Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, November 23, 2015

ISU KAUNTER PERTANYAAN BALAI POLIS KAJANG KOSONG - TIADA ANGGOTA POLIS BERTUGAS, YANG TELAH VIRAL DALAM MEDIA SOSIAL.



1. Gambar yang memaparkan tiada anggota Polis bertugas di Kaunter Pertanyaan, Balai Polis Kajang yang telah disebarkan menjadi viral melalui laman sosial twitter, tidak memberi gambaran situasi sebenar ketika gambar tersebut dirakamkan.

2. Pada 20/11/2015, terdapat tiga orang anggota Polis bertugas di Kaunter Pertanyaan Balai Polis Kajang iaitu 2 orang anggota Polis berpangkat Lans Koperal (seorang lelaki dan seorang perempuan) dan seorang lagi Konstabel (lelaki).

3. Pada hari yang sama, lebih kurang jam 11.00 malam, dua orang lelaki India iaitu seorang yang bergelar Dato' bersama pemandunya sampai ke Kaunter Pertanyaan Balai Polis tersebut untuk membuat laporan polis. Ketika itu kedua-dua anggota Polis berpangkat Lans Koperal tidak berada di kaunter kerana seorang antara mereka pergi ke lokap (berhampiran Kaunter Pertanyaan) untuk mendapatkan senarai terkini orang tahanan manakala seorang lagi sedang menguruskan tangkapan seorang wanita di lobi balai yang sama. Manakala seorang lagi konstabel lelaki berada di Kaunter Pertanyaan tersebut sedang mengambil lapuran(repot) daripada seorang perempuan melayu yang datang lebih dahulu dari lelaki india bergelar Dato' dan pemandunya.

4. Semasa dua lelaki India itu ingin membuat repot, konstabel tersebut meminta mereka duduk dikerusi yang disediakan sementara menunggu giliran untuk membuat lapuran(repot).

5. Lebih kurang 5 minit kemudian, konstabel tersebut yang sedang melayan/menerima lapuran(repot) dari seorang wanita, ternampak lelaki india yang bergelar Dato' itu sedang menghalakan telefon bimbitnya dari tempat menunggu, seolah-olah hendak mengambil gambar keadaan Kaunter Pertanyaan tersebut. Tidak lama selepas itu, lebih kurang 2-3 minit, Lans Koperal lelaki yang telah selesai urusan di lokap, kembali ke Kaunter Pertanyaan dan mengambil lapuran(repot) dari salah seorang lelaki India tersebut.

6. Gambar yang dipaparkan dan disebarkan di laman media sosial itu tidak memberi gambaran sebenar kerana ketika itu terdapat seorang konstabel sedang bertugas mengambil lapuran ( repot) dan melayan seorang pengadu tetapi sudut gambar yang dirakamkan tidak menampakan konstabel tersebut.

7. Justeru, pihak polis meminta orang ramai agar tidak mudah membuat kesimpulan yang negatif semata mata berdasarkan gambar yang telah menjadi viral tanpa mendapat penjelasan dan pencerahan mengenai situasi yang sebenar.Tindakan individu terbabit adalah tidak wajar dan dilihat sengaja cuba memburuk-burukan imej Polis Diraja Malaysia.

ACP WILLEY ANAK RICHARD

6 comments:

Anonymous said...

Tuan ACP, cari balik pengadu India tu dan kasi ajar sam dia cukup2...

Anonymous said...

Ini kerja puak penyokong pembangkang.

Anonymous said...


Dato keling??? Tak menghairankan kalau berperangai macamtu.
Saja nak menyusahkan polis tu, dan nak sangat dilayan macam raja!!

mat din said...

perangai keling macam tu lah..tu sebab rakan India yang beragama Hindu cukup anti dengan puak keling ini.

Anonymous said...

sama macam kes makan dlam jamban...memamg perangai periah tak boleh buang...

Anonymous said...

Cari blk pstu sumbat masuk lokap.mmg dasar keling ckp bbelit lidah to habuk pn xleh pkai

 
Blogger Templates