Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, July 6, 2015

ANNUAR MUSA MINTA NAK BERJUMPA KETUA POLIS NEGARA TENGAH HARI INI... ADAKAH KERANA PENDEDAHAN LANJUT RAFIZI RAMLI YANG MALAYSIAKINI PUN TAK YAKIN?



Berita radio jam 11:30 pagi tadi menyatakan, Pengerusi MARA yang akan tamat kontrak dalam tempoh dua minggu sebagai Pengerusi, Annuar Musa telah meminta untuk bertemu dengan Ketua Polis Negara di Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia, Bukit Aman. Ketua Polis Negara dilaporkan bersetuju untuk mengadakan pertemuan tersebut tetapi menyatakan, 'tidak tahu mengapa pertemuan tersebut mahu diadakan oleh Pengerusi MARA'.

Sementara itu, Rafizi Ramli cuba melakukan kejutan dengan menyatakan, 5 orang Pemuda UMNO terlibat dalam 'skandal tanah MARA di Australia'. Rafizi Ramli cuba menimbulkan persepsi bahawa terdapat konspirasi untuk menaikkan harga hartanah di Australia (RUJUK SINI)


Cerita tentang MARA ketiadaan duit untuk membiayai pelajaran dan pendidikan Melayu-Bumiputera, sudah mula kedengaran dan sudah mula dipercayai oleh golongan terlebih cerdik. Lebih menarik lagi ialah apabila yang dikatakan skandal itu pula, digambarkan sebagai pembelian tanpa aset atau pembelian aset yang merugikan kerana dibeli pada harga tinggi.

Kelam-kabut Annuar Musa kelihatan amat menarik untuk diperhatikan dan diperhalusi. Apa sebenarnya yang menjadi agenda Annuar Musa apabila dia menolak laporan awal PDRM bahawa tidak terdapat sebarang elemen rasuah atau salahguna kuasa MARA Inc. dalam urusniaga aset-aset yang dipertikaikan itu.

Kenapa perlu MARA Inc. dipersalahkan dalam hal ini.

Secara ringkas, sesuatu cadangan akan dibentangkan di atas kertas (proposal) yang disediakan oleh pegawai majlis. Kertas cadangan tersebut kemudiannya dimajukan kepada Jawatankuasa Pelaburan yang kemudian setelah ada persetujuan, akan dihantar pula kepada Lembaga MARA. Ahli Lembaga MARA akan membuat penilaian kepada cadangan berkenaan dan dirujuk kepada Pengerusi MARA. Pada masa yang sama, cadangan tersebut juga akan dibincang dan kemudian sama ada diterima atau ditolak oleh Majlis Ekonomi Negara yang dianggotai oleh pelbagai nama besar dan berpengaruh dalam bidang kewangan, ekonomi dan perbankan.

Terlebih dahulu, segala sebut harga akan dibuat berpandukan kepada penilaian sebuah atau beberapa buah agensi pentaksir yang dilantik.

Justeru, tindakan Annuar Musa secara tergesa-gesa menggantung tugas Pengerusi MARA Inc. dan CEO MARA Inc. sesungguhnya menimbulkan banyak pertanyaan.


Yang dipersoalkan adalah mengapa MARA Inc. membeli pada kadar harga yang lebih besar berbanding harga jualan oleh Australia. Yang tidak diperkatakan ialah, pembabitan agen yang menguruskan pembelian tersebut.

Baik Rafizi Ramli mahupun pihak yang menuduh wujudnya penyelewengan, cuba menggambarkan bahawa MARA Inc. membeli aset-aset berkenaan secara terus, bukannya melalui agen. Dan gambaran yang diberikan sekarang adalah seolah-olah hanya MARA Inc. sahaja yang membida aset-aset berkenaan tanpa perlu bersaing dengan entiti-entiti lain sedangkan aset yang dipersoalkan itu terletak di kawasan yang amat strategik membabitkan 10 unit 9 apartment di Dudley dan terletak di hadapan Monash University serta berprospek tinggi sebagai penempatan pelajar-pelajar universiti berkenaan.

Apa sebenarnya yang cuba dilakukan oleh Annuar Musa dan Rafizi Ramli?


No comments:

 
Blogger Templates