Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, December 30, 2015

GST 6%, INCOME TAX 11%, MASIH RAMAI RAKYAT MALAYSIA BONGOK YANG BANDINGKAN KATIL HOSPITAL NEGARA PUJAAN DENGAN KATIL HOSPITAL KERAJAAN DI MALAYSIA!!!



Ini adalah contoh spesies macai yang kufur nikmat.

Tak salah mengkagumi kemewahan negara lain tapi jangan pulak kutuk negara sendiri. Apatah lagi tuduh pulak pemimpin kedekut.

Di Belanda, perkhidmatan mereka memang mewah. Apatah tidaknya rakyat mereka WAJIB MEMBELI INSURANS.
Juga, income tax mereka adalah setinggi 52%!
GST (VAT) mereka pula adalah setinggi 21%!

Tapi di Malaysia, rakyat takde insurans, miskin malah gelandangan pun boleh mendapatkan perawatan pakar, ubat2an mahal hingga CT scan (jika perlu) pada harga RM 1 (itupun boleh ngelat bayar kalau x mampu sangat).

Subsidi kesihatan kita adalah antara yg tertinggi di dunia dengan 95% ditanggung oleh kerajaan. Masuk wad berbulan2 hampir tak terasa bayarannya.

Pendapatan bawah RM 5K dikecualikan income tax. Majoriti rakyat kalau kena tax pun pda kadar 11% sahaja.

GST kita hanya 6% sahaja itupun begitu banyak barangan dan ubat2an dikecualikan GST.

Tapi macai dok terliur tengok negara lain. Nak negara kita macam Belanda....Tapi GST 6% je dah behave macam akan meninggal papa kedana. Bayar income tax pun sambil maki hamun pemimpin negara. 

Katil spital pun salah pemimpin?
Ko patut lahir kat Myanmar atau Uganda. Beranak atas lantai baru ada akal.



4 comments:

Anonymous said...

Betul tu,malah x ray pun tak perlu bayar ,bayar RM 1 meliputi segalanya...drp penyokong Tun M

Anonymous said...

buat perbandingan memang mudah..tapi nak mensyukuri nikmat yang Allah bagi kepada manusia-manusia yang tak pernah bersyukur dengan taraf warganegara hanya perlu membayar RM1.00 sahaja sewaktu mendapatkan rawatan sukar nak di terangkan jenis manusia yang bagi komen kerajaan kedekut tu bagaimana ye???
kepada mereka yang suka komen memburukkan sistem yang ada ni..sesekali pergilah dapatkan rawatan di luar negara..tak payah jauh la..pi la singapore je..bawa RM 1.00 sahaja ye..!!!!
pastu kalau dapat rawatan percuma disana saya setuju pemberi komen yang tidak tahu bersyukur tu tunjukkan resitnya dan burukkan lah caj perubatan di Malaysia ni Kaw-kaw..takpe saya pun berstuju dengan tindakan kamu..tapi seandainya sekadar melihat gambar dan buat komen yang tolol..berhenti lah memfitnah negara sendiri..cukup-cukuplah.. jangan esok bila sudah terlalu banyak sangat memfitnah dan kehidupan si pemfitnah dibelenggu bala sepanjang masa jangan salahkan siapa pun..kerana fitnah mulut kamu jangan sampai seumur hidup dibelenggu bala..

Anonymous said...

Warga Belanda amat menghargai tanah. Tanah yang dahulunya di bawah paras laut telah ditukar jadi padang ragut. Makanya tak hairanlah kalau kemewahan mendatangi mereka.

Anonymous said...

bandingkan ferrari dgn kancil. itu mentaliti rakyat malaysia skrg. rata2 berfikiran bodoh mcm lembu. pergi mampus siapa nk marah pasal aku cakap ni. sebab rakyat kita mmg jenis tak sedar dek untung langsung. sumbangan pd negara cuma 11% , 6& , tapi nak mintak layanan mcm dlm syurga. kepala bapak kau lah. kau ingat kau siapa ? nak rasa sangat jadi hina , pergi beranak ,atau sakit kat negara indon atau india. tengok nanti , mayat kau org sana buang dalam parit je nanti.

warga bengang

 
Blogger Templates