Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, December 17, 2014

STESEN RADIO YANG CUBA CETUSKAN PERGADUHAN ANTARA KAUM DAN AGAMA DI MALAYSIA, HANYA SEKADAR DIDENDA RM10,000 DAN MEREKA MASIH BOLEH MERAYU UNTUK KURANGKAN BAYARAN!!!!


BERITA AWALNYA DI SINI

Stesen radio BFM dikompaun sebanyak RM10,000 kerana gagal mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa agama sebelum menyiarkan wawancara bersama sarjana Islam Amerika Syarikat Dr Reza Aslan berhubung isu kalimah "Allah" tahun lalu, kata syarikat itu.

BFM (M) Sdn Bhd menerima surat daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) pada 9 Disember 2013 dengan senarai kesalahan yang dilakukan stesen radio berkenaan yang melanggar Syarat Khas Lesen Pemberi Perkhidmatan Aplikasi Kandungan Individu (CASP-I) ketika wawancara Reza disiarkan pada 21 Oktober 2013, jam 6.30 petang, kata Pengarah Urusan BFM, Malek Ali.

Melalui surat itu, SKMM menyatakan BFM melanggari beberapa syarat termasuk "semua rancangan agama berkenaan Islam perlu mendapat kelulusan pihak berkuasa berkaitan kerana transmisi nasihat daripada pihak berkuasa agama berkenaan diperlukan berkenaan kandungan mengandungi agama-agama lain".

Surat berkenaan turut menyatakan BFM melanggar syarat "pemegang lesen tidak akan menyediakan apa-apa kandungan yang secara terus mengembangkan mana-mana kepercayaan agama selain Islam seperti diluluskan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dari Jabatan Perdana Menteri (JPM)".

Selain itu, Malek berkata, surat daripada SKMM itu turut menyatakan BFM melanggar syarat pemegang lesen "tidak seharusnya membekalkan kandungan yang bertentangan daripada budaya dan nilai moral aspirasi masyarakat".

"Sehubungan itu, SKMM mendapati wawancara itu melanggar Seksyen 206(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan kesalahan turut dilakukan di bawah Seksyen 242 akta yang sama."

Wawancara itu dijalankan sejurus Mahkamah Rayuan melarang Gereja Katolik menggunakan kalimah "Allah" dalam penerbitan dalaman mereka, The Herald.


Tindakan yang diambil SKMM terhadap BFM menimbulkan kemarahan pengamal industri media, apabila pendengar stesen radio berkenaan turut membuat kutipan sebanyak RM10 setiap seorang bagi membayar kompaun RM10,000 yang dikenakan SKMM.

Kempen berkenaan dilakukan di laman Facebook "I pledge RM10 for BFM" yang dimulakan oleh bekas ketua Centre for Independent Journalism (CIJ) Masjaliza Hamzah.

Jumlah pengunjung laman Facebook itu kini mencecah 2,264 'likes' (setakat jam 4 petang), dan turut kelihatan beberapa selebriti turut membuat gesaan sama dan menyokong kempen berkenaan termasuk menandatangani sokongan menentang tindakan SKMM.

Antara yang turut kelihatan memberikan sokongan termasuk Datin Paduka Marina Mahathir, Suri Kempe, Pang Khee Teik, Azrul Mohd Khalib dan penganalisis politik Dr Wong Chin Huat.

"Saya yakin BFM mampu membayar kompaun itu, namun sebagai tanda solidariti bersama BFM dan tanda protes terhadap SKMM, saya memberikan RM10 sebagai kempen untuk kompaun BFM. Kita perlu lagi 999," kata Masjaliza, melalui satu 'posting' di laman Facebook tersebut.

Dalam kenyataannya, Malek berkata, BFM juga akan memberikan kerjasama penuh kepada SKMM dan kedua-dua mereka "mempunyai hubungan yang positif sejak enam tahun lalu".

Malek turut memberi jaminan BFM sentiasa mematuhi undang-undang seperti dikehendaki dalam syarat kandungan, dan menjadikannya garis panduan bagi penerbitan akan datang mereka.

Pihak berkuasa itu juga sebelum ini pernah mengambil tindakan terhadap program pagi sebuah stesen radio, Star RFM Sdn Bhd (98.8 FM) pada 2010 kerana didakwa melanggar syarat lesen mereka.

Star RFM Sdn Bhd merupakan pemegang lesen CASP-I yang menggariskan pematuhan syarat seperti yang termaktub di dalam lesen.

Larangan yang dimaksudkan termasuk pemberian kandungan yang bersifat sensitif dan boleh mengganggu sentimen mana-mana kaum atau agama di negara ini.

Ini bukannya kali pertama BFM dikenakan tindakan oleh SKMM.

Pada Februari tahun ini, ia dilarang daripada menyiarkan satu temubual dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pilihan raya kecil Kajang.

Sebelum itu, stesen itu pernah beberapa kali dipanggil penyelia SKMM yang mengawal semua program yang disiarkan. (sumber)

4 comments:

Anonymous said...

INI lah masalah orang2 Nuts yg KONONNYA PALING BIJAK dalam Dunia..

Realiti Islam di Malaysia, masyarakat masih BELUM MENERIMA Allah digunakan untuk kitab2 lain.

Manakala kitab2 lain PULA menafsir ALLAH beranak & DIPERANAKKAN, & BANYAK istilah2 SESAT & MENGARUT.

Jika KITAB2 BODOH lain ini menafsirkan Allah itu SATU, maka tak MUSTAHIL Melayu boleh terima.

Ingat kata ust Ridhuan Thee,

Babi itu makhluk Allah, dikalangan umat islam lain ia hanya najis, tetapi bagi MELAYu ketika ini ia aman HINA & JIJIK.

maka untuk masa ini tak perlulah banyak songeh mempertikaikan orang lain.

BFM ini mcm tahi najis..

apa kana jadi JIKA, Melayu mempertikai :

Cina bakar duit kertas & tanam harta mainan
India bodoh baling KEPALA
Kristian BODOH guna tangkai "t" kenafa tidak "f" or middle finger..

Semua yg diatas ini tak perlu jolok2 biarkan sahaja.

Anonymous said...

Malik Ali ni pukimak tajaan sapa?

Anonymous said...

Cadangkan Kristian guna "f" ganti t.

Fun, fiesta, Father, free fuck..

Kenapa Tidak..

Tak habis2 kacau Melayu aja..bolo punya BFM

Anonymous said...

BFM can go to hell. Orang Melayu ada banyak benda boleh persenda bangsa dan agama lain. Kalau bangsa pendatang nak cari gaduh dengan orang Melayu kita anytime boleh accept. Jangan nanti menyesal dunia akhirat!

 
Blogger Templates