1M4U

IKLAN BERBAYAR

ISTIMEWA DAN BERMAKLUMAT

Tuesday, February 19, 2013

HAKIM V.T SINGHAM SUDAH SEDIA MENANGKAN NURUL IZZAH WALAUPUN BELUM BICARA!!!

Tuesday, February 19, 2013

Pengurusan kes saman fitnah Nurul Izzah Anwar terhadap Utusan Malaysia telah ditetapkan pada 15 Mac 2013. Saman tersebut adalah berhubung artikel berkaitan hak kebebasan beragama yang disiarkan oleh akhbar itu antara 5 – 7 November tahun lalu, yang didakwa Nurul Izzah sebagai memfitnah beliau.

Sebenarnya, berita mengenai pembangkang menyaman akhbar bukanlah berita yang mengejutkan. Malah, pembangkang sudah begitu terkenal sebagai tidak mengamalkan kebebasan bersuara. Tindakan pembangkang yang gemar membakar akhbar, memboikot akhbar, menghalang pemberita dari membuat liputan, mengherdik pemberita apabila tidak dapat menjawab soalan, adalah antara bukti kukuh bahawa pembangkang mengamalkan prinsip tertutup, tidak bebas dan berat sebelah.

Berbeza dengan Barisan Nasional yang lebih selesa membiarkan media bebas melaporkan apa saja mengenai parti dan pemimpin parti, walaupun ia merupakan fitnah, kerana parti ini percaya kepada kebebasan bersuara. Apabila difitnah oleh media pembangkang, BN lebih suka memilih cara menjawab dan memberi penerangan kepada rakyat kerana yakin yang rakyat adalah jauh lebih bijak dan matang untuk menilai sesuatu berita.

Sikap ‘tidak serupa bikin’ pembangkang bukan sahaja terserlah dalam isu kebebasan media atau kebebasan bersuara tetapi juga berkenaan sistem kehakiman negara. Antara alasan utama bagi pembangkang menyeru rakyat untuk menolak BN ialah kononnya sistem kehakiman negara ini tidak adil dan tidak telus.

Namun, masalah tersebut juga kini semakin lama semakin jelas, bukanlah berpunca dari BN tetapi pembangkang sendiri. Mana tidaknya, jika pembangkang telah berkali-kali menang dalam menentang kerajaan mahkamah. Malah, kes liwat 2 Anwar Ibrahim yang begitu jelas, konkrit dan sahih buktinya dalam bentuk DNA, CCTV di lif, keterangan saksi, kronologi peristiwa serta sejarah tertuduh juga telah dimenangi oleh Anwar, iaitu pihak pembangkang. Kemenangan Anwar membuatkan penyokong-penyokong pembangkang sendiri terdiam seketika kerana tidak menyangka yang beliau boleh menang dengan bukti yang sebegitu kukuh terhadapnya.

Anwar juga memenangi saman Utusan Malaysia mengenai temubualnya di BBC yang didakwanya sebagai berniat jahat. Sedangkan Utusan hanya bertindak sebagai penyampai dengan melaporkan kata-kata Anwar sendiri, tanpa mengubah walau satu ayatpun kerana menyedari bahawa pembaca boleh mengakses sendiri wawancara Anwar itu yang dimuat-turun di Youtube untuk mengesahkan laporan mereka. Utusan telah diperintahkan oleh Hakim VT Singham untuk membayar RM50,000 kepada Anwar.

Justeru, kita tidak hairan, malah yakin dan pasti bahawa Nurul Izzah juga akan memenangi kes samannya terhadap Utusan Malaysia. Keyakinan ini adalah berdasarkan kebebasan mahkamah yang diragui berat sebelah kepada pembangkang, terutama apabila ia melibatkan hakim-hakim tertentu. Dan nampaknya, hakim yang bakal mengendalikan kes Izzah juga adalah termasuk dalam senarai tersebut, iaitu Hakim VT Singham yang telah memenangkan Anwar dalam kes saman Utusan seperti yang disebut di atas.

Hakim VT Singham, berusia hampir separuh abad tetapi entah kenapa masih masih bujang, telah sebenarnya banyak menimbulkan kontroversi, bukan sahaja dalam kes yang melibatkan pemimpin politik tetapi juga kes-kes jenayah. Antaranya:

1.Kes saman fitnah RM10 juta oleh Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II, Dr. P. Ramasamy terhadap seorang wartawan The Star dan syarikat akhbar yang berakhir dengan saman tersebut ditarik balik.

2.Kes Bunuh seorang pemuda dimana Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk V T Singham, melepas dan membebaskan Azman Ismail, 25, atau `Man Datuk, anak bekas Datuk Bandar Ipoh, Datuk Ismail Shahbodin dan empat rakannya daripada tuduhan membunuh seorang pelajar kejuruteraan mekanikal pada 2003 tanpa dipanggil membela diri. Empat rakannya itu ialah Mohd Shafiq Azren Salleh, 24 (Boy TC); Mohd Hafiz Ibrahim, 23 (Tony); Mohd Faizal Radzali, 26 (Jambu) dan Mohamad Rizal Abu Hassan, 23 (Adik).

Mereka dituduh bersama seorang lagi yang masih bebas (Mohd Nizam Ariffin atau Tok Mat Crane) membelasah, menendang dan memijak Mohd Hosni Fadzli Mohd Amin, 21, di Ikhwan Auto, No 19, Hala Rapat Baru 20, Kawasan Perindustrian Ringan Kinta di Ipoh, antara jam 3 hingga 10 pagi, 22 Disember 2003, sehingga menyebabkan mangsa mati.

3.Kes Menteri Dalam Negeri menyaman Anwar pada 26 April 2011 melalui Tetuan Zul Rafique & Partners kerana mendakwa Anwar telah mengeluarkan kata-kata fitnah itu semasa wawancara dengan media selepas membuat laporan polis pada 22 Mac lepas di luar Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, dimana Hakim VT Singham juga menjadi hakimnya. Dan seperti yang dijangka, Anwar telah menang mudah.

Antara teori yang dikatakan mempengaruhi kecenderungan penghakiman VT Singham untuk memihak kepada pembangkang adalah kerana beliau menyokong aspirasi pembangkang yang terbuka terhadap LGBT. Syak wasangka ini berkait rapat dengan hakikat yang beliau masih belum berkahwin walaupun sudah berusia dan berjaya, yang mana tentunya menjadi rebutan wanita.

Berdasarkan teori ini, maka usahlah kita membuang masa mendengar hujah perbicaraan kes saman Nurul Izzah terhadap Utusan Malaysia, kerana jika hakimnya VT Singham, maka Nurul Izzah pasti menang. 


ULASAN TFK: 

Sepatutnya Malaysia tidak mempunyai hakim seperti VT Singham yang langsung tidak layak menjadi hakim berdasarkan keputusan dan sikapnya. Hakim-hakim di Malaysia tidak seharusnya menyokong LGBT, atheisme, free thinker atau apa-apa sahaja yang melanggar Perlembagaan memandangkan Perlembagaan adalah perundangan tertinggi di Malaysia. 

Kalau sudah seorang hakim seperti VT Singham secara terbuka menyokong LGBT dan kebebasan seksualiti walhal negara ini mempunyai pelbagai undang-undang yang menghalangnya, seharusnya VT Singham dilucutkan hak sebagai hakim. Apatah lagi, dia secara terang-terangan dia tidak berpegang pun kepada keadilan, sebaliknya hanya kepada ANWAR IBRAHIM!!!

8 comments:

Anonymous said...

Asik semuanya nak memehak pada pakatan haram...sbnrnya sapa yg lebih berkuasa ni...pakatan haram atau kjaan pimpinan BN?

Anonymous said...

bukanlah asing, malah difahamkan dari bos kanan sprm, dua hakim mahkamah rayuan bukan melayu yg dah pun bersara pernah nak ditangkap rasuah tapi kerana implikasinya besar, mereka ni terlepas.

usin said...

VT Singham ni hakim India ke hakim Malaysia? mcm cerita tamil la pulak. adussss....tak payah bicara. utusan bwk je duit ke mahkamah dan bagi terus kt nurul izzah depan hakim. baru tak buang masa....

Anonymous said...

kalu tak mau pihak ke PR tulis ler berita betul2...berani fitnah berani le tanggung...

zat said...

9:23 & usin

ko org berdua ckp mcm lagi pandai dr hakim la...ko org belajar law ke dulu?

Anonymous said...

Amboi zat dan anon 9:48, korang berdua pun pendokong LGBT jugak ke? Eeeeeeeeeeeee seram aku.
Mentaliti pembangkang, kalau taik tu boleh dibuat ubat, korang akan kata taik tu wangi he he he!!!

Anonymous said...

Undang Malaysia bab kebebasan bersuara sudah lapok. Perlu pindaan. Mana mungkin orang yang menebang pokok hingga menyebabkan pokok himpap rumah jiran. Tetapi yang bersalah bukan si penebangnya, tetapi adalah kapak yang telah di gunakan untuk menebang pokok.

Anonymous said...

[url=http://www.yahooguccionline.com]gucci メンズ 財布[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com]gucci 財布[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com]gucci 長財布[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com]gucci 新作 財布[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com]財布 gucci[/url]




グッチは、イタリアの方法および皮革製品商標(グッチグループの一部)です。それはフランスの会社PPRによって所有されます。グッチは1921年にフィレンツェでGuccioグッチによって設立されました。 オフィシャル オンラインショップ では、オンライン限定商品をはじめ、ハンドバッグやラゲージ、レザー小 物、スカーフ、ベルト、ウォッチなど幅広い製品のラグジュアリーなオンライン ショッピングをお楽しみいただけます。





[url=http://www.yahooguccionline.com/グッチ-アウトレットがsale大幅値下げグッチ-gucci-メダルプレート-キーケース-ブラック-181666-p-136.html]http://www.yahooguccionline.com/グッチ-アウトレットがsale大幅値下げグッチ-gucci-メダルプレート-キーケース-ブラック-181666-p-136.html[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com/☆大人気グッチ-長財布を激安販売中【送料無料】グッチ-gucci-グッチ-gucciシマ-長財布-ブラック-2331-p-741.html]http://www.yahooguccionline.com/☆大人気グッチ-長財布を激安販売中【送料無料】グッチ-gucci-グッチ-gucciシマ-長財布-ブラック-2331-p-741.html[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com/グッチ-激安大特集★即日出荷★グッチ-gucci-ジョイ-gg柄-ボストンバッグ-ホワイト&グリーン-189895-p-445.html]http://www.yahooguccionline.com/グッチ-激安大特集★即日出荷★グッチ-gucci-ジョイ-gg柄-ボストンバッグ-ホワイト&グリーン-189895-p-445.html[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com/☆大人気グッチ-長財布を激安販売中【送料無料】グッチ-gucci-グッチ-gucciシマ-長財布-ダークブラウン-2-p-736.html]http://www.yahooguccionline.com/☆大人気グッチ-長財布を激安販売中【送料無料】グッチ-gucci-グッチ-gucciシマ-長財布-ダークブラウン-2-p-736.html[/url]
[url=http://www.yahooguccionline.com/【gucci専門販売店】★安価高質★グッチ-gucci-ジョイ-ggプラス-ショルダーバッグ-ベージュ&ネイビー-p-169.html]http://www.yahooguccionline.com/【gucci専門販売店】★安価高質★グッチ-gucci-ジョイ-ggプラス-ショルダーバッグ-ベージュ&ネイビー-p-169.html[/url]

Blog Archive

Labels