Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, March 3, 2015

PERSOALAN KENAPA TONY PUA, RAFIZI RAMLI DAN SARAWAK REPORT BENCIKAN 1MDB DAN PETROSAUDI TERJAWAB!!!



Sebelum Julai 2009, pelaburan Arab Saudi di Malaysia sangat terhad. Satu-satunya pelaburan terbesar Arab Saudi di Malaysia hanyalah Bank Al-Rajhi.

Julai 2009, Perdana Menteri, Najib Abdul Razak membuat lawatan kerja lima hari ke Arab Saudi dan menghadap Raja Abdullah. (RUJUK SINI)

Dalam lawatan tersebut, Najib berjaya mendapatkan persetujuan Arab Saudi untuk menjalin kerjasama dan usahama ekonomi dengan Malaysia. Raja Abdullah juga menyatakan kemungkinan Arab Saudi terlibat aktif dengan Malaysia dan meningkatkan ekuiti negara Arab itu di negara ini. Dan yang paling ketara ialah, persetujuan Arab Saudi untuk meningkatkan kuota haji Malaysia kepada 20,000 orang jemaah.

September 2009, PetroSaudi menyertai usahasama dengan 1MDB menerusi pelaburan dalam 1MDB sebanyak USD1 bilion. Pengerusi PetroSaudi dan pengasas syarikat gergasi tersebut adalah Gabenor Riyadh dan merupakan anak lelaki Raja Abdullah. USD700 juta (daripada USD1 bilion) telah dipindahkan oleh PetroSaudi kepada Good Star Limited.

Disember 2009, Menteri Luar Malaysia Anifah Aman dan Menteri Kewangan Arab Saudi melahirkan komitmen mereka untuk mengukuhkan kerjasama dalam pelbagai bidang. Malaysia kemudiannya disifatkan sebagai contoh negara membangun.

Januari 2010, Najib telah melakukan lawatan kerja selama 4 hari ke Arab Saudi dan bertemu Raja Abdullah. (RUJUK SINI)

Dalam lawatan itu, Najib telah dianugerahkan darjah kehormat tertinggi Arab Saudi, King Abdul Aziz Order of Merit (First Class) oleh Raja Abdullah. Najib turut melahirkan penghargaan kepada para pelabur dari Arab Saudi khususnya PetroSaudi International Ltd yang telah menjalinkan usahasama dengan 1MDB.

Januari 2010 - PetroSaudi menawarkan pembelian kumpulan perbankan yang tersenarai, UBG sebanyak RM1.5 bilion termasuklah syarikat-syarikat tersenarai, Loh & Loh dan Putrajaya Perdana.

Januari 2010 - PetroSaudi dijangka melaburkan berbilion-bilion ringgit di Malaysia. Syarikat carigali dan pengeluaran minyak antarabangsa itu melahirkan minat mereka untuk membuat pelaburan berjumlah USD2 bilion (RM6.2 BILION) dalam bidang infrastruktur dan sektor tenaga. Modal dan pulangan akan dilaburkan kembali kepada Malaysia.

Mac 2010, 1MDB menukarkan pegangan dalam usahasama dengan PetroSaudi kepada nota pinjaman yang dijamin oleh syarikat induk PetroSaudi.

2010, 1MDB meminjamkan USD200 juta kepada syarikat usahasama PetroSaudi.

2011, 1MDB meminjamkan USD500 juta lagi kepada syarikat usahasama PetroSaudi.

Mac 2012, 1MDB mengumumkan telah menerima kembali USD2.32 bilion daripada pelaburan berjumlah USD1.7 bilion dalam PetroSaudi dan dana tersebut ditempatkan dalam syarikat dana Hong Kong yang mempunyai akaun di Kepulauan Cayman.

Mac 2012, KPMG mengesahkan aset-aset (bermakna pembayaran kembali PetroSaudi) tetapi menyenaraikannya sebagai aset-aset Tahap 3 yang bermaksud sukar untuk dinilai aset-aset tersebut memandangkan ia tidak dicairkan dan dalam bentuk dana-dana Cayman.

Mac 2012, Deloitte mengesahkan aset-aset Cayman (bermaksud pembayaran balik PetroSaudi).

April 2013, Project Management & Development Company Co. Ltd (PMD) milik Arab Saudi akan membangunkan kilang pengeluaran polisilikon di Sarawak bernilai USD1.6 bilion (RUJUK SINI).

Mac 2014, Deloitte mengesahkan aset-aset Caymen (bermaksud pembayaran semula PetroSaudi) dan berkata, sebahagian daripada dana-dana Cayman telah digunakan untuk pembayaran semula hutang dan modal.

Golonga yang kuat memekak seperti Tony Pua, Sarawak Report dan Rafizi Ramli tahu tentang perkara ini. Tetapi mereka mempunyai agenda lain iaitu untuk memastikan PetroSaudi menarik kembali pelaburan, sekaligus menyebabkan 1MDB muflis. Apa-apa sahaja pelaburan luar ke Malaysia yang dibawa masuk oleh pentadbiran Najib Abdul Razak, akan ditukarkan menjadi agenda politik yang dipenuhi dengan unsur-unsur fitnah bagi memastikan, Malaysia menjadi sebuah negara muflis, sekaligus membenarkan tohmahan mereka bahawa Malaysia bakal mengikut jejak Greece.

Pelaburan PetroSaudi adalah antara yang terbesar dan kerana itulah, 1MDB dan PetroSaudi menjadi sasaran mereka.

Dan kalau kita ingat, selepas lawatan Najib Abdul Razak ke Arab Saudi pada 2009, Anwar Ibrahim telah memukul canangnya kononnya dia akan membawa masuk pelaburan bernilai USD10 bilion ke Selangor. Namun tiada satu sen pun yang dibawa masuk, sebaliknya sekadar temberang untuk menimbulkan persepsi bahawa Najib telah mencuri kredit dan usahanya!!!

LIM SIAN SEE



No comments:

 
Blogger Templates