Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, April 24, 2015

RAFIZI RAMLI KEMBALI BODOH!!! CUBA TIMBULKAN POLEMIK ISU KRONI DALAM KUTIPAN GST!!!



Asal sahaja berita tentang Rafizi Ramli, mesti ianya melibatkan penipuan yang dilakukan oleh si gemuk yang perasan comel tu....

Isyy....

Kali ini, Rafizi Ramli menuduh kronisme yang diamalkan oleh pemimpin negara telah membolehkan syarikat persendirian atau swasta mengendalikan skim pembayaran semula GST kepada pelancong.

Di bawah skim ini, syarikat swasta tersebut perlu menyediakan sistem komputer, kakitangan yang mengendalikan serta menyewa premis di lapangan-lapangan terbang utama dan turut dibekalkan wang tunai sebagai bayaran semula.

Keuntungan mereka, datangnya daripada 'yuran pengendalian' yang akan dikenakan kepada pelancong yang mana, ianya dipotong daripada pembayaran semula GST.

Rafizi Ramli bagaimanapun, tidak menyukai sistem ini dan berkata, kerajaan sepatutnya yang mengendalikan sistem tersebut dan tidak perlu berkongsi keuntungan dengan pihak swasta.

Melantik syarikat-syarikat swasta untuk mengendalikan pulangan kembali GST atau VAT telah diamalkan di seluruh dunia, bahkan di Singapura pun terdapat sekurang-kurangnya tiga agensi yang mana ketiga-tiganya adalah syarikat swasta iaitu Global Blue Singapore, Premier Tax Free & Fintrax Payments dan Global Tax Free yang mengendalikan sistem tersebut. (BACA DI SINI)

Apakah sebenarnya maksud Rafizi, Kerajaan mengendalikan semua jenis perniagaan di Malaysia, manakala syarikat-syarikat swasta tidak dibenarkan terlibat walaupun mereka mempunyai kepakaran dan sistem yang boleh digunakan untuk membantu kerajaan?

Untuk pengetahuan, syarikat tempatan yang ditugaskan, Iris Corp, untuk mengendalikan pulangan semula GST merupakan syarikat kerjasama antara Global Blue yang berpangkalan di Switzerland (juga merupakan agensi pemulangan GST di Singapura).

Pemegang saham terbesar Iris Corp adalah FELDA yang merupakan syarikat senaraian awam dan anda boleh memeriksa sendiri laporan tahunan mereka. (RUJUK SINI)

Apakah Rafizi ingin menyatakan bahawa FELDA dan syarikat yang berpangkalan di Switzerland, Global Blue merupakan kroni?

Mengapa agaknya dalam kepala Rafizi Ramli hanya terdapat KRONISME? Berapa banyak kroni di Malaysia sebenarnya?

Rafizi juga berkata, tidak adil kerana pelancong dapat pulang semula GST manakala penduduk tempatan sebaliknya. Sedangkan ini adalah amalan dunia dan pelancong bukannya dapat pulangan semua sebaliknya hanya sebahagian daripadanya berdasarkan jenis barang dan syarat-syaratnya termasuklah nilai serta jenis baragn yang dituntut nilai kembali, sama seperti kita ke luar negara dan kita boleh membuat tuntutan.

Tanpa skim ini, sedangkan di negara-negara lain, ianya dipraktikkan, pelancong-pelancong seperti tidak digalakkan untuk datang kembali ke negara ini untuk tujuan membeli belah sekaligus mengancam ekonomi kita.

Satu perkara yang Rafizi Ramli tidak sebutkan ialah, setiap kali pelancong-pelancong tersebut kembali ke negara mereka, mereka juga akan perlu membayar GST atau VAT di negara mereka, yang mana ianya lebih tinggi berbanding Malaysia (Malaysia mempunyai kadar GST antara yang terendah di dunia).

Nampaknya kali ini, Rafizi Ramli seperti sudah kehabisan idea tetapi masih mahu menembak merata-rata tanpa mengetahui bahawa yang ditembaknya tersasar, malah ianya merupakan amalan di seluruh dunia.

Seperkara yang menarik, apa yang sudah berlaku kepada tuduhan liar Rafizi kononnya kerajaan telah membelanjakan wang kutipan GST untuk membeli kereta-kereta mewah BMW? Adakah dia sudah meminta maaf kerana membuat tuduhan liar dan lebih kepada fitnah?

LIM SIAN SEE


No comments:

 
Blogger Templates