Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, April 7, 2015

PEGUAM PRO-PAKATAN SUDAH GELABAH, SELEPAS POTA, UNDANG-UNDANG HASUTAN PULA DIPERKUKUHKAN... TAK ADA JAMINAN LAGI!!!



Selama ini, kita dihidangkan dengan 'drama-drama yang membakar darah' apabila individu-individu yang ditangkap di bawah Akta Hasutan 1948, akhirnya dibebaskan dengan jaminan. Mereka juga bebas ke luar negara dan melakukan hasutan.

Keterbukaan selama ini terutama menerusi penghapusan ISA dan Ordinan Darurat telah membuatkan mereka naik kaki menjadi kepala, jari menjadi paha. Apa yang tidak mereka lakukan. Apa yang tidak mereka sebutkan.

Nama-nama seperti Eric Paulsen, Latheefa Koya, N.Surendran dan sebagainya cukup sinonim dengan peguam-peguam yang berasakan mereka lebih atas dari undang-undang terutama apabila kita melihat kenyataan-kenyataan yang mereka keluarkan di media-media sosial.

Selepas POTA diluluskan semalam, Akta Hasutan 1948 yang dibentangkan hari ini, dipinda dengan hukuman yang lebih berat. Antara yang dipinda semula  termasuklah, memasukkan elemen untuk melindungi kesucian agama Islam dan agama-agama lain serta mendakwa mereka yang menghasut Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Lebih menarik lagi, pindaan Akta Hasutan 1948 dibuat dalam usaha untuk mengukuhkan undang-undang berkenaan, termasuklah peruntukan menyatakan ikat jamin tidak dibenarkan untuk mereka yang didakwa mengikut akta tersebut.

Cadangan pindaan akta berkenaan akan memasukkan dua seksyen baru - 5A dan 5B - yang mana Seksyen 5A menyatakan, mana-mana individu ditahan mengikut Subseksyen 4(1)(a) dan jika terdapat pengesahan bertulis, jika tidak melibatkan kepentingan awam untuk memberikan ikat jamin kepada tertuduh, ikat jamin tidak akan diberikan.

Seksyen lain pula menyatakan mahkamah berkuasa untuk menghalang mereka yang ditahan di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan dan dibebaskan dengan jaminan, daripada meninggalkan negara dengan mengarahkan mereka menyerahkan dokumen perjalanan untuk suatu tempoh masa.

Pindaan akta berkenaan turut meliputi pengenalan klausa yang akan "menjelaskan" tindakan individu atau kumpulan yang menuntut mana-mana negeri meninggalkan Malaysia akan dianggap menghasut.

Kita tengok selepas ini, siapakah peguam yang akan menjadi 'mangsa' pertama Akta Hasutan 1948 Pindaan 2015...

Selama ni, mereka rasa mereka hebat sangat....


2 comments:

Anonymous said...

syabas Dan terima kasih.moga Malaysia a man makmur

Unknown said...

Haaa..! Amik kaw...

 
Blogger Templates