Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, December 31, 2014

BANTUAN BANJIR DAN KEMANUSIAAN TU SATU HAL, BAGAIMANA PULA DENGAN KENAIKAN HARGA BARANG PASCA BANJIR?


Simen, batu, kayu dan besi.. selain barangan pembinaan.

Empat barangan yang sudah pasti akan mendapat permintaan tertinggi di negeri-negeri yang dilanda musibah banjir.

Siapa penguasa keempat-empat barangan berkenaan? Siapa pemonopolinya? Siapa penjual dan pengedarnya?


Melihat kemusnahan besar di kawasan-kawasan banjir, ada pihak yang sekarang ini sedang tersengih-sengih dan tersenyum-senyum sambil mula mengira keuntungan besar yang akan mereka perolehi. Pada ketika ini, bantuan makanan serta keperluan harian tidak lagi menjadi perkara terbesar, bahkan tidak lagi penting. Kepulangan mangsa-mangsa banjir ke kediaman masing-masing, turut membawa bersama laba besar kepada para penguasa barangan berkenaan.

Sehingga setakat ini, belum ada sebarang pengumuman daripada KPDNKK atau agensi-agensi yang berkaitan.

Walaupun Perdana Menteri telah mengumumkan Kerajaan Pusat akan membantu membina penempatan sementara, dan selepas itu kediaman kekal dengan semua kos tidak termasuk di dalam peruntukan RM550 juta yang telah diumumkan lebih awal, pastinya golongan berkenaan sudah membuat congakan dan untung kira di atas kertas bagi menaikkan harga pada peningkatan berkali-kali ganda menggunakan alasan PERMINTAAN-PENAWARAN.


Belum ada lagi kita mendengar syarikat-syarikat perumahan yang mendapat keistimewaan hebat yang berlindung di bawah REHDA menawarkan diri untuk membantu membina kediaman para mangsa banjir dengan cara derma. Sebaliknya yang sudah kedengaran sekarang ialah, ura-ura pihak pemonopoli untuk menaikkan harga simen dan barangan pembinaan kerana menjangkakan permintaan tinggi.

Dan menariknya lagi ialah, golongan yang bakal mengaut keuntungan beratus kali ganda itu tidak akan dipersalahkan sama sekali. Dengan bantuan daripada DAP dan PKR, yang bakal dipersalahkan nanti adalah UMNO, Barisan Nasional, Najib Abdul Razak dan dasar-dasar kerajaan.

Dalam hal ini yang untung lebih besar adalah DAP kerana penguasa sebenar barangan pembinaan adalah penyokong-penyokong mereka. Yang rugi besar nanti, bukannya mangsa-mangsa banjir, sebaliknya seluruh rakyat Malaysia apabila Kerajaan terpaksa memilih untuk menggunakan subsidi bagi mengekalkan atau mengekang kenaikan harga melampau.


Sepatutnya kalau di Kelantan, pihak yang sewajarnya menanggung kos pembinaan rumah penduduk dan mangsa banjir adalah syarikat-syarikat pembalakan yang telah menghapsukan kawasan penampan dan tadahan air di hulu Kelantan. Golongan berkenaan dan syarikat mereka perlu membayar ratusan juta ringgit untuk tujuan tersebut kepada KERAJAAN NEGERI KELANTAN bagi pembinaan semula rumah-rumah mangsa banjir.

Takkanlah Nga Kor Ming dan Ngeh Kor Ham yang hebat sangat bercakap itu ini, menyalahkan Najib Abdul Razak, UMNO dan Barisan Nasional, tetapi pada masa yang sama, mengaut keuntungan besar daripada pembalakan di hulu Kelantan, langsung tidak mahu memulangkan kembali kos kerosakan yang telah mereka hasilkan melibatkan rakyat marhein penyokong tegar Pakatan Rakyat sendiri?


Dan sewajarnya jugalah, para penyokong Pakatan Rakyat Kelantan yang tinggal di luar Kelantan, segera pulang beramai-ramai untuk membina rumah-rumah mangsa banjir yang telah musnah kerana mereka sanggup pulang bersesak-sesak untuk mengundi dan memilih Pakatan Rakyat, walaupun pengundi dalam Kelantan mahu kerajaan negeri diubah. Kalau bab mengundi, pandai sangat berhujah, sekarang cuba buktikan bahawa sokongan kepada Pakatan Rakyat tidak memerlukan Kerajaan Pusat yang diketuai UMNO-Barisan Nasional. Jangan gunakan hujah, ini adalah tugas Kerajaan Pusat kerana negara ini mengamalkan sistem pemerintahan negeri dan negara.

Kelantan berada di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat (PAS). Sedar sedikit tentang fakta itu...


13 comments:

Anonymous said...

Ini bukan soal pilih kasih atau diskriminasi

Ini soal keadilan

Yang tak mahu tolong kita,,wajarkah kita tolong dia? bukan sahaja dia tak mahu tolong kita, tetapi dia tolong pula musuh kita untuk menjahanamkan kita..apa wajarnya untuk dibantu orang yg macam ini??

Yang boleh bantu mereka hanya 'kerajaan', tetapi umno mesti membela dan membantu orang umno. Wanita, Pemuda dan Putri dan lain lain badan berkaitan Umno mesti bekerja untuk umno, kalau masih mahu bekerja untuk ahli parti lain, yang pasti umno akan terus dikalahkan !!!

Kalau tak dibuat macam itu, mereka tidak akan tahu erti perjuangan !!

Anonymous said...

Tu la pasai waktu ngundi ngan megah nya puak2 kelantan nie dabik dada sokong pemimpin yg maksum dr segala dosa....tp mak bapak dan mrk2 yg mahu perubahan yg ngadap segala susah payah...dia org senang lenang kat perantauan....mmg otak mrk nie x kan berubah nak tmbah azab lg pemimpin mrk siap cium2 pipi ngan cina kapir yg terang2 sebok akan hal agama islam... pemimpin depa lak suka mendoakan kemusnahan sesama islam....ntah la kelantan kelantan bawak2 la muhasabah diri...

Anonymous said...

itulah hakikat nya!

Yang berkerja dan berada di luar kelantan majoriti nya undi PAS.

bila waktu undi tanpa rasa malu minta peteh dari umno time undi, pangkah PAS

serupa juga bila dapat BR1M, yang berada diluar kelantan lah tanpa rasa malu mendaftar, amanat nik aziz dah lupa?

inilah rupa majoriti orang kelantan yg bekerja di luar kelantan

Majoriti yg tingal di kelantan undi UMNO dan merekalah yang menerima azab sengsara walaupun tak bersalah.

Musibah yang Allah SWT berikan tidak mengenal bulu, semua terkena walaupun tak bersalah! Begitu juga krisis Air di Selangor begitu juga kes kapalterbang hilang.

siapa suruh bersekongkol dengan DAP yang anti Islam? siapa suruh bersekongkol dengan Anwar Ibrahim?

Kita mengajak umat Islam bersatu tapi ditolak, dibangkang dan yang tak bersalah turut terpalit sama dan terkena musibah

BERSATULAH MELAYU!

Anonymous said...

Wang kerajaan bukan wang kepala bapak org2 UMNO.

Anonymous said...

1:06, UMNO bukan Islam tapi kapir Jahilliah kalau ikut tindak tanduk mereka. Terang Benderang. Kalaulah UMNO itu Islam ramai yang akan keluar Islam. UMNO itu Nazi iaitu ekstrim Bangsa , itu je.

Anonymous said...

Pun bukan Wang bapak kau... Bodoh...!

Anonymous said...

Jauh dah sesat ko ni.. Pakai kitab mane..? Kitab syiah ke...? Patut la bodoh 7 keturunan...

Anonymous said...

Harap orang2 Kelantan pergi ke bandar2 lain dan kirim balik gaji mrk ke Kelantan, ini cukup untuk terbalikan UMNO. sememngnya UMNO ini cakap dari pucuk dia sebab otak tak jalan, sebab mahu barang itu je. Orang2 UMNO Melayu dah rosak, aku baca suratkhabar dimana ada Datuk di Kedah merogol budak yg tengah jogging, habis bapa dan emak dia bersubahat menyorok bukti pula. Ini keluarga UMNO, sial betul, nak cakap Islam tapi tak layak jadi Jahilliah pun. Banyak pembunuhan di era Madey, semua dah cover dgn KPN Hanif Omar.

Anonymous said...

Kahkahkahkah... Makin ari makin bodoh la ko ni... Tlebih minum ketum la ni...
Myalak mcm anjing tak dapat tulang.. Harap bunyi je pung pang pung pang.. Isi yilek...
Smua ko tunding Kari kat org lain.. Puak ko tu malaikat ke..??
Kalau bodoh tu biar la bertempat... Ni ko bodoh merata2... Ko tu Islam la Sgt... Tang mane ko ukur ko punya Islam...? Pakai timbang kati...?? Takat baca harakah buat ape bro... Iklan obat kasi kote kuat byk la...
Simpan sikit bodoh ko tu... Org melayu dh ramai yang maju...ramai yg cerdik kecuali ko...
Kahkahkahkah...

Anonymous said...

Seolah2 awak maha mengetahui... boleh mengadili umno . Hati2 melabel...hakikatnya kata2 awak tak mencerminkan islam. Sudahkah membaca alquran dan terjemahan? Hayati makna surat al fatihah dlm solat.?

Anonymous said...

Mana royalty yang Kuli cakap Kelantan ada hak?????? Semua dalam kocek Mahathir ke??????

Anonymous said...

Jangan hairan. Inilah doktrin yang selalu dipantak dalam kepala penganut PAS dek ustaz2 mereka. UMNO itu kafir sebab tak sehaluan dengan mereka. UMNO itu sesat sebab tak memikirkan nasib bangsa Melayu yang majoriti Islam. Nak buat macam mana? Biarlah Allah yang balas di akhirat nanti.

Anonymous said...

Dalam lobang puki man ko...

Kahkahkahkah

Takebeeeeerrr...

 
Blogger Templates