Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, December 31, 2014

HARGA RON95, RON97 DAN DIESEL TELAH DITURUNKAN... MANA DAP DAN PKR? KENAPA TAK MEMEKAK?


Antara alasan paling kerap diberikan oleh PKR dan DAP apabila berlaku perubahan harga bahan api ialah kenaikan harga barang. Walaupun mereka sedar bahawa hakikat kenaikan harga barang, biarpun mempunyai kesan daripada kenaikan harga bahanapi, tetapi di Malaysia ia terlebih unik kerana kenaikan harga barang dan perkhidmatan sebenarnya bukanlah disebabkan perubahan harga minyak tetapi kerana ketamakan dan kehalobaan pihak pemborong, orang tengah dan peruncit.

Menariknya, persatuan-persatuan perniagaan kebanyakannya menyokong kuat DAP dan Pakatan Rakyat. Setiap kali musim pilihanraya atau ketika timbul isu-isu tertentu, mereka akan segera memainkan peranan untuk membangkitkan kemarahan rakyat kepada Kerajaan dengan cara menaikkan harga dengan memberi alasan, kenaikan tersebut adalah wajar kerana kenaikan harga bahan api.

Nah, sekarang, harga bahanapi dan bahan bakar telah diturunkan. Adakah harga barangan dan perkhidmatan juga akan diturunkan?

Sudah tentu tidak kerana mereka akan kekal dengan pendapat bahawa kenaikan harga barang dan perkhidmatan hanya SEHALA iaitu naik dan tidak akan turun-turun.

Sekarang, mari kita tengok pula muka Rafizi Ramli, syaitan berupa manusia yang cukup kuat menghasut dan cuba membuktikan yang dia adalah seorang yang bijak serta berwawasan. Kononnya dia seorang jurukira yang hebat dan tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun.

Apakah dengan penurunan harga minyak ini, DAP dan PKR terutama sekali Rafizi Ramli akan mengetuai kempen menurunkan harga barangan menerusi pemaksaan ke atas pengilang, pemborong dan orang tengah yang menjadi nadi serta sumber kewangan utama DAP? Apakah Rafizi Ramli yang banyak mendapat 'projek' daripada kaum pemonopoli akan memberanikan diri untuk menentang pengupah-pengupahnya selama ini?

Atau dia akan lebih senang mendabik dada kononnya, kerajaan akhirnya terpaksa menurut desakannya dengan menurunkan harga minyak pada paras di bawah RM2.00 walaupun sebenarnya penurunan tersebut sudah dijangka memandangkan harga minyak dunia telah menurun sekaligus turut menurunkan kos penapisan minyak sekalipun tidak serendah seperti harga minyak mentah dunia?

Yang pasti, kaum yang paling banyak memekak tentang kenaikan harga barang dan perkhidmatan kerana kenaikan harga minyak, tidak akan buka mulut kali ini tentang harga barang dan perkhidmatan, sebaliknya mereka hanya akan mendabik dada kononnya mereka berjaya menekan kerajaan

16 comments:

Anonymous said...

Suruh depa dalam PKR, DAP dan PAS tukaq ayaq jadi petrol lak. Buleh tak....

Anonymous said...

Rasanya, bloger2 perlu memainkan peranan penting bagi menekan para peniaga untuk menurunkan harga. Mungkin dalam ramai2 Bloger ada pendapat bagaimana cara untuk membantu kerajaan bagi memaksa pembekal pembekal Cina ini untuk menurunkan harga barangan dan perkhidmatan selaras dengan penurunan minyak. Moga dengan usaha Bloger bloger sekalian boleh membantu memiskin kan pulak bangsa Cina pendatang yang telah mengaut kekayaan di negara ini tapi tidak pernah bersyukur dengan apa yang mereka perolehi

Anonymous said...

Kos langgan chinadoll mungkin turun bila harga minyak turun, sebab bisnes ini cina dap yg kontrol.

Anonymous said...

Bila harga Petroleum jadi RM20/- satu tong , boleh kah harga RON 95di pam jadi RM1/=. Dulu bila harga satu tong RM100/= , harga pam RON95 RM1.95. Sekarang bila harga tong turun ke paras RM60 , harga kurang 4 sen sahaja. Sepatutnya harga RON 95 sekarang RM1.50 lebih krg. Ini lah silap mata yang dimainkan kerajaan. Naik dulu turun dian.

Anonymous said...

Fuckatan rakyat semakin bangsat dek kerana pelahab babi bangsa sial tu

Anonymous said...

hoi bgong bengong umno semua,,kalau pakatan tak bising,,alamatnya sampai bila bila pun harga minyak takkan turun,,itu pun pecacai bengong umno tak tau pikiaq???

Anonymous said...

Naik salah turun pun salah... Buat kira2 ikut sedap tekak ko jer...
Kos skarang nk di samakn dgn kos dulu... Ape ke bodoh sgt ko ni...
Belajar kira2 dgn pondan tu ke.. ? Patut la bahalul semacam jer..

Semua tak betul..semua ko nk persoalkn mcm ko pakar ekonomi...

Ko jangan jadi bangsat boleh tak...??

Ted Manoff said...

Dataran Merdeka kini meriah dengan Sholawat Nabi saw berbanding Pesta Nyanyian Lagho puluhan tahun yang lepas...apa kah rahsianya. .adakah akan berkekalan pada masa2 hadapan... .tempat tu dulu shaitan syaitan berkeliaran pada waktu ini..sekarang ni nampak macam malaikat control pula. .semua shaitan2 tu dah menchanak lari ke padang kota, Penang pulak....

Anonymous said...

Ko nak tunjuk bodoh ko tu jgn kat sini... Memang tak laku la kalau ko melalak medabik dada cakap minyak turun pasal desakn pakatan...
Pi menyalak kt blog pakatan sana... Aku bukan penyokong kerajaan tp rakyat biasa yg masih ade akal waras..
Dari komen ko ni nampak sgt kebahlollan dan kebodohan yang amat ketara...
Anak aku umur 13 tahun baca komen ko pun boleh tau betapa bodohnye ko ni...
Sendri masuk bakul sendri angkat...

Bbooooodddooohh...!!

Ted Manoff said...

Shaitan2 memang suka tinggal di negeri Fuckatoons PR

Anonymous said...

Syaitan2 dah pegi ke Putrajaya K Pop anjuran Kem Belia dan Sukan. Nasyid tak ada apa2 kecuali secara luaran. Jangan heboh 2sangat.

Anonymous said...

Tahun baru dibuka dengan fitnah. Contoh yang tak brapa baik nak ikut.

Anonymous said...

Kerajaan Silap Mata UMNO.

Anonymous said...

Kelantan lagi pandai silap mata..
Tebang balak banyak2..hutan gondol..
Tapi duitnye mane...? Yileeekkn...
Hasilnye dapat banjir besar...tenggelam semua..
Kahkahkahkahkahkah...

Padan muko mu...

Kahkahkahkahkah...

Anonymous said...

Kalau dah curi Royalti Minyak sebanyak beberapa Billion , nak diberi kpd anak2 Madey, tak ada jalan lain kecuali dengan menebang pokok yg bernama Madey pada akhirnya.

Anonymous said...

Salah tu... Patutnye macam ni...

Take jalan lain kecuali jual burit mak ko kat lorong haji taib...
Tu baru btul....

Kahkahkahkah...
Takebeerrr....

 
Blogger Templates