Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, August 19, 2015

RM30 BILION ASET SELANGOR DILETAKKAN DI BAWAH SYARIKAT RM2? APA HUBUNGAN PEMILIK SYARIKAT DUA RINGGIT ITU DENGAN AZMIN?



Mohamed Azmin Ali berkata Kumpulan Pelaburan Darul Ehsan (DEIG) Sdn Bhd berbeza dengan syarikat kontroversi 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang sarat dengan hutang.

Jelas Menteri Besar Selangor itu, DEIG tidak memberi kesan langsung kepada negeri memandangkan syarikat itu hanya bertanggungjawab soal pelaburan, manakala dasarnya akan diputuskan Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) dan kerajaan negeri.

“1MDB adalah syarikat berasingan dan tidak menerima arahan langsung daripada Kementerian Kewangan, tetapi peranan DEIG bukan pihak tengah seperti yang didakwa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim,” katanya di lobi Dewan Negeri Selangor pada Selasa.



Tambah ADUN Bukit Antarabangsa itu, DEIG adalah untuk meningkatkan hasil keuntungan dan mengurangkan risiko pelaburan selain masih tertakluk di bawah enakmen MBI.

Katanya, kerajaan berpotensi menanggung risiko sekiranya DEIG diasingkan sepenuhnya dari MBI.

“MBI yang mempunyai aset bernilai RM6.3 bilion mempunyai 12 anak syarikat di bawahnya dan DEIG tidak bertindak sebagai pesaing mereka.

“Dari struktur modal, DEIG tidak ada buat pinjaman modal, tiada aset dan anak syarikat yang dikendalikan yang mula beroperasi pada suku pertama 2016,” katanya

Penubuhan DEIG telah menimbulkan kekeliruan di kalangan ADUN baik dari kerajaan atau pembangkang.

Wakil Barisan Nasional (BN) Selangor, Budiman Zohdi mendakwa entiti baru di bawah MBI itu akan memberi kesan negatif apabila kedudukannya lebih istimewa kerana tidak perlu melaporkan terus kepada kerajaan negeri selain operasinya tidak akan diaudit.

Sementara itu ADUN DAP dari Damansara, Yeo Bee Yin pula menggesa Menteri Besar tampil memberi penjelasan yang konkrit untuk menggelak berlakunya kekeliruan di kalangan ADUN. (SUMBER)


Menariknya juga...

Rekod di Suruhanjaya Syarikat Malaysia menunjukkan syarikat DEIG milik individu bernama Raja SHhahreen Raja Othman Dan Soffan Afendi. Apakah hubungan mereka dengan Azmin sehinggakan syarikat bernilai RM2 dapat derma RM30 Billion?

Rakyat Selangor tertipu, wang sudah dipindahkan RM30 Billion, Dan Azmin akan menghapuskan pemberian air percuma!

Ini sudah gila! Betul-betul gila! Memanglah DAP sedang berusaha nak gantikan Azmin kepada Wan Azizah, tetapi kenapa curi wang rakyat RM30 Billion? (MYMASSA)


2 comments:

Anonymous said...

najib boleh kenapa aku tidak!!!

Anonymous said...

Pusing min jangan tak pusing isu air kau suruh rakyat tanggung ,Nah sekarang is duit kau nak suruh siapa pulak tanggung

 
Blogger Templates