Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, April 6, 2015

RAKYAT SARAWAK SUDAH TEMUI KETUA MENTERI SEBENAR YANG TIDAK BERLAKON, TIDAK BERETORIK MACAM GUAN ENG DI PULAU PINANG!!!



Sebut sahaja nama Tan Sri Adenan Satem, yang terbayang di kepala kita adalah ketegasannya mempertahankan kepentingan Sarawak dan rakyatnya selain kedudukan Sarawak sendiri di dalam Malaysia yang perlu diberikan perhatian khusus. Terbayang juga kepada kita bagaimana Adenan Satem yang berjuang bukan sahaja untuk Melayu-Melanau tetapi melingkupi semua kaum di Sarawak yang pelbagai dan berbilang.

Sarawak sudah mempunyai seorang Ketua Menteri yang diperlukan. Kerajaan yang boleh disandarkan dan diharapkan selain ketegasan kepala negeri yang mentadbir negeri mengikut keperluan rakyatnya, bukan terlalu terikut-ikut dengan telunjuk atau arahan politik tertentu.

Mungkin bagi kebanyakan orang Semenanjung yang tidak biasa dengan Sarawak, mereka akan sedikit cuak atau kehairanan apabila di dalam sebuah keluarga di Sarawak, terdapat pelbagai agama yang dianuti oleh ahli-ahli keluarganya. Malah Melayu-Melanau sendiri terbahagi kepada tiga jenis penganut agama. Yang terbesar adalah Islam dan Kristian selain masih ada lagi yang mengamalkan agama nenek moyang. Menariknya, mereka masih adik-beradik, masih saudara-mara, masih sedarah sedaging tanpa sebarang berasa terancam disebabkan perbezaan akidah. Dan mereka juga saling menghormati serta memahami keperluan agama saudara-mara mereka tanpa perlu memaksa-maksa saudara yang tidak seakidah mengikut fahaman mereka. Atau berasa jijik kerana saudara-mara yang berlainan agama tidak sefahaman dan seakidah.

Itu adalah Sarawak dari dahulu lagi. Toleransi yang sangat tinggi walaupun seringkali ada yang membayangkan rakyat Sarawak masih bercawat dan tinggal di atas pokok - suatu gambaran yang sama sekali tidak tepat dan benar-benar menghina. Malah dari pelbagai segi, Sarawak sebenarnya jauh lebih maju berbanding Semenanjung terutama dari segi toleransi dan semangat bersatu padu.

Sebelum ini, Adenan Satem menegur sebilangan guru yang berasal dari Semenanjung yang menggunakan media sosial untuk meluahkan rasa tidak sukanya mereka bertugas di Sarawak sehingga ada kes di mana si pengadu berkenaan menyatakan dia sudah hampir bercerai dengan isterinya kerana tugasannya di Sarawak yang menyebabkan dia terpisah dengan isterinya.


Beberapa hari lepas, Adenan Satem menegur sikap pengecut sebilangan anggota penguatkuasa Imigresen yang memberikan jawapan sambil lewa berhubung penguatkuasaan ke atas imigran Suluk dan Bajau yang datangnya dari selatan Filipina di Miri.

Tegurannya mungkin kedengaran keras bagi sebilangan orang tetapi sebenarnya amat perlu memandangkan Kerajaan ditunjangi dan dasar-dasar sesebuah kerajaan - baik Pusat mahupun Negeri - amat bergantung kepada kakitangan awam. Kegagalan dan kepincangan tugas kakitangan awam, hanya akan membuatkan sesebuah kerajaan kelihatan lemah dan tidak serius.

Apatah lagi apabila melibatkan Sarawak yang garis sempadannya dengan laut serta negara asing begitu hampir dengan sosio budaya juga hampir serupa, memerlukan kakitangan awam yang tegas dalam mempertahankan kedaulatan negeri dan negara.

Apa-apa pun, Sarawak sudah ada pengganti Temenggong Jugah. Sarawak sudah jumpa pengganti Rentap Sungai Sekrang... Sarawak tidak memerlukan golongan beretorik yang berlatarbelakangkan DAP yang jelas cuba menyusutkan semua nilai-nilai positif Sarawak menerusi ancaman anti-agama dan suku kaum tertentu di Sarawak!!!

Cuma yang menariknya, ada pula orang yang melihat Adenan Satem dan menyamakannya dengan gerakan mengeluarkan Sarawak dari Malaysia... mereka ingat Adenan Satem DAP kut?


4 comments:

Sapok said...

Kah,kah,kah...ko org swk ke, hi,hi,hi...
Aku org swk, ya..org swk bukan nak tukar kan KM...ho,ho,ho, kita nak tukar kan lambang dacing yg dah karat, besi buruk tu...ngok
Selagi dacing ni dipakai, gst pun tak buat kira,,
Ooooo...Haa...!!!..kah,kah,kah

Anonymous said...

ape yg kamu pajam pasal gst

Anonymous said...

Sapok kena sampok dgn jin aljuburi... :)

Anonymous said...

Fren. If Lim Guan Eng is lousy...then vote him out.

Easy.

Kalau undi pun tak boleh dapat, kau gi belah lah!

CM Sarawak bukan saying Umno kau paham tak? Read between the lines fren. Then you will really know how and what the people think of lowlifes like you.

Racist kurang ajar bastards that can't get a decent career. Cuba pergi luar negeri dan cari rezeki. But you can't.

Think about it...Fool.

 
Blogger Templates