seperti coklat, seluar saya tak pasti

Mohd Yusof: Rupa boleh ingat?

Saiful: Tak ingat

Mohd Yusof: Masa berselisih ada kata apa-apa?

Saiful: Tidak tetapi dia ada senyum.

Mohd Yusof: Selepas itu?

Saiful: Saya terus menuju ke unit 1151

Mohd Yusof: Diberitahu ke unit Hassanuddin kenapa ke 1151?

Saiful: Setiap kali ke sana, saya diarahkan ke unit 1151

Mohd Yusof: Jadi hari itu diarahkan ke unit 1151?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: 11-5-1 siapa punya unit?

Saiful: Anwar bagitau unit Hassanuddin tetapi sebagai rumah tetamu

Mohd Yusof: Sampai ke unit 1151, apa yang kamu buat sampai ke muka pintu?

Saiful: Tiba di unit tersebut buka pintu, tak berkunci, masuk letak kasut di sebelah kiri belakang pintu

Mohd Yusof: Masa buka pintu, nampak siapa di dalam?

Saiful: Dari pintu tersebut tak nampak

Mohd Yusof: Bila masuk?

Saiful: Nampak Anwar duduk di meja makan

Mohd Yusof: Selain duduk di meja makan ada Anwar buat apa-apa?

Saiful: Tiada duduk di meja makan saja

Mohd Yusof: Saya terlupa, beg yang ada dokumen ada bawa?

Saiful: Ada

Mohd Yusof: Apa buat dengan dokumen bila masuk?

Saiful: Saya duduk di meja tersebut bertentangan dengan Anwar dan serahkan dokumen

Mohd Yusof: Duduk, letak dokumen, apa lepas itu?

Saiful: Lepas serah dokumen, kami bincang tenteng jadual kerja, tidak lama selepas itu beliau tanya satu soalan.

Mohd Yusof: Apa soalan itu?

"Can I fuck you today?"

Mohd Yusof: Apa reaksi kamu ketika diajukan soalan itu?

Saiful: Marah dan takut

Mohd Yusof: Ada kamu kata apa-apa?

Saiful: Tolak pelawaannya

Mohd Yusof: Apa kamu kata bila menolak?

Saiful: Saya kata saya tak mahu melakukannya

Mohd Yusof: Anwar kata apa-apa, bila kamu kata tak nak melakukannya?

Saiful: Dengan nada marah Anwar kata "what?"

Mohd Yusof: Apa respon kamu?

Saiful: Saya ulang yang sama

Mohd Yusof: Seterusnya?

Saiful: Anwar agak marah dengan itu saya takut. Anwar arahkan ke bilik tidur utama.

Mohd Yusof: Adakah kamu ke bilik tidur utama seperti diarahkan?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Siapa pergi dulu?

Saiful: Saya pergi dulu

Mohd Yusof; Dalam bilik utama apa berlaku?

Saiful: Dalam bilik utama Anwar pergi ke hujang bilik untuk tutup langsir. Saya ketika itu masih ada di pintu, kemudian Anwar pergi ke pintu untuk tutup lampu bilik.

Mohd Yusof: Jadi gelap la bilik itu?

Saiful: Ada cahaya dari pintu tandas dan celah-celah langsir

Mohd Yusof: Lepas itu?

Saiful: Anwar arahkan saya membersihkan diri di dalam tandas

Mohd Yusof: Tandas atau bilik air?

Saiful: Bilik air

Mohd Yusof: Anwar arahkan bersih diri?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Teruskan?

Saiful: Ya, saya masuk ke tandas dengan berpakaian, saya bilas badan tetapi saya tak mandi sepenuhnya.

Mohd Yusof: Masa itu dah buka pakaian?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Lepas bilas diri?

Saiful: Saya ambil tuala dalam tandas, saya keluar dengan bawa baju kemeja saya kaler putih dan gantung di tempat pemegang almari.

Mohd Yusof: Kamu bertuala?

Saiful: Saya bertuala.

Mohd Yusof: Masa keluar dari bilik air, nampak di mana Anwar?

Saiful: Saya nampak, Anwar di hujung penjuru katil, dibahagian kaki sebelah kanan.

Mohd Yusof: Apa Anwar buat pada masa itu?

Saiful: Dia berdiri pakai tuala putih dan mengarahkan saya untuk pergi dekat dia lalu dia peluk saya sambil berdiri.

Karpal: May this evidence be in camera?


Apa motif Anwar bangkitkan unit 1152 ?

Seperti yang diberitahu sendiri oleh Saiful, dia diarahkan ke unit 1151 dan diliwat di sana sekitar jam 3.01 dan 4.30 petang, Tetapi Anwar tidak berminat dengan masa dan unit 1151 itu, sebaliknya lebih berminat dengan unit 1152.

Memang benar sebelum itu di antara jam 12 tengahari hingga 2.00 petang, Anwar bermesyuarat di unit 1152 (rumah Hassanuddin), tetapi selepas jam 2.00 petang Anwar telah berpindah ke unit 1151, tempat yang didakwa berlaku kejadian liwat tersebut.

Dalam perjalanan ke unit 1151 itu, Saiful mengakui berselisih dengan seorang lelaki (Prof Dr Arif?) yang telah selesai bermesyuarat dengan Anwar.

Keterangan Saiful menyokong fakta tersebut, di mana apabila dia sampai ke Unit 1151, jam 2.45, didapati Anwar sudah ada dalam unit itu duduk di meja makan.

Jadi apa motif, Anwar bangkitkan soal unit 1152, tempat beliau bermesyuarat dari jam 12 tengahari hingga jam 2.00 petang, sedangkan pertuduhan dikenakan ke atasnya di Unit 1151, antara jam 3.01 minit hingga 4.30 petang ?

Adakah Anwar mahu meragukan rakyat dengan menyatakan beliau bermesyuarat di Unit 1152 dari jam 12 tenghari hingga 4.30 petang ? Sanggupkah Prof Dr Arif dan Hassanuddin menjadi alibi palsu sedangkan kedua-dua pihak itu telah membayar peguam pemerhati masing-masing ?

Kenyataan Saiful disokong bukti CCTV

Berikut merupakan keterangan Saiful di mahkamah pada 4 Februari 2010 yang dibuktikan melalui rakaman CCTV

Mohd Yusof: Di peringkat ini, Pihak Pendakwaraya (PP) ingin kemukakan rakaman CCTV untuk confirmed the presence of the complainant at the vicinity. We will be using the walking copy dan akan mengemukakan the original copy through a witness later whom will be taken by Mohd Hanafiah.

Hakim: Untuk lihat dan confirm?

Mohd Yusof: Ya, PP telah serah gambar tetapi untuk tujuan hari ini dalam gambar ini, bercadang untuk mainkan recording pada 26 Jun petang untuk pergi ke skrin berkaitan. Ada 2 hard disk yang terlibat.

Hakim: Lihat dan camkan muka dia dan kereta?

Mohd Yusof: Ya

Karpal: Confirmed that we have been served under s.51A

Jurubahasa Mahkamah: SP1 (saksi pertama) diingatkan masih dalam sumpah

Mohd Yusof: Akan minta pembantu pergi ke 2.45 petang 26 Jun.Minta SP1 pandang ke skrin.14:46 (2.46 petang) masanya. Ini camera di entrance.

Hakim: Anwar nampak?

Anwar: Tak berapa terang

[Anwar duduk di bar table untuk hampir dengan skrin]

Pembantu: Masalah "hang" sebentar

Mohd Yusof: Terus pergi hard disk di lif. En Hanafiah will examine the w relating to the hard disk. 14:42 (2.42)

Mohd Yusof: Yang ada gambar, sebelum tutup lif, gambar siapa?

Saiful: gambar saya

Mohd Yusof: Ini masa di mana?

Saiful : Di P2

Mohd Yusof: Teruskan?

Saiful: Ini adalah dari P2 ke tingkat 5. Saya keluar dan terus ke kanan.

Mohd Yusof: Lihat lelaki ini? Adakah ini lelaki yang kamu selisih?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Gambar keluar dari lif? Frame 16:11 (4.11)

Saiful: Saya di tingkat 5, masuk lif untuk turun ke bawah. Ini masa balik.

Mohd Yusof: Itu beg hitam?

Saiful: Ya, beg hitam yang saya pegang

Mohd Yusof: Itu kamu keluar di GF?

Saiful: Tersilap keluar. [frame berjalan terus] baru berada di P2

Mohd Yusof: Ketibaan pada 14:47 (2.47). Nak tunjukkan ketibaan SP1, naik kereta apa?

Saiful: Saya naik Fiat merah WPK 5925

["Hang" lagi]

Mohd Yusof: Sebelum ini berfungsi dengan baik.

Pembantu: Hard disk 1 yang "hang"

Mohd Yusof: Kita dah uji tayang, jika begitu saya teruskan dengan EIC saya.

Hakim: 14:47 (2.47) belum ditunjukkan di makamah

Mohd Yusof: Saya ingin tunjuk gambar-gambar, lihat gambar 1, boleh tahu siapa?

Saiful: Saya

Mohd Yusof: Gambar 2?

Saiful: Ini kereta yang saya pandu, ini masa tiba

Mohd Yusof: gambar 3-6, gambar kamu?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Siapa itu?

Saiful: Saya dari P2 ke tingkat 5

Mohd Yusof: Ada bawa beg hitam?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Adakah ini lelaki yang kamu kata berselisih dengan kamu?

Saiful: Ya

Mohd Yusof: Masa yang tertera, masa adalah 14:42 (2.42), lelaki itu masuk berbeza adalah 9 saat

Hakim: Let the people of CCTV to explain

Mohd Yusof: Gambar 8-13

Saiful: Ya, ini gambar saya yang masih bawa beg

Mohd Yusof: 14-15, gambar apa?

Saiful: Saya naiki van meninggalkan kondo

Mohd Yusof: Pada peringkat ini pohon izin tanda gambar as ID5

ID5A-O - gambar ikut m/s

Hakim: Diizinkan

ID5A-O - gambar CCTV pada 26 Jun

Mohd Yusof: Kamu telah tinggalkan tempat itu, pada 4.15 petang dan Anwar ada di dalam bilik?

Saiful: Ya

cybertrooper

2 comments

Wednesday, June 2, 2010

DAH TAHU RASUAH, DUK DIAM BUAT APA?

Wednesday, June 2, 2010
Presiden CUEPACS, Omar Osman mendakwa 41% kakitangan awam menerima dan mengamalkan rasuah dalam pekerjaan mereka sepanjang tahun lalu. Katanya jumlah tersebut sangat membimbangkan dan perlu ditangani segera. (Malaysia Insider)

Rasuah di kalangan kakitangan awam, sama ada di peringkat tinggi, mahupun kerani cabuk di sekolah, bukan lagi perkara asing di Malaysia. Ia telah diamalkan dengan cara yang sangat meluas. Bahkan ianya dianggap sebagai satu budaya terkini, terutama di kalangan mereka yang mahu mempercepatkan sesuatu proses yang melibatkan agensi kerajaan.

Antara yang paling teruk dilanda rasuah adalah kakitangan dalam bidang pelajaran dan pendidikan. Dari proses penyediaan dan pembekalan buku teks sehinggalah proses menjual sebatang pensel ke sekolah, ianya melibatkan rasuah untuk menyenangkan proses berkenaan. Diskaun-diskaun tertentu untuk pengetua, guru panitia, pusat sumber dan kerani sekolah, sudah menjadi perkara biasa bagi mereka yang terlibat dalam industri ini.

Itu belum lagi dikira dengan PIBG yang akaun mereka tidak pernah diaudit oleh mana-mana pihak!

Apabila Najib Abdul Razak begitu bangga kerana PDRM telah dinaikkan ke tangga kelima sebagai pasukan polis yang dapat menyelesaikan kes berbanding polis-polis lain di seluruh dunia, ia sebenarnya tidaklah membanggakan bagi mereka yang pernah berurusan dengan anggota-anggota polis marhaein yang menahan kenderaan atau orang awam mahupun pendatang asing di kawasan gelap sambil 'mengepau' agar tidak dikenakan tindakan. Soalan, "Ni macam mana nak selesai ni?" sudah menjadi soalan lazim di mulut anggota-anggota polis marhein sekalipun di dada mereka tersemat lencana, 'Kami Anti Rasuah'.

Kecenderungan amalan dan aktiviti rasuah di kalangan kakitangan awam, selalunya diakibatkan oleh ketua atau pengarah masing-masing melindungi aktiviti tersebut menerusi sikap sambil lewa. Kata-kata seperti, "Kami tidak boleh buat tindakan kerana maklumat tidak lengkap" adalah jawapan biasa apabila ditanya mengapa tindakan tidak boleh dilakukan oleh jabatan tertentu.

Mengharapkan orang awam memberikan maklumat sepenuhnya dan tiadanya penyiasatan dalaman yang bersungguh-sungguh menjadikan rasuah sebagai berakar umbi dalam sistem perkhidmatan awam di Malaysia. Alasan-alasan sebeginilah yang membuatkan rakyat tidak yakin dengan apa-apa sahaja rancangan kerajaan untuk membasmi jenayah kerana setakat hari ini, pembasmian jenayah rasuah dalam perkhidmatan awam bolehlah disifatkan sebagai menelan dana awam tanpa sebarang hasil yang munasabah.

Tatkala Singapura yang dimonopoli oleh kaum Cina lebih berjaya dalam pengawalan rasuah di kalangan kakitangan awam mereka, Malaysia pula berbangga dengan alasan-alasan ketua jabatan dan kementerian tentang rasuah di jabatan atau kementerian yang mereka ketuai. Ketika negara haram Zionist Israel mewujudkan entiti anti rasuah yang ketat sehingga menyeret Perdana Menteri dan Presiden mereka, Malaysia yang mengaku sebagai negara Islam, hanya boleh berbangga dengan retorik anti rasuah yang sangat memualkan!

3 comments

MEMANG DASAR TAK SEDAR DIRI!!!!

Tidak banyak yang diketahui tentang Parti Hak Asasi Manusia atau HRP yang diwujudkan daripada serpihan HINDRAF. Mungkin kerana itu, ditambah pula kemelut yang sedang melanda MIC, HRP cuba mencuri peluang tersebut dengan membuat ugutan.

HRP memberi masa tiga hari kepada Najib Abdul Razak dan pentadbirannya untuk membantu pelajar-pelajar berketurunan India yang mendapat keputusan cemerlang tetapi gagal memasuki institusi-institusi pengajian awam di negara ini. HRP percaya, keadaan ini adalah disebabkan oleh diskriminasi kaum yang diamalkan oleh kerajaan Malaysia. (Free Malaysia Today)

Menurut Penyelaras HRP, V.Sambulingam berkata, mereka akan menunggu sehingga 4 Jun sebelum membakar logo 1Malaysia yang diibaratkan sebagai pembohongan kerajaan dengan menggunakan wang rakyat.

Hairannya, mana pulak pergi pemimpin-pemimpin parti Melayu/Bumiputera dalam masalah ini. Terdapat begitu ramai pelajar-pelajar cemerlang Melayu/Bumiputera, sama ada Islam atau bukan Islam yang gagal menempatkan diri di dalam institusi pengajian tinggi awam. Sekalipun Perlembagaan Negara Malaysia menetapkan KEISTIMEWAAN ini kepada kaum Melayu/Bumiputera dalam sistem pelajaran menerusi sistem kuota, namun terdapat ramai dari kaum India yang menjadi 'saudara angkat' untuk menggunakan sistem kuota berkenaan bagi menempatkan diri di institusi-institusi pengajian tinggi terutama dari kalangan golongan miskin.

Ini bukan perjuangan hak asasi manusia. Seharusnya HRP sedar diri bahawa mereka berada jauh dari tanah leluhur dan peluang mereka untuk pulang ke negara leluhur masih terbuka luas terutama untuk mendapatkan apa-apa sahaja yang mereka hajati. Sedangkan Melayu/Bumiputera pula sekadar berada di wilayah mereka sendiri yang merangkumi keseluruhan Nusantara sekalipun kini sudah dibahagi-bahagikan kepada negara-negara seperti Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura dan Brunei serta Timor Timur.

Tidak ada sebuah negara pun di dunia ini yang mengikut kehendak kaum imigran melainkan di Malaysia. Selepas berjaya mendapatkan hak untuk BERSEKOLAH TAMIL dengan bantuan kerajaan, apa lagi yang mereka perlukan? Mereka mahukan hak sama seperti orang Melayu/Bumiputera?

Senang sahaja... masuk Islam, bercakap Melayu dan amalkan istiadat Melayu dalam kehidupan sehari-hari... nescaya anda akan mendapat hak sebagai seorang Melayu/Bumiputera! Kalau tidak, kirim salam di kejauhan atau lebih tepat lagi... pi balik ke tanah leluhur... apatah lagi HINDRAF menyalahkan kerajaan British kerana jemput datuk nenek mereka yang tidak diterima sebagai manusia di tempat asal ke negara ini, sekaligus melahirkan anak-anak cucu yang tidak lagi dipandang menerusi kualiti kasta, sebaliknya dipandang menerusi kualiti diri!

2 comments

MCA TAK SETUJU LESEN BARANG KAWALAN... KENAPA?

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah mewajibkan para peniaga memilik lesen runcit untuk menjual barangan kawalan, berkuatkuasa serta-merta. Ia bagi tujuan mengelakkan barang-barang kawalan dimanipulasikan dan disorok bagi peningkatan harga jualan.

Tindakan itu bagaimanapun tidak dipersetujui oleh MCA. Memandangkan MCA berada di dalam kerajaan dan diwakili pula oleh menteri-menteri di dalam kabinet, DAP dan GERAKAN bertindak 'menyerahkan' baton kepentingan para peniaga dan pemborong yang rata-ratanya adalah kaum Cina kepada MCA.

Umumnya sedar, sebarang perubahan harga atau lebih tepat lagi kenaikan sebarang harga adalah disebabkan oleh para pemborong, bukannya peruncit. Mewajibkan lesen kepada peruncit, sekaligus mengawal operasi pemborong yang bersifat cekik darah. Lesen akan menyebabkan majoriti peruncit akan menjaga periuk nasi mereka dengan tidak mengenakan harga melebihi paras yang dibenarkan, sekaligus akan menyebabkan para pemborong perlu mengikut peraturan berkenaan 'secara paksa'.

Sekalipun terdapat sebilangan peruncit yang turut mencekik darah, rata-rata peruncit lebih bersifat defensif memandangkan mereka mempunyai premis statik berbanding pemborong dan orang tengah yang ada sesetengahnya sekadar beroperasi di dalam lori dan van, manakala setor mereka pula berada di belakang rumah!

Atas dasar itulah, barangkali penguatkuasa KPDNKK lebih 'berminat' untuk melakukan operasi terhadap premis kekal yang dimiliki oleh peruncit, berbanding menjejak dan menghukum pemborong serta orang tengah. Sebarang operasi besar-besaran KPDNKK, hanya melibatkan peruncit dan sesekali melibatkan pemborong. Jarang benar KPDNKK menggempur pemborong sekalipun mereka menerima aduan daripada orang ramai.

Apabila MCA menentang rancangan tersebut, bermakna ada kepentingan yang dijaga. Kepentingan yang dimaksudkan bukanlah kepentingan rakyat, sebaliknya kepentingan para peniaga. Peniaga yang dimaksudkan pula bukanlah peniaga runcit, sebaliknya pemborong dan orang tengah.

Jadi, faham-faham sajalah, tatkala UMNO, PAS dan Melayu PKR sibuk melaungkan tentang perjuangan DEMOKRASI ROM mereka, MCA, GERAKAN dan DAP lebih sibuk menjaga keuntungan besar dan periuk nasi kaum mereka. Hasilnya nanti, makanlah Melayu-Islam yang cukup setia dengan parti-parti politik mereka akan makanan politik harian seperti yang dikehendaki oleh para pemimpin mereka, manakala untuk mengisi perut, mereka perlu menyembah MCA, GERAKAN dan DAP bagi mendapatkan harga lebih murah.

KPDNKK seharusnya melebihkan kuatkuasa, bukannya melebihkan retorik bagi memastikan hak pengguna terjamin. Jangan sampai nanti para pengguna pula yang mengambilalih fungsi mereka!

0 comments

TAK BAWA LARI, TAPI KAHWIN DI SIAM... SAPA LA AJAR DIA NIH?

Faez Khairi, 27, menafikan yang dia telah membawa lari kakak Saiful Bukhari Azlan, Saidati Adha Azlan dan kemudian berkahwin di Siam. Menurutnya lagi, Saidati Adha sukarela mengikutnya ke Siam untuk berkahwin. (Malaysiakini)

Satu lagi kebobrokan otak seorang manusia yang mengaku beragama Islam dan bermazhab Sunnah Wal Jamaah dari manhaj Syafiiyyah. Hanya kerana seorang gadis sudi dan sukarela mengikutnya ke sempadan untuk dinikahkan, maka ianya tidak bermaksud melarikan gadis tersebut daripada jagaan ibu bapanya?

Sapa la yang ajar makhluk ini dengan fahaman yang sebegitu songsang? Sekalipun ianya tidak melanggar akidah, namun ianya jelas melanggar adab-adab yang telah digariskan oleh Islam, terutama dalam hal munakahat.

Kalau itulah yang berlaku, maknanya makhluk yang bernama Faez Khairi itu telah pun melarikan anak gadis keluarga Azlan. Ada hukuman yang diperuntukkan untuk kesalahan tersebut. Ia terangkum di bawah Enakmen Jenayah iaitu Kesalahan-Kesalahan Menculik dan Melarikan Perempuan.

"Sesiapa yang melarikan seorang perempuan atau mempengaruhinya supaya lari daripada jagaan ibu bapanya atau penjaganya adalah melakukan satu kesalahan. Jika sabit didenda tidak melebihi RM3000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya. Mahkamah boleh memerintahkan perempuan itu dengan apa yang..... (EJSNS, bil.2, 19912, Seksyen 74; KJSKD, no.9, 1988, Seksyen 8; KJSKN bil. 2, 1985, Seksyen 8; EJSP, bil.3, 1992, Seksyen 32; EJSNS, bil. 2, 1992, Seksyen 77; KJSK, no.9, 1988, Seksyen 20; KJSKN, bil 2, 1985, Seksyen 21)

Malangnya orang ini dijadikan saksi dalam sebuah mahkamah bagi perbicaraan yang melibatkan kes liwat tokoh terkenal, Anwar Ibrahim!

6 comments

Blog Archive

Labels