Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, July 7, 2015

PEMBELIAN ASET DI AUSTRALIA OLEH MARA INC. MENGIKUT PROSEDUR DAN TIDAK ADA SEBARANG KERUGIAN SEPERTI YANG CUBA DIGAMBARKAN OLEH RAFIZI RAMLI DAN DIKALUTKAN OLEH ANNUAR MUSA!!!



Majlis Amanah Rakyat (Mara) mempertahankan pendiriannya dengan bertegas bahawa proses pembelian empat hartanahnya di Australia dibuat mengikut prosedur.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal berkata, walaupun terdapat dakwaan ia dibeli pada harga tinggi tanpa mengikut nilai harga semasa, namun Mara Inc hanya merujuk kepada penilainya yang telah dilantik semasa urusniaga pembelian dijalankan.

“Penilai-penilai yang dilantik oleh Mara Inc adalah jurunilai yang bertaraf antarabangsa di Australia, bukan yang tak ada pengalaman.

“Kita tahu semasa pembeliannya, ia dibeli jauh lebih rendah daripada penilaian, kalau ada jurunilai lain yang menyatakan sebaliknya, kita hanya memakai jurunilai yang kita lantik…jurunilai ini ada tafsirannya yang pelbagai,” katanya pada sidang media selepas melancarkan majlis Penghayatan Wastiyyah dan Ihya’ Ramadan Mara di sini, Isnin.

Shafie yang juga menteri bertanggungjawab terhadap Mara berkata, syarikat antarabangsa yang terlibat dalam penilaian keempat-empat hartanah Mara itu dikenali sebagai Raine & Horne International.

“Pihak bank juga bersetuju dengan syarikat penilai antarabangsa ini, yang mempunyai pengalaman” katanya.

Shafie berkata demikian sebagai merujuk kepada pembelian hartanah 746 Swanston Street, Dudley International House, 21 Queen Street dan 333 Exhibition Street di Australia.

Mengulas lanjut, Shafie berkata, selain pembelian dibuat pada harga yang lebih rendah dari nilai semasa, pembelian hartanah itu yang dijalankan sekitar tahun 2012 dan 2013 itu juga telah mendatangkan keuntungan, berdasarkan penilaian terkini pada Disember 2014.

“Yang menggembirakan kita aset ini sangat produktif, misalnya Dudley House masa kita beli nilainya AUD22.6 juta, sekarang nilainya AUD27.95 juta.

“Ia fakta, tak ada kerugian. Tak ada keraguan tentang aset ini yang memberikan keselesaan kepada anak-anak kita dan yang penting dari segi pengurusan dan keselamatan,” katanya.

Dalam pada itu, Shafie berkata, Mara akan tetap memberi kerjasama penuh kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam kes ini.

Beliau berkata, jika siasatan membuktikan berlakunya penyelewengan dalam urusniaga ini, Mara tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati terlibat.

Katanya, dokumen-dokumen berkaitan telah pun diserahkan kepada SPRM untuk siasatan lanjut, selain mengambil tindakan ‘merehatkan’ Pengerusi Mara Inc, Datuk Mohammad Lan Allani dan Ketua Pegawai Eksekutif Mara Inc, Datuk Abd Halim A Rahim.

“Tindakan ini tak bererti mereka ini salah dan dihukum. Ia adalah amalan biasa bagi membolehkan siasatan dapat dilakukan dengan lancar tanpa ada gangguan dan tohmahan,” katanya. (SUMBER)


5 comments:

bebas said...

Nie sorang lg sejenis dgn najib, orng xpersoalkn ko untung ke tak, orng bising knp byr lebih dr hrga pasaran. Dh nk kena dakwa dh kat australia pun xnk mengaku lg ke?? Jgn nk cuba tgkkan bng yg basah blh?? Lg la rakyat benci ngn orng xtau nk mengaku salah. Penilai yg dilantik tu antarabangsa mcm mn pun klu dh spesis songlap, songlap jgk. Ceeiit!!! Pastu duk bangga untung byak, klu ko byr hrga asal xlebih xkurang lg la bnyk dpt untung dr byr hrga lebih. Tu pun xleh bk pikir ke pak menteri. Aduh mak oooi, nie cgpa 3.85 jgk la nie kn??? Tsk3

Anonymous said...

Sangat bosan dengan Rafizi yg sering membuat dakwaan yg x betul dan berbaur fitnah. MARA samanlah Rafizi ni.

Anonymous said...

Wei bodoh, org buat bisness mmg nk untung. X kira la ko nk beli mahal ke beli murah. Ikut kemampuan la. Yg ko iri hatiorg melayu buat unting apehal mat?? Cina buat untung juta2 lu sikit xnk langsi. Lu mmg jenis baka langau. Lancau kulup dpn cina. Tunjuk berani depan melayu je.....

Anonymous said...

Macai umno ni mana peduli msalah rakyat..negara time ajib jd pm ni d timpa mcm musibah pun masih xbleh nk pikir lg..Allah kurniakan akal untuk bfikir,mnilai yg mana baik n bruk..yg mana btul n salah..tp apa bleh buat,bak kata tun m..yg bodoh saja dlm umno..mmg benar bnyak skali contoh yg ada..

Anonymous said...

Ko ni jnis tak bleh tgok mlyu maju..ade jek nk santau..puiii

 
Blogger Templates