Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, July 2, 2015

XAVIER MENGAKU PERAS UGUT PETROSAUDI KEPADA POLIS THAILAND... TAKKAN KONSPIRASI NAJIB JUGA?



Isu penangkapan Xavier Andre Justo masuk ke bab baru apabila beliau mengaku telah memeras ugut PetroSaudi, bekas majikannya. Bernama melaporkan bahawa Polis Diraja Thailand masih dalam proses menyiasat kes bekas eksekutif PetroSaudi International itu.

Jurucakap Polis Diraja Thailand Pol Lt Gen Prawuth Thavornsiri berkata Justo mengaku dakwaan mengenai memeras ugut dan cuba untuk memeras bekas majikannya.

"Ya, dia mengaku," katanya.

Beliau berkata kes Justo itu akan didakwa di Thailand kerana kesalahan yang berlaku di Thailand. Beliau juga berkata kes itu melibatkan Switzerland (sebagai Justo adalah Swiss kebangsaan), England di mana PetroSaudi didaftarkan, dan Thailand di mana kesalahan yang dikatakan telah dilakukan.

Justo melakukan kesalahan itu di Thailand, dan beliau akan didakwa di bawah undang-undang Thailand, katanya.

Malaysia bukan pengadu atau terlibat dalam hal ini, hanya Thailand dan PetroSaudi terlibat, katanya.

Ditanya sama ada pegawai-pegawai Malaysia akan dibenarkan untuk memenuhi Justo, beliau berkata pegawai-pegawai asing dari negara-negara yang tidak terlibat dalam kes itu tidak akan dibenarkan untuk melihat Justo.

"Apa status yang mempunyai pegawai-pegawai Malaysia dalam kes ini?" dia bertanya.

"Oleh kerana kes ini adalah masalah hubungan antarabangsa kita tidak akan membenarkan mana-mana lawatan sehingga proses siasatan selesai dilakukan,"

Secara tidak langsung, kenyataan Polis Diraja Thailand ini menempelak pihak yang mendakwa kononnya wujud konspirasi yang melibatkan Najib Razak dan kerajaan Malaysia dan juga keraguan motif penangkapan Xavier Justo.

Untuk rekod, Xavier Justo di dakwa telah menuntut bayaran 2.5 juta Franc Switzerland (kira-kira RM10 juta) dari PetroSaudi sebagai pertukaran untuk tidak mendedahkan dokumen perniagaan yang telah dicuri.

Xavier Justo juga dikaitkan dengan blog Sarawak Report yang didakwa telah menggunakan dokumen curi yang ditokok-tambah untuk memburuk-burukkan PetroSaudi dan 1MDB. Pakar Protection Group International (PGI) telah mendedahkan maklumat curi dalam Sarawak Report:

"Semua siasatan kami telah dijalankan setakat ini menjuruskan saya untuk mengatakan bahawa, dari kedua-dua perspektif forensik dan pakar, maklumat [berkaitan dengan isu ini] yang disiarkan di Internet dan kepada mereka yang ingin membuat kesimpulan daripadanya, ia boleh dianggap tidak selamat dan tidak boleh dipercayai" kata beliau. seterusnya

Laporan pihak Polis Thailand ini juga telah menyerlahkan lagi pembohongan Sarawak Report. Blog itu cuba mempertahankan kredibiliti pemeras ugut itu di dalam artikel It's All Lies About Xavier .


Dengan pengakuan Xavier Justo memang memeras ugut bekas majikan beliau, maka Sarawak Report perlu buat skrip dan drama baru untuk menutup kelentongnya sendiri!

Xavier Justo juga bukan hanya sekadar berstatus 'pelancung' sahaja di Thailand seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak. Lihat printscreen di bawah:





No comments:

 
Blogger Templates