Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, December 31, 2014

PATUT HUSAM MUSA KATA RATUS-RATUS JUTA RINGGIT TAK GUNA.... BALAK SAMPAI DEPAN RUMAH!!!


Ibarat kacang lupa kulit...

Begitulah fenomena yang dapat kita lihat sedang berlaku di Kelantan. Akhirnya setelah semuanya hampir selesai, kini muncullah HERO-HERO yang sebelum ini menyorok dan tidak bersuara.

Hero-hero yang diketuai oleh Husam Musa sedang rancak mencari salah dan mencipta salah untuk dituding kepada Kerajaan Pusat, UMNO dan Barisan Nasional, sehinggakan sekarang ini muncul pula teori tentang Empangan Baru di Tembat Tasik Kenyir yang menjadi punca banjir di Kelantan.

Mereka tidak fikir logik dan mereka tidak pernah mengambil kira fakta. Asalkan tidak menyentuh tentang pembalakan di hulu Kelantan yang menjadi punca banjir dan kemusnahan teruk di Kelantan, mereka peduli apa dengan logik, yang penting diterima dan boleh dijadikan alasan.


Walhal, air takungan dan air limpahan di Empangan Baru Tembat tidak akan masuk ke mana-mana sungai lain di kawasan Kelantan melainkan ke Tasik Kenyir kerana saluran air janaan Empangan Tembat sebenarnya akan mengalir ke Tasik Puah dan air Tasik Puah pula akan mengalir ke Tasik Kenyir. Dari Tasik Kenyir pula hanya ada satu empangan yang mengalirkan limpahan air keluar melalui Empangan Tasik Kenyir di Jenagor dan terus masuk ke Sungai Terengganu yang mengalir terus ke laut.

Tiada kena mengena dengan kawasan Gua Musang, Kuala Krai dan Kota Bharu yang dikaitkan dengan air limpahan empangan baru Tembat Kenyir.


Walaupun tak logik, tetapi sekiranya benar empangan di hilir menyebabkan banjir di hulu, mengapa pula kawasan banjir teruk adalah di Gua Musang dan Kuala Krai sedangkan kawasan berkenaan menghampiri bukit-bukau yang sepatutnya menahan air hujan daripada terus mengalir ke sungai. Lebih menarik lagi, mengapa pula kawasan banjir Gua Musang dan Kuala Krai berselerak dengan balak-balak? Bukankah penebangan balak berskala besar dan hentam kromo berlaku secara berleluasa di kawasan-kawasan terbabit?

Laporan Ketua Audit Negara juga telah mengesahkan pada tahun 2008 Kerajaan Negeri Kelantan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Kecil Perhutanan(JKKKP) Bil7/2004 telah meluluskan seluas 2,200 Ha HSK yang ketinggiannya melebihi 1000 m iaitu di kawasan tanah tinggi loging, Sungai Betis dan Sungai Brook di Gua Musang kepada sebuah syarikat swasta.


ADAKAH DISEBABKAN PEMBALAKAN INI BERLAKUNYA BANJIR BAGAIKAN TSUNAMI DI KELANTAN?

Sebelum ini pun Sultan Kelantan pernah bertitah agar aktiviti yang melibatkan pembalakan terutama di Lojing di pantau dengan rapi agar tidak terjadinya bencana alam dan lesen pembalakan tanah di kawasan tinggi seperti di Lojing adalah di bawah kelulusan MB Kelantan semasa pemerintahan Tuan Guru Dato‘ Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat dimana ketika itu penasihatnya adalah Datuk Paduka Husam Musa (EXCO Kerajaan Negeri Kelantan Ketika itu).

SPRM perlu membuat penyiasatan terhadapa syarikat-syarikat yang menjalankan pembalakan dan pembukaan tanah baru di kawasan bukit bukau serta pedalaman Kelantan tersebut terutama di loging, agar dapat mengbongkar bagaimana kejadiaan malang yang menimpa kepada mangsa banjir di Kelantan ini berlaku.

14 comments:

Anonymous said...

Bodohnya Husam

Anonymous said...

Xder kerja lain! Nk merembat duit petronas jgk! Patutla sultan reject si musang nih!

Anonymous said...

Yang nyata rakyat yg duduk di dlm kelantan sengsaraak bapak adik beradik saudara mara akibat dr kebodohan rakyat kelantan yg merantau idup senang lenang goyang telo di perantauan...undi bg pada pemimpin binawe tu la jd nya nampak pandai alim cam malaikat tp hati busuk cam puak pelahap babi dap bangsat

Anonymous said...

Pembalakan Haram lah bodoh bukan pembalakan sahaja.

Anonymous said...

Klu ade rumah pemimpin pas yh hanyut...rosak binasa jangn tolong biarkan saja...tolong rakyat yg memerlikan saja....

maae said...

Rembat aje makhluk-makhluk halus ini. Menyusahkan negara dan meneritakan rakyat.

Buat post mortem, lapuran terperinci dan cari makhluk-makhluk perosak ini. Rakyat dan Kerajaan Pusat menderita kerana tangan-tangan hitam ini...
Saman dan suruh mereka tanggung segala kemusnahan menimpa rakyat.

Enough is enough !

Unknown said...

Husam, Dajjal bertopengkan manusia !

Anonymous said...

Bagus Husam , tuntut royalty sampai dapat.Hak org2 Kelantan dipermainkan Bangsat UMNO.

Anonymous said...

Dah diturunkan BALA begini pun masih nak maki hamun UMNO. Kelak jangan masa nazak pun begitu...Waliyazubillah perangai macam ni.

Anonymous said...

Kahkahlahkahkah...
Husam bela kambing pun lingkup lagi kn nk tuntut royalti.. Cakap tepi longkang boleh la..standard kahak hijau yg tak pernah nk sedar diri...
Hhaaaakkktuuuuiihh...

Dia punya pengikut pun sama otak sama otak kambing...haaakktuuuuih

Anonymous said...

Rakyat Kelantan ramai lebai lebai tinggal didalam negei dan ramai educated kerja diluar Kelantan takkan mudah diperbodohkan pemimpin PAS termasuk Husham, tak menasabah komen dan kritik anda semua

Anonymous said...

Balak yg sampai depan umah ni boleh amik tak?

Anonymous said...

Kebodohan Rakyat Malaysia terserlah makan duit haram UMNO. Bloggers hantu makan duit rakyat.

Anonymous said...

Orang pas lagi la bodoh..
Bagi balak byk2 kat cina tp dapat banjir besar...banjir Lumpur...
Pastu melalak mtk royalti... Teramat la bodohnye...
Negeri lain xpnh dpt royalti pun tp maju semcm je...

Dari situ pun dh terang2 nmpak kebodohan org pas memerintah...

Lagi mau sembang mcm langau...
Bodoh yang teramat bodoh...

Takebeeerrrrrr....

 
Blogger Templates