Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, January 1, 2015

BANYAK SANGAT TUMPUAN KAT KELANTAN, MENGAPA PAHANG TERBIAR?


Semua perhatian sekarang tertumpu kepada Kelantan seolah-olah Kelantan sahajalah yang dilanda banjir kesan daripada perubahan alam sekitar dan ditambah pula dengan ketamakan, serakah serta haloba para pemimpin dan politik di negeri tersebut. Pelabgai cerita dengan pelbagai versi sedih juga kerap kedengaran seolah-olah 160,000 orang mangsa di Kelantan itu sahajalah mangsa musibah manakala beberapa belas ribu orang di Pahang, 150 orang di Johor, hampir 30 ribu di Terengganu dan beberapa ratus orang di Perak, bukannya mangsa.

Perdana Menteri menghabiskan banyak masa di Kelantan. Para pemimpin UMNO dan Barisan Nasional juga menjadikan Kelantan sebagai tempat mereka menunjukkan yang mereka kuat bekerja dan sangat prihatin.


Media baik media sosial, mahupun media massa dan elektronik, terlalu banyak memberikan tumpuan kepada Kelantan. Penghantaran bantuan kemanusiaan juga banyak kepada Kelantan. Malahan, permintaan, desakan dan tuntutan juga banyak kedengaran dari Kelantan.

Baik banjir mahupun ketika bukan banjir, Kelantan yang paling banyak meminta-minta. Peruntukan demi peruntukan yang diberikan oleh Kerajaan Pusat sebelum ini untuk prasarana dan sebagainya, termasuklah untuk perbelanjaan pengurusan sekaligus menjadikan Kelantan satu-satunya negeri di bawah tanggungan langsung Kerajaan Pusat berbanding 13 buah negeri lain, hilang begitu sahaja. Sebaliknya yang cukup subur di Kelantan adalah politik...

Politik tidak habis-habis di Kelantan dan sekalipun negeri sudah hampir ruyup dan hilang di bawah permukaan air banjir lumpur dan kayu-kayu balak yang menjadi petunjuk kepada kegagalan serta kepincangan pengurusan dan pentadbiran negeri, mereka masih kuat berpolitik dan menyalahkan pihak lain.

Mungkin kerana terlalu tertumpu kepada Kelantan, beberapa tempat lain yang turut dilanda banjir, sekalipun tiada kayu balak yang menghentam dan memusnahkan rumah-rumah penduduk kampung seperti di Kelantan, kurang diberikan perhatian.




Chenor di Pahang sedang menerima musibah ini. Barangkali kerana Chenor merupakan kawasan UMNO-BN, maka kuranglah bunyi politiknya. Kuranglah kutukan, kecaman, kejian dan maki hamun kepada pasukan pemberi bantuan yang terdiri daripada agensi-agensi kerajaan, NGO, sukarelawan mahupun dari UMNO-BN. Tiadalah juga cerita tentang bayi mati kelaparan atau dewan yang runtuh atau rumah tenggelam dengan 10 mayat terapung atau doktor menghantar surat panjang lebar walaupun turut memberitahu komunikasi terbatas, atau sajak merintih-rintih seorang ibu meratapi kematian bayinya.

Sebaliknya penduduk sekadar melaporkan tentang banjir yang sudah menenggelamkan rumah mereka, memusnahkan peralatan serta harta benda kesan limpahan dari Sungai Pahang, berpindah ke pusat penempatan lebih awal dan sekalipun jalan perhubungan terputus kerana LPT ditenggelami banjir dan masih tidak boleh digunakan oleh sebarang kenderaan, tiada pula cerita kebuluran seperti di Kelantan.




Para pemimpin negeri seperti Sharkar Shamsuddin, Menteri Besarnya Adnan Yaakob, bahkan para pemimpin UMNO setempat dan negeri sudah pun menggerakkan persediaan lebih awal untuk para penduduk berhadapan dengan banjir.

Justeru, walaupun mungkin mangsa-mangsa banjir di Chenor tidak merintih-rintih, merengek-rengek seperti para penyokong Pakatan Rakyat di Kelantan, seelok-eloknya majoriti bantuan sekarang digerakkan ke Chenor, Temerloh dan Maran yang sedang berhadapan dengan musibah banjir.

Lebih mudah berurusan dengan puak yang tidak banyak merungut dan tidak merasakan mereka sahaja yang terpandai dan tahu serba-serbi tetapi akhirnya mereka merintih, merengek dan menyalak kerana tenggelam dek banjir kerana terlalu mengharapkan orang lain bekerja untuk mereka.

Seluruh bantuan sekarang perlu dipindahkan ke Pahang. Biarkan Kelantan kepada Husam Musa dan Pakatan Rakyat yang sekarang ini sedang mencari nama dan BUY A GLORY selepas mereka mendiamkan diri. Apatah lagi, persepsi telah pun dibuat yang mangsa-mangsa banjir di Kelantan sekarang ini terselamat kerana bantuan-bantuan kemanusiaan daripada Pakatan Rakyat!!!!


20 comments:

Ted Manoff said...

Surah Ar-Rum ayat 41 : "Telah tampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia; Allah menghendaki agar mereka merasakan sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (kejalan yang benar).

Ted Manoff said...

Potong tangan Nik Aziz, Husam, Amar n group teams tangan China 2 ekor tu..

Anonymous said...

Setuju dengan Penulis, Seolah olah kelantan sahaja yang dilanda banjir, negeri negeri naungan BN yang seperti pahang yang juga agak terjejas, Perak, terenganu dan juga Johor agak kurang di perkatakan, mungkin sebab bala banjir di negeri2 tersebut tidak seperti bala banjir di Kelantan. tapi apa2 pun, kerajaan walau pun sememangnya bersikap perihatin untuk membantu, tetapi, ada kah dengan terlalu menonjolkan diri sangat di negeri yang begitu tegar dengan fahaman politik yang agak melampau membolehkan BN/UMNO diterima, walaupun hampir 95% bantuan adalah dari kerajaan memerintah. Adalah begitu sumbang bagi kerajaan memerinta yang memberi jaminan bagi membantu negeri pembangkang dari segi pembangunan semula bandar dan kampung2 yang telah tenggelam.

PM najib dalam PAU14 mengatakan Tun M pernah tewas dalam pilihanraya sebab Tun m kata dia tidak perlukan undi kaum cina. Tapi malang sekali BN di tolak mentah mentah oleh kaum cina bila PM Najib bersungguh sungguh untuk mendekati kaum laknat tersebut.Itulah pengajaran yang amat besar bagi kaum melayu di malaysia yang sepatutnya pihak PM juga nampak dan perlu menhayatinya.

Oleh itu adakah berbaloi untuk kerajaan memerintah membantu 100% dalam pembangunan semula Kelantan? tak cukupkan pihak BN terkena dengan tipu daya yang telah mereka lakukan? dan sepanjang pembacaan saya, rakyat kelantan hampir semua terlalu bencikan pihak kerajaan, dan mereka pandai bermuka muka bila berada dalam kesusahan, malahan bila ditimpa malang juga perangai mereka tidak dapat ditutupi oleh kejahilan yang telah diterap, disemai dan dicernakan oleh pemimpin2 ulama mereka dan juga pemimpin liberial sekarang.

Oleh itu, bagi pendapat saya, adalah tidak wajar pihak kerajaan mengambil langkah tersebut, kerana duit bagi pembangunan dan masyarakat yang setia pada kerajaan digunakan bagi membantu mereka yang begitu membenci kerajaan, biarlah kerajaan negeri yang bertanggungjawab atas apa yang telah berlaku, Kerajaan memerintah ambil bahagian 20% ja, Kan mereka hendak sangat memerintah, sekaarang sepatutnya kerajaan memerintah memberi peluang poada juak juak ini untuk mentadbir negeri kuasaaan mereka.

jangan sampai Pisang berbuah dua kali

Anonymous said...

biarkan saja kerajaan PR bantu Kelantan, kenapa manusia Kelantan yang tak tahu berterima kasih kepada BN ditolong sehingga libat kan nyawa orang yang menolong dalam bahaya..mana pemuda PAS yang bangga dengan pasukan baju merah mereka, mana penyokong PR yang bangga dengan baju kuning mereka...turun lah kamu ke padang untuk menolong orang orang kamu yang kehilangan rumah,kehilangan semua dalam banjir ini, kenapa cuma berani turun padang untuk berdemo menentang kerajaan yang selama ini memberi makan minum kamu bela anak bini kamu,..mana itu mahasewel mahasewel yang kuat melolong menyokong kamu...kerajaan yang adil akan sentiasa berusaha untuk kbaikan rakyat,,,PR, DAP, PKR, PAS cakap saja boleh,,,tapi semangat menolong semasa orang lain susah semuanya kosong...bukalah mata kamu orang Kelantan...banjir kali ini kehendak allah, tapi banjir besar sebab air tak mengalir tersusun sebab hutan dah lupus, sampah sarap balak menghalang perjalanan air...fikirlah...ada otak fikir..

Anonymous said...

Kerajaan negeri Kelantan sendiri baru mengeluarkan belanja RM 800,000 utk mangsa banjir,lebih rendah dari apa yg di beri oleh sebuah syarikat swasta pun.Buat baik biarlah berpada buat jahat jangan sekali,itulah amalan yg sepatutnya di pakai oleh kerajaan Pusat utk negeri Kelantan.Lihat saja betapa sombongnya Husam Musa bila mengulas cadangan Kerajaan Perpaduan Pas Umno di Kelantan.

Bagi saya dalam berkawan pun saya berfikir 2 x dgn puak ni,kerana perangai mereka bila tak ada org senegeri mereka mereka berkawan dgn kita,bila ada saja, mereka terus berpaling meninggalkan kita.

Unknown said...

Hairan saya betul apa yg dicakapkan, puak ini pandai bermuka-muka tapi kalau berjumpa sesama mereka kita ditinggalkan walaupun kita anggap sidia kawan karib kita ...hairan dgn melayu K'tan, mereka tak pandai nak bercampur dgn orang luar ! !.

Ted Manoff said...

like Nik Ajis. ..gedebenya dan sombongnya Melangit...menghina sesama Melayu...tok guru2 pondok yg tak sebulu dibantai sama...sekarang berjalan membawa najis sendiri di dalam tabung. ..fikir2 kan lah..bila tengok kadang2 kesian pun ada . Alahai

Anonymous said...

Tepat pemerhatian anda

hangkedee said...

Spesis yg tak reti bersyukur... Si luncai biarkan..Biar kan

Anonymous said...

Kalau kerajaan Kelantan buat kandang babi rakyat setiap kampung pun orang Kelantan diam tanpa soal seperti menerima wahyu dari allah,maklumlah dah janji syurga Katanya!!!!

Anonymous said...

Tapi balak harga berjuta juat saja kalau di bandingkan dengan Royalti Kelantan yang diberikan kpd Sapura Kencana sebanyak RM 3bilion setahun. Sekarang BR1M pula nak di baham Madir. Mamak barua betui.

Anonymous said...

Ayahanda Mamak, tak Nampak pun di kawasan banjir. Mungkin menyelam di dasar sungai agaknya utk curi ikan.

Anonymous said...

Hanipa maidin ayahanda pekida ke?

Anonymous said...

Nama penuhnya : Ayahanda Mahathir Kuti Haramjadah Laknatullah ibni Syaitan Iskandar Kuti Malabari yang kaki songlap tu.

Anonymous said...

Kahkahkahkah...
Anjing royalti...
Standard anjing kurap bru nak belajar jadi bangsat... Tak jadi kudis pun komen taik ko ni..

Ko taknak doakn Tun.M pecah perut ker...?

Untung2 mulut ko dulu yg pecah sbab kurang ajar..

Ayuhhh...takebeeeerrr...

Kahkahkahkah


Anonymous said...

Ko g jual burit mak ko kt lorong haji taib...nanti dpt la 3billion... Ape susah...

Kahkahkahkahkah..

Anonymous said...

Kita juai je lah Madey Kuti kat Pasar Chow Kit untuk Dinar 10 billion harga rezab sebab dia ada 100 billion. Jadi pembeli ada keuntungan Dinar 90 billion. Ini memang Sheikh2 Arab suka ... gerenti untung. Kalau Sheikh nak Siti Hasmah free pun boleh sama Mokhzani dan Mukriz di hantar sekali gus utk berkerja di Timur Tengah. Jadi Malaysia tak ada lagi Rasuah.

Anonymous said...

Jual je la pepek mak ko tu...

Malu2 pulak...

Kahkahkahkahkah...

Anonymous said...

Duit derma tabung memali bila boleh dapat balek.?????
Duit ank yatim tu wooii..
Tu pun korg songlap..

Anonymous said...

Kepada anjing 11.03pm

Duit derma tabung memali bila boleh dapat balek.????

Duit ank yatim tu wooii...

Setan pakai kupiah janggut sejemput..
Semua dia kedarah...

 
Blogger Templates