Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, April 13, 2015

SAMA ADA BERSIH BENAR-BENAR TIDAK FAHAM, ATAU PUN MEMANG MENCARI SEBAB UNTUK MENYERANG SPR!!!



BERSIH yang didalangi oleh para pemimpin yang pro-Pakatan Rakyat, segera mengambil kesempatan daripada 'keterlanjuran' cakap seorang pemimpin UMNO tentang persempadanan semula. Dan tanpa berfikir panjang, BERSIH menyatakan mahu menyaman SPR.

Rasa-rasanya SPR bukan kali pertama berhadapan dengan situasi sebegini. Setiap kali persempadanan semula dilakukan, setiap kali itulah juga, akan ada puak dari Pakatan atau pembangkang yang bersikap lebih pandai dan lebih bijaksana selain memandai-mandai.

Begitu jugalah pada 11 April, BERSIH membuat keputusan untuk mengheret Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) ke mahkamah kononnya atas tuduhan salah laku dan tidak mengikut undang-undang selepas mendapat peluru daripada petikan ucapan Ismail Sabri Yaakob yang mengulas dalam kemelut Mahathir-Najib.



Ramai percaya, kenyataan Ismail Sabri itu telah diputarbelit sebagaimana wartawan Daily Express memutarbelit kenyataan Ismail Sabri, 'Tidak percaya Najib, bermakna tidak percaya Allah'.

Ketua wartawan Daily Express, Chris Maskilone mewakili Ketua Pengarang, James Sarda telah menmui Ismail Sabri Yaakob bagi menyatakan kesal kerana akhbar berkenaan salah tafsir dan salah lapor ucapannya.

Kenyataan kononnya BERSIH akan mengheret SPR berhubung kenyataan Ismail Sabri itu hanyalah dilihat sebagai gertakan semata-mata kerana sandaran mereka hanyalah kepada kenyataan Ismail Sabri yang besar kemungkinan telah diputarbelit oleh media bagi memberikan gambaran buruk kepada menteri dan pemimpin UMNO terbabit.



Hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah, SPR sentiasa mematuhi Perlembagaan Malaysia dan menggunakan peruntukan yang diberikan kepada badan tersebut untuk membuat persempadanan semula tanpa campurtangan kerajaan. SPR juga seringkali dilihat tidak pernah mengingkari keputusan mahkamah dalam isu persempadanan semula, dakwat kekal dan lain-lain yang telah diprovokasi oleh pelbagai pihak, khususnya Pakatan pembangkang.

Yang pasti, kalau ada bukti, BERSIH tidak sekadar bercakap dan memberi amaran, malahan mereka tidak akan mengambil masa yang panjang untuk menyegerakan tindakan perundangan ke atas SPR.

Mereka telah gagal di Sarawak dalam isu persempadanan semula baru-baru ini. Justeru tidak mustahil, isu Ismail Sabri ini digunakan untuk menutup malu mereka sendiri.


No comments:

 
Blogger Templates