Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, November 26, 2015

PADAN MUKA!!! SABAH HARAMKAN NURUL IZZAH DAN TIAN CHUA JEJAKKAN KAKI KE BUMINYA!!!



Akhirnya, DUN Sabah meluluskan usul MENGHARAMKAN ANAK ANWAR IBRAHIM, Nurul Izzah dan temannya, Tian Chua daripada menjejakkan kaki ke Bumi Sabah.

Satu tindakan yang sudah pasti akan menaikkan kemarahan para penyokong yang buta perut dan tidak tahu atau tidak faham dengan keistimewaan Sabah dan Sarawak di dalam Malaysia, khususnya membabitkan Imigresen.

Walaupun Sabah dan Sarawak merupakan komponen Malaysia, tetapi kedua-dua negeri itu mempunyai keistimewan autonomi mereka yang tersendiri. Antara keistimewaan dan hak Sabah serta Sarawak yang tidak boleh dipertikaikan oleh Persekutuan adalah hal-hal membabitkan Imigresen.

Negeri-negeri lain di Semenanjung, tidak ada hak imigresen seperti Sabah dan Sarawak... sesuatu yang amat kurang difahami oleh kebanyakan penyokong bebal.


Semalam, satu protes ke atas Nurul Izzah dan Tian Chua telah diadakan di luar DUN. Hari ini, DUN Sabah mengundi, meluluskan usul MENGHARAMKAN Nurul Izzah dan Tian Chua daripada memasuki Sabah apabila telah terbukti mereka merupakan 'rakan' kepada musuh negara, Jacel Kiram.

Undi yang menyokong pengharaman ke atas kedua-dua Naib Presiden PKR itu adalah 47 berbanding 7 (3 berkecuali dan 2 ponteng sidang DUN).

Sabah mempunyai 60 Kerusi DUN dengan 48 daripada mereka adalah BN. Speaker DUN dari BN tidak boleh mengundi, namun kesemua 47 ADUN BN lain telah mengundi menyokong usul pengharaman.

3 orang ADUN Pembangkang pula enggan menyokong Nurul Izzah dan Tian Chua, sebaliknya mengambil sikap BERKECUALI.

Mereka adalah Wilfred Bumburng (menang atas tiket PKR tetapi sekarang ini adalah BEBAS), Dr. Edwin Bosi (DAP) dan Jeffrey Kitingan (STAR).

7 orang ADUN Pembangkang lain dari PKR dan DAP mengundi menentang usul tersebut manakala dua orang ADUN pembangkang pula, ponteng sidang DUN.

Adakah PKR akan naik angin dengan ADUN DAP yang enggan menyokong kedua-dua orang Naib Presiden PKR sepertimana yang dilakukan oleh Lim Guan Eng di Pulau Pinang kepada kelima-lima orang ADUN PKR yang mengundi menentangnya?


1 comment:

Anonymous said...

rasakan penghianat negara..malunya rakyat Malaysia dilarang masuk dalam sebuah negeri di didalam negara sendiri..

 
Blogger Templates