Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, July 31, 2015

MENTERI BARU KPDNKK MENGESAHKAN LAPORAN LOW YAT PLAZA DISERBU DAN RAMPAS BARANGAN TIRUAN HARI INI!!!



Kementerian Perdangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguanaan (KPDNKK) dalam satu serbuan mengejut ke atas premis perniagaan di Plaza Low Yat telah berjaya merampas sebanyak 11,174 aksesori telefon bimbit tiruan bernilai RM150,990.

Serbuan itu dilakukan selepas Menteri KPDNKK yang baharu dilantik, Datuk Hamzah Zainudin telah mengerahkan pihaknya melakukan serbuan di Plaza Low Yat yang sering mendapat aduan mengenai penjualan barang tiruan disitu.

Menerusi Setiausaha KPDNKK, Datuk Seri Alias Ahmad berkata, pihaknya dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Imigresen telah membuat pemeriksaan 120 premis dalam operasi bersepadu itu.

Jelas Alias, pihaknya sering mendapat aduan orang ramai mengenai penjualan barangan tiruan disitu, dan pihaknya juga terlebih dahulu melakukan risikan untuk mengenal pasti sebelum operasi bersepadu dilakukan.

Tambah Alias, operasi itu disertai seramai 110 penguatkuasa termasuk wakil pemilik cap dagang yang berdaftar bagi mengesan barang tiruan yang dijual peniaga.

"KPDNKK terlebih dahulu melakukan risikan disitu selepas menerima banyak aduan daripada orang awam sebelum melancarkan operasi bersepadu bagi membanteras aktiviti penjualan barangan tiruan," kata Alias.

Alias memaklumkan, peniaga yang terbabit dengan kesalahan menjual barangan tiruan akan disiasat dan didakwa di bawah Seksyen 8, Akta Perihal Dagangan 2011.

"Semua kes disiasat dibawah Seksyen 8, Akta Perihal Dagangan 2011 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM10,000 bagi setiap unit barang rampasan atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali bagi individu yang disabit kesalahan atau denda maksimum RM15,000 seunit barang bagi syarikat yang terbabit," jelasnya.

Menurut Alias, pihaknya akan terus mengadakan operasi seperti ini diseluruh negara terutama di tempat-tempat tumpuan dan tempat yang mendapat banyak aduan bagi memastikan pengguna tidak terus ditipu.

Beliau turut memohon kepada pengguna untuk memberi kerjasama dengan membuat aduan kepada pihaknya bagi membanteras peniaga-peniaga yang mengambil kesempatan dengan menjual barangan tiruan.

"Orang ramai dialu-alukan menghubungi talian 1300-88-6800 untuk menyampaikan aduan atau melalui laman web htpp://eaduan.kpdnkk.gov.my atau datang sendiri ke pejabat kami," katanya.

Dengan serbuan ini, ianya jelas menunjukkan bahawa rombakan kabinet yang dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah tepat bagi menggantikan Menteri KPDNKK sebelum ini.

Tahniah diucapkan kepada Hamzah atas serbuan yang dilakukan pihaknya walaupun baru memulakan tugas sebagai menteri KPDNKK.

Selain itu, rakyat juga berharap dengan lantikan Hamzah sebagai menteri KPDNKK yang baharu ini dapat meneruskan operasi serbuan ini kepada premis-premis perniagaan yang sering menjual barangan tiruan seperti di Petaling Street, Komplek Pertama dan sebagainya. - Utaranews.com


1 comment:

Anonymous said...

Next stop, Petaling Street. Go go KPDNKK

 
Blogger Templates