Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, December 27, 2014

DAP AMBIL KESEMPATAN TUNTUT PEMISAHAN PULAU PINANG DARI MALAYSIA DARI KEKALUTAN MUSIBAH BANJIR!!!

DAP menuntut agar kerajaan negeri Pulau Pinang diberi kuasa autonomi untuk memerintah sendiri berbanding dengan sistem persekutuan yang diamalkan sejak pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata kontrak Persekutuan yang dimaterai sejak 51 tahun lalu itu perlu dikaji semula.

“Negara kita pada dasarnya mengamalkan sistem persekutuan, iaitu struktur politik yang secara lazimnya terdiri daripada negeri-negeri bersekutu yang disatukan di bawah payung kerajaan pusat. Contoh negara bersekutu yang lain adalah seperti Amerika Syarikat, Australia, Jerman dan India.

Di negara-negara tersebut, kerajaan negeri mempunyai kuasa autonomi dalam kebanyakan bidang yang melibatkan kehidupan seharian, manakala kerajaan pusat biasanya bertanggungjawab ke atas hal ehwal kenegaraan, perhubungan antarabangsa dan keselamatan luar negeri. Perkongsian kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam sistem persekutuan pula ditentukan oleh perlembagaan dan tidak boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya oleh kerajaan pusat.

“Malangnya, sistem perundangan, pentadbiran dan fiskal di negara kita tidak mirip langsung dengan negara persekutuan yang lain. Tadbir urus negara kita dalam kebanyakan bidang adalah sangat terpusat, jika tidak lebih terpusat berbanding negara kesatuan (unitary states). Malah, kemungkinan besar Malaysia merupakan antara negara persekutuan yang paling terpusat di dunia. Contoh paling jelas pemusatan kuasa yang berlebihan di negara kita ini adalah hakikat bahawa perbelanjaan kerajaan Persekutuan merangkumi lebih 90 peratus daripada semua perbelanjaan kerajaan setiap tahun,”kenyataan Zairil dalam roketkini semalam dipetik.

Sambil memuji kerajaan negeri Pulau Pinang, Zairil berkata negeri itu telah menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara.

“…adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara,” katanya.

Maka, atas sebab-sebab ini, usaha ke arah desentralisasi ataupun pengagihan kuasa pusat harus digalakkan demi membentuk persekutuan yang benar-benar menghormati hak dan kesejahteraan negeri-negeri di bawah naungannya.

“Jelas, sistem sedia ada tidak berfungsi apabila sesebuah kerajaan negeri tidak berupaya untuk menentukan arah perjalanan bas dalam kota sendiri, membuat pinjaman wang untuk membiayai pembangunan infrastruktur, serta tidak diberi kuasa untuk menguruskan tandas awam sendiri.

“Kuasa tadbir urus yang diagihkan dengan baik sudah tentu dapat memakmurkan demokrasi yang lebih bermakna, menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi serta memupuk pembangunan yang lebih saksama dan lestari.

“Justeru, satu kajian semula kontrak persekutuan negara kita amat diperlukan, khususnya dalam persekitaran pasca-2008, di mana sudah jelas bahawa pemusatan berlebihan dalam hal ehwal pentadbiran adalah tidak selari dengan kerencaman negara kita serta terbukti gagal untuk memenuhi hasrat dan impian rakyat Malaysia,”katanya lagi.

SUMBER AIDC

42 comments:

Anonymous said...

Bagaimana pula kontrak antara pp dan kedah?

Anonymous said...

Baru nampak belang sebenar DAP...

Anonymous said...

bg Kedah ambil balik PP n halau babi DAP balik kandang asal

Anonymous said...

Pp tu milik kedah...yg dipecah oleh british. Pnjajahan British dah lama lenyap, patutnya hak dikembalikan.

hangkedee said...

Barua totok daPig Hampas betul. Awak Kat mana mat sabun?

Anonymous said...

Kalau mcm tu balik Kedah ambik balik pulau pinang

Anonymous said...

Haha.....mmg benar apa yg telah sedia maklum. Puak babi ni nk jadikan PP seperti Singapura. Sbb tu la etnik melayu dan india secara halus dan sistematik di halau keluar dari pulau.

Anonymous said...

Boleh kaji semula tapi dengan syarat yang dahulu didahulukan.

Jika DAP rasa susah sangat tadbir PP kembalikan PP kepada Kerajaan Kedah.

Perkara ini sepatutnya diselesaikan sebelum pengistiharan Merdeka.

Anonymous said...

Zairil Christopher Lim lahanat. Aku sumpah kalo Penang berpisah dr Malaysia, aku sumpah pulau itu tenggelam ke dlm laut dgn daPIG2.

Anonymous said...

Kajilah semua perjanjian termasuk perjanjian yang memberi kerakyatan kepada barua barua ni. Batalkan kerakyatan semua ahli DAP terlebih dahulu.

Mungkin Mujahid Rawa, Kahlid Samad, Mat Sabu, Dr Dzul danjuga kesayang si Cina Diyana Sofea boleh ikut sama jika mereak setuju dengan DAP. Inilah orang2 yang sentiasa menyokong DAP.

Anonymous said...

Harap Pulau Pinang bagi Armada AS 7th Fleet berlabuh di Pulau Pinang dulu sebelum bercakap tentang duit, sebab mana ada UMNO menunaikan janji kepada rakyat sehingga ini. Royalti Kelantan di baham 100% sampai Kelantan jadi miskin. Ini lah kerja Puki Mak UMNO sepanjang zaman. Tak payah bermimpi UMNO bagi peratusan yng lebih dari pendapatan negeri kpd PP. Kerana Nafsu itu amat besar sampai setiap pembesar UMNO makan 100 billion. Itulah kerakusan politik Mekayu.

Anonymous said...

Kerakusan poli5tik Cinabeng mungkin dia orang ingat boleh dapat PP macam Singapura....kesilapan Singapura kerana Sultan yang menjual Temasik kepada British ...kerajaan Kedah hanya menyewakan kepada British sudah sampai masanya Sultan Kedah mengambil kembali Pulau Pinang...jangan biarkan bangsa tamak haloba ni menguasai Pulau Pinang

Anonymous said...

Hang mamun ka ..ataupun baru lepas
balun puki mak hang..

Anonymous said...

Yang mamun dan balun pukimak hang adalah anon 6.27 , kalau pun marah sgt dengan umno jgn pulak jual maruah diri dekat cina babi yang benci dengan melayu islam , sama macam mat sabun , sampai guan eng haram jadah lacurkan tanah wakaf pun boleh dok diam kerana duit rasuah habis diam , tapi nak kata macam mana memang dah bangsa suka pedajai agama macam ini la perangai depa.

Anonymous said...

CADANGKAN PULAU PINANG DIBUBARKAN.

SEBAB APA BN BENARKAN CINA JADI CM?

KERANA MENURUT PERUNDANGAN PENANG HANYA NEGERI PAJAK.

SULTAN KEDAH BOLEH AMBIL BILA2 MASA.

PERJANJIAN DGN FRANCAIS LIGHT HANYA UNTUK MEMBANGUNKAN PULAU YG MUNDUR.

Anonymous said...

DONT BE STUPID ZAIRIL.
THIS IS MALAYSIA..... SIMPLE.
TAK SUKE LU BOLIH JALAN.....

Anonymous said...

Pokimak 8.40PM.
Woii babi, ko tak habis2 nak jadi balaci ketua babi.
Nak bermusuh dengan UMNO tak henti2.
Bila ada masalah cari UMNO jgk.

Ko fitnah UMNO dgn Royalti minyak.. dh skrg amiklah 'royalti' air banjir melimpah2.

Nk memberontak sgt kunun hebat.. R sana ini tampal di kereta macai.

Biar DAP tenyeh hidup2 muka babi2Melayu mcm pokimak 8.40 PM .

Ko memang haram jadah.. ko mampos esok suruh org DAP sembahyang kt ko. Ko buat amanat siap2 haramkan org UMNO dtg mase ko mampos.

MEsti ko ni anak pokimak ko yg menjalang dgn cina DAP?

MelayuKedah said...

Christoper Zairil Lim ini semakin bodoh dan bebal selepas kantoi bermain2 dgn betina bernama Sofyea.. Melayo murahan mcm tu lah yg DAP suke.

Skrg ni Christoper Lim babi ni mau tau.. kalau nk review balik perjanjian 52 tahun dulu.. bukan menyerahkan autonomi pada bangsa BABI DAP perintah Penang.. akan tetapi ialah MENGEMBALIKAN semula HAK kedaulatan wilayah KEDAH DARUL AMAN di bawah Tuanku Sultan Kedah keatas Pulau Pinang.. wahai bahlok babi oii..

Perjanjian Pulau Pinang di pajak British sudah lama TERBATAL kerana perjanjian itu dilanggar dan tempoh sudah TAMAT.


JOM.. KITA TUNTUT SEMULA PULAU PINANG kembali ke KEDAH!!

KITA KASI HALAU itu Ketua Cina Babi DAP dan macai2 ngok mcm anon 8.40PM itu keluar dr Pulau Pinang serta merta

Anonymous said...

Itu la cina kalu dato moyang depa leh khianat lari dr negara cina....camtu la anak cucu cicitnya tetap pengkhianatan....suh cakap melayu x mau suh duduk elok elok ngan melayu x mau....so apa lagi pi balik cina la

Anonymous said...

Ok now wat shall we tis guy. So u show d way. Ok guys jom pakat kedah review perjanjian kedah british on penang. So zairil. Once we review bye bye dap dan sewaktu dgn nye.

Anonymous said...

Elok nya suruh negeri kedah tuntut semula p.pinang menjadi sebhg dari kedah.... baru padan dgn muka babi2 kat ppinang ni...

Anonymous said...

Royalti apa yg hang dok salak ni mamun. Hang tau tak pasai pa kelantan miskin, pasai pemimpin depa 24jam ceramah politik, tak fikir lagu mana nk bangunkan negeri. Royalti yg hang dok sebut tu dh bawak ke mahkamah, kelantan tewas. Mesti hang sebut mahkamah tu umno yg punya...hahaha. Tu pasai kelantan kalah. Umno tak pernah tunai janji? Ishhh hang ni, mamun lagi la. Brim la, apa la yg mak pak gang dpt tu bukan janji yg dh tunai ka? Cuma mana ada umno janji nk bagi jawatan pm pd anwar.....tu pasai hang meroyan. Sian kt hang, gila isim rupanya.

Anonymous said...

Zairil si anak cina ni memang nak kena tunjal kepala agaknya. Bnyk sgt cakap, desak kaji semula perjanjian lama dimana pulau pinang adalah hak kesultanan kedah. Baru tau langit tunggi rendah. Dia ingat bukit bendera tu dh cukup tinggi kot...

Anonymous said...

DS Najib, jadikan saja Derah Timur Laut dan Seberang Perai Tengah Wilayah Persekutuan Kawasan Utara dan selebihnya beri balik kepada Sultan Kedah. Biar Guan Eng tiada negeri untuk diperintah, baru padan muka.

Buat Zairil yang bodoh, tak belajar geography 101 ke? Bukankah Pulau Pinang dibangunkan oleh Kerajaan Persekutuan sebagai kawasan perindustrian/pelancongan yang dilengkapkan dengan pelabuhan dan lapangan terbang antarabangsa. Apa yang DAP dah buat selama 7 tahun memerintah. FDI pun merudum. Setakat nak jual tanah PDC, apek sayur pun boleh jadi Ketua Menteri.

Anonymous said...

Zairil tu pragai gatal mcm melayu prangai tamak mcn cina. Otk bodoh tu sebab tk baca sejarah melayu YG PENANG TU KEDAH PUNYA BAHLOL

Anonymous said...

8.40.....Pkr Dap dan fitnah berpisah tiada. Fitnah sentiasa bermain dibibir. Mati kelak terbeliaq bijik mata hang...

Anonymous said...

Kaji sejarah yang lama2 Kedah itu kepunyaan Raja Siam, kami sokong Kedah di beri balik kepada Raja Siam, kemudian Melayu semua sembahlah kepada Raja Siam. Ini lah yg dikatakan penyelesaian muktamad dari akar umbi . Kita pelawa AS datang buat sempadan baru, kan dia pakar dlm hal ini kat Iraq. Tak payah banyak Sultan2 di Malaysia , hanya seorg shj yang akan dilantik dian, iaitu Paul Bremer , Sultan Iraq yang terakhir.

Anonymous said...

Betul tolol anon 11:56 pm nih

kerajaan langkasuka dan kedah tua (qalha atau kadaram) dah wujud jauh lebih lama berbanding kerajaan siam, ayuthia, sukhotai mahupun thailand... asal sokong DAP saja mesti cuba nak menipu dalam bab dan fakta sejarah, kan?

Anonymous said...

Kerajaan Langkasuka itu cerita dongeng agaknya , iaitu cerita rekaan UMNO, tak siapa pun Raja2 yang kita kenali sebagai waris kpd Raja Langkasuka , kalau nak tipu kaum2 di sini boleh, tapi nak tipu pakar2 luar dah tak boleh. Raja2 yang kita kenali adalah dari kalangan lanun2 Indonesia yang menetap di sini atas belas kesihan Raja Siam. Seperti yang kita tahu mana ada lanun yang ikut peraturan, tak bayar ufti, tak hormat kpd Raja Siam sebab ada British disamping. Inilah sifat2 ketamakan Melayu yang ketara dari zaman Siam ke hari ini.

Anonymous said...

Kerajaan Langkasuka itu cerita dongeng agaknya , iaitu cerita rekaan UMNO, tak siapa pun Raja2 yang kita kenali sebagai waris kpd Raja Langkasuka , kalau nak tipu kaum2 di sini boleh, tapi nak tipu pakar2 luar dah tak boleh. Raja2 yang kita kenali adalah dari kalangan lanun2 Indonesia yang menetap di sini atas belas kesihan Raja Siam. Seperti yang kita tahu mana ada lanun yang ikut peraturan, tak bayar ufti, tak hormat kpd Raja Siam sebab ada British disamping. Inilah sifat2 ketamakan Melayu yang ketara dari zaman Siam ke hari ini.

Anonymous said...

RM500 juta yang akan diluluskan Kerajaan Persekutuan akan di baham oleh org2 UMNO sebelum sampai kpd mangsa2 banjir, inilah reality di Malaysia hari ini. Sebab itu lah org2 UMNO berpusu pusu ke kawasan banjir, kalau dapat rezeki semacam ini manalah nak dilepaskan.

Anonymous said...

Kalau tidak dipecahkan ruyung manakah dapat sagunya, Penyamun juga mesti berusaha dan pandai.

Anonymous said...

Kenyaan tolol wal badigol. Kredit utk lu sbb berani tunjuk bodoh.

Anonymous said...

Elok je lu ckp melayu, lu melayu ke bukan? Kalau bukan, tahniah la sbb reti guna bahasa lanun. Kalau lu melayu, apa dh jadi dgn otak lu. Bnyk makan tomyam sampai hilang jati diri? Lu baca buku sejarah mana ni bro. Atau lu memang keturunan raja siam yg meroyan sbb kalah perang dgn lanun melayu....

Anonymous said...

Belumpun bajet tu keluar, lu lagi awal dpt bajet fitnah der. Nape lu ni, buat salah tak buat salah. Oi der, cuba lu semak dan cari info, yg mana lebih bnyk bantu mangsa banjir, orang umno ke orang dari parti yang benci umno? Ikhlas wa cakap der, orang mcm lu ni mana pernah rasa syukur dgn pertolongan, malah peringatan dari Allahpun lu akan salahkan pada umno. Lantak lu der, yg penting wa dh kasi tau.

Anonymous said...

hak kerakyatan penduduk cina malaysia pun patut dikaji semula.dah 52 tahun tapi masih bodo lagi tak reti cakap bahasa melayu.jadi memang wajar sangat la dikaji

geng geng umno pun kasi la pukulan k.o balik kat mamat haramjadah yang suka suki mencabar perlembagaan.ni asyik defense je sampai bila pun asyik kena.

punya ramai geng umno siap cium keris time perhimpunan agung lagi takkan sorang pun takde sapa berani nak tibai balik secara bermaruah.

Anonymous said...

Berita Panas Berapi, Melayu bukan Bumiputera , Takrif Bumiputera hanya dicipta UMNO dan tidak pernah ujud sebelum kelahiran parti ajaran Syaitan ini. Parti yang menyembah Si Malabari Tongkang itu, Haramjadah Laknatullah, Parti Iblis yang menhisap Darah Manusia.

Anonymous said...

Pengkhinat cina atuk moyang dia dulu pun lari dr negara china jd bacul

Anonymous said...

Melayu adalah perkataan Siam yang kait rapat dengan hamba abdi. Lanun Melayu di tangkap dilaut oleh armada Siam untuk berkerja sebagai hamba di Semananjung dan juga untuk dijadikan pelacur bagi pembesar2 Siam di zaman silam. Yang membebaskan Melayu adalah Britis tapi dengan niat penjajahan, iaitu mrk berpakat bertarung dengan Siam sekiranya terdapat sebarang penentangan untuk membendung kegiatan Britis di Semananjung. Sama juga Sabah di curi dari Sultan Sulu oleh Britis dan diberi kpd UMNO. Sebab itulah sebarang Negara tidak akan tetap berdaulat dan tertakluk kpd kehendak Anglo Amerika buat masa ini. Maknanya Melayu mungkin akan diusir keluar oleh Britis dan Siam suatu hari nanti , dan akan berulang baliklah sejarah org2 Melayu sebagai lanun.

Anonymous said...

Tak kisah melayu tu lanun ke apa. Tpi ini kawasan melayu. Yg mendatang tu kumpulan ko cina. Ckp ape pun tk kisah.yg kna kluar ialah cina dn kwan dia kata melayu lanun. Yes this our kawsan yg berambus ialah kamu semua. Dlm sejarah no cina cina in kedah only melayu n d one u cal lanun. So dear get lost

Anonymous said...

Jajahan yang paling ke selatan untuk Negara Cina adalah Malaysia, jadi janganlah mendabik dada , utamakan perpaduan...jangan ikut nasihat Kuti yg berbau perkauman.

Anonymous said...

Jajahan yang paling ke selatan untuk Negara Cina adalah Malaysia, jadi janganlah mendabik dada , utamakan perpaduan...jangan ikut nasihat Kuti yg berbau perkauman.

 
Blogger Templates