Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, November 22, 2014

TERESA KOK BIJAK AMBIL KESEMPATAN TONJOLKAN NAMANYA SELEPAS TONY PUA 'BERPUASA' SELAMA 14 HARI!!!

Dalam DAP, individu yang dibenarkan bercakap dan menzahirkan pandangan parti itu hanya beberapa kerat sahaja. Antara mereka termasuklah Teresa Kok, Tony Pua, Ong Kian Min, Anthony Loke, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang sendiri. Manakala pemimpin-pemimpin DAP yang lain sekadar mangkuk tambah dan menjadi penyokong. Isu-isu baru hanya akan dibangkitkan oleh nama-nama di atas.

Setelah Tony Pua bakal disaman oleh Perdana Menteri Malaysia berhubung fitnahnya tentang 1MDB, Teresa Kok mengambilalih peranan Tony Pua. Teresa Kok yang juga bertanggungjawab untuk memantapkan DAP Sarawak, mula memperkatakan tentang 1MDB dan Perhimpunan Agung UMNO yang akan turut mempersoalkan berhubung kewujudan Sekolah-Sekolah Vernakular yang langsung tidak menyumbang kepada perpaduan kaum di negara ini, bahkan menjadikan negara ini berjuzuk-juzuk sehinggakan ada sebahagian besar daripada pelajar-pelajar dan produk-produk sekolah vernakular, langsung tidak boleh berbahasa kebangsaan - sama ada kefahaman, penulisan mahupun pertuturan.

Teresa Kok sendiri adalah hasil produk sekolah vernakular. Dan sekalipun dalam Wikipedia tercatat kononnya dia boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dengan fasih, sebenarnya ia adalah pembohongan sama sekali. Seandainya kalau negara ini benar-benar mengikut Perlembagaan, kerakyatan Teresa Kok boleh digugurkan secara automatik kerana melanggar Perkara 16 (d) iaitu gagal mempunyai pengetahuan asas berbahasa Kebangsaan.

Teresa Kok mencabar Ketua UMNO Bahagian Bandar Tun Razak untuk mendebatkan tentang 1MDB berbanding sekolah vernakular yang menurutnya jauh lebih bermutu berbanding sekolah-sekolah aliran kebangsaan. Menurutnya, UMNO perlu memikirkan perkara yang lebih besar mengapa ibu bapa lebih memilih sekolah vernakular berbanding sekolah aliran kebangsaan.

Seperkara yang langsung tidak disebut oleh Teresa Kok atau mana-mana pejuang sekolah vernakular ialah, penggredan lebih rendah telah dibuat membabitkan beberapa matapelajaran untuk sekolah-sekolah vernakular, sekaligus menjadikan kebanyakan sekolah-sekolah vernakular sekadar mampu ke Taiwan, China, Macau atau Hong Kong untuk melanjutkan pelajaran. Untuk ke negara-negara lain, mereka perlu mengambil peperiksaan yang lain.

Teresa Kok tidak pernah menceritakan bagaimana dia bergelut untuk lulus matapelajaran Bahasa Malaysia bagi membolehkan dia melanjutkan pelajaran ke Universiti Sains Malaysia di Pulau Pinang yang lebih 'ringan' kemasukannya berbanding universiti-universiti awam yang lain.

Universiti Sains Malaysia merupakan satu-satunya universiti awam di negara ini yang berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri.

Pembohong besarlah jikalau Teresa Kok menyatakan bahawa taraf dan mutu pendidikan sekolah-sekolah vernakular lebih tinggi berbanding sekolah-sekolah aliran kebangsaan.

Yang sebenarnya, Teresa Kok sangat takut, bahkan DAP berasa sangat terancam sekiranya kerajaan memansuhkan dan menghapuskan terus aliran vernakular, sebaliknya menyerap semua kurikulum ke dalam aliran kebangsaan dengan Bahasa Melayu sebagai pengantar utama.

Itu yang ditakuti sangat oleh DAP. Kalau dari kanak-kanak lagi sudah bersatu, macam mana Teresa Kok dan produk-produk chauvinist lain hendak memberitahu masyarakat Cina yang mereka adalah bangsa SUPREME di Malaysia?

Itu sebenarnya!!!

No comments:

 
Blogger Templates