Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, December 9, 2014

KERANA RAFIZI RAMLI DAN 4 ORANG KONCO-KONCONYA, PUBLIC BANK BERHADAPAN DENGAN TINDAKAN UNDANG-UNDANG!!!

Public Bank yang enggan bergabung dengan bank-bank lain pada tahun 1997 dengan alasan memiliki aset serta modal yang besar selain mampu menyerap serangan matawang dan ekonomi oleh Zionis, akhirnya berhadapan dengan kesombongan dan keangkuhan mereka sendiri.

Di mana-mana negara di dunia ini, setiap bank atau institusi kewangan akan tertakluk kepada undang-undang atau akta perlindungan kewangan yang turut memberikan perlindungan keselamatan selain keselamatan data peribadi pelanggan.

Namun tidak begitu yang diamalkan oleh Public Bank.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu bahawa selain daripada seorang kerani Public Bank di cawangan Jinjang, empat orang pekerja bank tersebut dari beberapa cawangan Public Bank Berhad pada masa yang sama telah menyelinap dan mencuri data-data kewangan peribadi syarikat National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp), syarikat-syarikat yang berkait dengannya, para pengarahnya termasuklah pengerusinya, Datuk Dr. Mohamd Salleh Ismail.

Salleh dalam testimoninya di hadapan Hakim Datuk John Louis O'Hara berkata, pihak pembangkang telah beberapa kali memperolehi maklumat tentang data-data kewangan peribadinya. Salleh membuat pendedahan selepas siasatan yang dijalankan oleh Pengarah IT di Public Bank mendedahkan, tiga pegawai dari Bahagian Perkhidmatan dan Sokongan Kad Public Bank, Cawangan Labuan dan Pengurusan Deposit di Ibu Pejabat Public Bank telah mencuri maklumat daripada akaun kewangannya. Seorang lagi dari Ibu Pejabat yang mengawal sistem utama perbankan Public Bank masih gagal dikenalpasti. Cawangan-Cawangan ini, Jabatan serta Bahagian yang terlibat dalam pembocoran maklumat akaun kewangan peribadinya, tidak mempunyai sebarang kaitan dengannya.

Salleh dan NFCorp hanya mempunyai akaun-akaun Public Bank di cawangan mereka di Jalan Hang Lekiu.


"Kebocoran dan penyiaran maklumat-maklumat tersebut telah menaikkan kemarahan awam sekaligus membuatkan pihak berkuasa bertindak. Lima hari selepas itu, saya telah didakwa dan dua hari berikutnya, pihak berkuasa di bawah AMLA telah menyita aset-aset syarikat saya yang diletakkan di bawah Public Bank. Kesan daripada kebocoran tersebut, sidang media, penyiaran berita, dakwaan dan penyitaan aset telah dilaporkan lebih dari 110 kali menerusi media. Kesannya, perniagaan saya di NFCorp dan kumpulan anak syarikat, telah rosak dan tidak dapat dipulihkan."

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli telah mendedahkan 21 akaun bank dalam satu sidang media pada 7 Mac 2012 dan secara berulang-ulang kali memberitahu dengan bangganya, dia telah mengesahkan ketulenan dokumen-dokumen bank berkenaan menerusi konco-konconya di Public Bank.

NFCorp, dan anak-anak syarikatnya, para pengarah termasuklah Pengerusinya, Datuk Dr. Mohamad Salleh Ismail telah menyaman Public Bank Berhad kerana gagal melindungi kerahsiaan akaun-akaun kewangan pelanggannya dan kegagalan tersebut telah menyebabkan plaintif kehilangan perniagaan.

Dengan menggunakan maklumat kewangan pelanggan yang telah dibocorkan, Rafizi Ramli telah melakukan pembohongan, pemutarbelitan dan dengan sengaja menfitnah menerusi media dan kepada pihak awam. Menurut Rafizi, Salleh telah mengambil lapan pinjaman bank untuk membeli hartanah di KL Eco City dengan menyandarkan deposit pinjaman kerajaan di Public Bank.

Rafizi telah menggunakan dokumen-dokumen bank itu untuk menipu media kononnya lapan pinjaman bank telah dibuat dan Datuk Salleh berhadapan dengan masalah untuk membuat pembayaran balik kesemua pinjaman berkenan, sekaligus menyebabkan pinjaman mudah kerajaan yang didepositkan di bank berkenaan, akan diserahkan kepada bank sebagai cara pembayaran.

Hakikatnya, TIADA SEBARANG PINJAMAN BANK yang dibuat dari Public Bank untuk pembelian lapan unit lot pejabat KL Eco City sebagaimana yang didakwa oleh Pakatan Rakyat.

Dalam hal ini, PUBLIC BANK bertindak sebagai pelindung dan penggalak kepada Rafizi Ramli serta Pakatan Rakyat. Public Bank langsung tidak mengeluarkan sebarang kenyataan menafikan sebarang pinjaman bank telah dibuat untuk pembelian lapan hartanah di KL Eco City. Bahkan tindakan Public Bank mendiamkan diri seperti dengan sengaja menganiayai pelanggannya sendiri.

Public Bank terus membisu walaupun menyedari tuduhan-tuduhan yang direka oleh Rafizi Ramli dan Pakatan Rakyat memberi kesan yang sangat buruk kepada plaintif. Sehingga ke hari ini, Public Bank terus membisu dan langsung tidak mempertahankan pelanggan mereka.


Peguam utama NFCorp dan Salleh, Muhammad Shafee Abdullah berkata, pihaknya bercadang untuk mensapinakan Pengerusi Public Bank Berhad, Dr. Teh Hong Piow untuk menjawab sebarang soalan membabitkan integriti Public Bank dan perlanggaran kerahsiaan dalam isu ini.

Walaupun Public Bank banyak memenangi anugerah, namun kegagalan Public Bank mempertahankan maklumat-maklumat sulit perbankan pelanggannya daripada pihak tidak bertanggungjawab dan mempunyai sebarang kepentingan, perlu dijawab sendiri oleh Public Bank.

NOTA TAMBAHAN:

TIADA SEORANG PUN AHLI LEMBAGA PENGARAH PUBLIC BANK SELAIN DARIPADA ORANG CINA! (rujuk sini)

HANYA EMPAT ORANG MELAYU DAN TIADA SEORANG PUN INDIA ATAU KAUM LAIN DARIPADA 32 ORANG DALAM TOP MANAGEMENT PUBLIC BANK BERHAD!!! (rujuk sini)

PENGERUSI PUBLIC BANK, TEH HONG PIOW MERUPAKAN ORANG KETIGA TERKAYA DI MALAYSIA!!! (rujuk sini)


7 comments:

Anonymous said...

Dah memang die curi duit rakyat malaysia nak nafikan apa lagi..dasar UMNO ambik duit n salahgunakan duit orang xsalah...

Anonymous said...

Dasar penyamun pon nak bela lagi macam tak bersalah..bodoh punya admin..satu malaysia tau die curi duit lembu beli kondo.macai macai..blogger bangang (bak kata najib)

Anonymous said...

Bodohnya Melayu termasuklah Anonymous tukang komen pun bodoh, Rafizi pun bodoh.. Masing2 diperbodohkan, dipergunakan untuk menghancurkan sama sendiri.

Anonymous said...

Betul tindakan ini. Semoga berjaya.

Unknown said...

Agaknya kalau kena pd dri yg komen di ats tu mcm mna agaknya...

Anonymous said...

Runtuhkan public bank ni...biar tokey2 lari ke hong kong dan jgn balik lagi ke malaysia...busuk perut punya org..

Anonymous said...

Bab itulah bank PBB di urus dgn baik............Ada ejen pembangkang dimana2 punlah bodoh.

 
Blogger Templates