Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, March 31, 2015

APA LAGI YANG LEBIH LAYAK MELAINKAN ADUN PAKATAN RAKYAT MEMANG BIADAP DAN TAK SEDAR DIRI!!!



Alasan mereka memakai pakaian serba hitam adalah untuk berkabung sempena kematian Lee Kuan Yew. Dengan alasan kematian Lee Kuan Yew, mereka berasakan sudah cukup halal untuk mereka menghina dan memperlekehkan DYMM Sultan Perak, yang buat kali pertama merasmikan sidang DUN Perak atas kapasiti baginda selaku sultan dan Ketua Negeri Perak.

Sama ada ADUN-ADUN Pakatan itu memang terlalu bangang kerana terlebih banyak makan daging babi bercacing pita, atau sememangnya mereka berniat jahat kerana berasakan mereka sudah terlalu kuat, tindakan mereka sebenarnya langsung tidak mengumpamakan para pemilih mereka sendiri.

Apa pentingnya Lee Kuan Yew kepada rakyat Perak?

Lee Kuan Yew bukannya pemimpin Perak. Bukan juga orang penting Perak. Bukan Orang Besar Perak. Malah langsung tidak bersangkut paut melainkan mempunyai kaitan sentimen kepada DAP yang masih tidak dapat mempercayai pemisahan Singapura dari Malaysia pada tahun 1965 menyebabkan kegagalan Lim Kit Siang untuk menukar komposisi dan teras negara ini.

Gelagat ADUN-ADUN PR yang memakai pakaian serba hitam pada perasmian sidang DUN, menaikkan kemurkaan DYMM Sultan Perak. Baginda bukan sahaja enggan bergambar, malahan majlis santapan pun ditinggalkan baginda begitu sahaja.

Nizar Jamaluddin bagaimanapun dalam justifikasi pemakaian serba hitam menyatakan, ia adalah lambang solidariti kepada Anwar Ibrahim selain kemarahan kerana GST. Namun kenyataan Nizar Jamaluddin yang mudah dipergunakan oleh Nga-Ngeh itu, telah dijangka dari awal lagi.

Berikut adalah berita penuhnya:

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir menyifatkan tindakan semua Adun pembangkang berpakaian serba hitam pada Istiadat Pembukaan Dun hari ini sebagai biadab dan tidak menghormati institusi Diraja.

Zambry turut melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Adun pembangkang yang tidak menghormati Sultan Perak Sultan Nazrin Shah yang pada hari ini mencatatkan sejarah keberangkatan pertama baginda ke Dun selaku Sultan Perak ke-35 dengan mengenakan pakaian rasmi Sultan.

Menurut beliau, perbezaan yang wujud antara kerajaan dan pembangkang tidak perlu dipanjangkan sehingga ke tahap memalukan Sultan.

"Hari ini merupakan majlis istiadat pembukaan dewan yang memerlukan mereka) memakai pakaian seperti sebelum ini, tetapi mengapa hari ini jadi begini, apa pun alasan yang mereka berikan saya tidak terima sama sekali.

"Pembangkang memakai serba hitam melambangkan kematian, kesedihan, kegelapan dan berkabung," katanya kepada pemberita selepas istiadat itu hari ini.

Zambry berkata, tindakan biadab Adun pembangkang itu juga menyebabkan Sultan Nazrin menitahkan untuk tidak menghadiri sesi bergambar dan majlis santapan.

Ditanya adakah Sultan Nazrin Shah murka dengan tindakan Adun terbabit, menteri besar berkata: "Saya tidak berhak mengatakan Sultan murka atau tidak tetapi kita tahu tindakan tiada sesi bergambar dan sebagainya, kita boleh baca dan sangat mengejutkan baginda.

"Tuanku amat berharap sesi bergambar diadakan kerana pertama kali baginda dengan penuh bersejarah merasmikan Dun dan dalam titah ucapan, tuanku menyebut hari ini adalah pembukaan dewan yang bersejarah bagi baginda selaku seorang Sultan," katanya.

Beliau berkata, kemungkinan Adun pembangkang itu akan memohon maaf kepada Sultan Nazrin Shah atas keterlanjuran mereka tetapi perbuatan memakai pakaian serba hitam telah memperlihatkan sikap sebenar mereka.

"Rakyat akan lihat watak mereka ini... mungkin dia nak elak daripada isu lain, ini strategi mereka, tetapi janganlah sampai perkara yang tidak sewajarnya dipolitikkan turut dipolitikkan," katanya.

Sejumlah 26 Adun pembangkang tiba di perkarangan bangunan Perak Darul Ridzuan pagi tadi, secara berkumpulan dengan berpakaian serba hitam.

Terdahulu, pada sidang akhbar berasingan, Ketua Pembangkang Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata tindakan mereka memakai pakaian serba hitam antaranya sebagai tanda protes dan solidariti terhadap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini menjalani hukuman penjara.

Tindakan protes itu juga sebagai menunjukkan rasa marah atas kenaikan harga barang kini dan penguatkuasaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) esok. - Bernama

6 comments:

Anonymous said...

kenakan hukum semerah padi.....jenis kurang ajor...biadap...tak tau adat...hukum sula aje.

Anonymous said...

Nama je ir bodoh tahap melampau

Anonymous said...

Pas & dap mmg babi...politik selagi tak mampoih.
Elok klu tuanku sultan buang negeri sj puak haramjadah tak sedaq diri tu

Anonymous said...

nak buang negeri jangan buang kat negeri johor cos orang johor amat hormat dan sayangi sultan johor..

Anonymous said...

Semua cina memang anti sultan dan melayu dulu kini dan selama2nya.dap dan pap adalah satu kepala.Sekarang sudah ada kalangan melayu anti sultan.

Anonymous said...

Ni kah pemimpin yg blh di jadikan contoh..yg cina tu dah tentu jenis tk reti nk berterima kasih..yg melayu pulak..ada otak..tp letak d kepala lutut..kalau rasa tk blh nk perlembagaan..lebih baik berenti jd ja jd ahli dewan..bila org kata bodoh nk mrh..barua2 ni tau ka jd yb..maksub yb tu tau ke tidak..mau bg peyepak ja puak ni

 
Blogger Templates