Thursday, January 14, 2016

4 GURU MELAYU BUAT LAPORAN POLIS GURU BESAR SJKC BERSIKAP RASIS!!!



4 orang guru Melayu di SJKC Pai Chee, Mersing telah membuat laporan polis berhubung tindakan dan layanan buruk yang mereka terima di SJKC Pai Chee.

Salah seorang guru tersebut, telah diserang ketika berada di dalam Bilik Guru oleh seorang pelajar. Dia juga turut dimaki dalam Bahasa Cina oleh seorang pelajar Cina yang lain. Manakala guru besar pula bukan sahaja tidak mengambil tindakan ke atas pelajar-pelajar biadap itu, malah turut menunjukkan sikap rasis yang keterlaluan.



Sepucuk surat yang ditulis oleh guru-guru dan kakitangan Melayu sekolah tersebut kepada Pejabat Pelajaran Daerah telah mendedahkan apa yang berlaku di sekolah berkenaan. PIBG dan masyarakat Cina didakwa tidak mahu guru-guru Melayu mengajar di sekolah tersebut sebaliknya mendesak agar guru-guru Melayu itu digantikan dengan guru-guru Cina.

Guru besar itu juga didakwa telah mengarahkan keempat-empat guru Melayu tersebut meminta agar mereka memohon ditukarkan ke sekolah kebangsaan.

Di dalam surat aduan itu juga, diterangkan bagaimana sikap perkauman sudah menjadi perkara biasa di kalangan guru-guru dan guru besar sekolah tersebut. Guru-guru dan kakitangan berbangsa Melayu seringkali dituduh dengan pelbagai tuduhan yang tidak masuk akal, termasuklah membuat aktiviti tanpa memaklumkan kepada guru-guru Melayu kemudian menuduh guru-guru Melayu tidak memberikan sebarang kerjasama.



Selain itu, turut didedahkan juga adalah sikap guru besar sekolah yang amat cenderung untuk memasukkan unsur-unsur politik dalam mesyuarat para guru, seperti membandingkan corak pentadbiran negeri Pulau Pinang berbanding Johor selain isu berkaitan Perdana Menteri khususnya wang derma RM2.6 bilion.

Sekolah ini difahamkan mendapat bantuan daripada Kerajaan Persekutuan walaupun berdasarkan kepada peruntukan Perlembagaan, sekolah vernakular seperti SJKC Pai Chee tidak berhak untuk diberikan sebarang peruntukan wang negara, sebaliknya diuruskan oleh kewangan Lembaga Pengelola.

Penghujung 2015, seorang pegawai wanita Hong Leong Bank, Senai, telah dijatuhi hukuman penjara selama 6 bulan kerana bersikap rasis. Pada Mei 2011, seorang guru Cina bernama Poh Kim Thye dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah telah disiasat oleh pihak polis apabila bersikap rasis dan menggelarkan pelajar Melayunya sebagai BABI.



13 comments:

Anonymous said...

Baru padan muka...tu baru dalam sekolah..belum lagi bila memerintah malaysia

Anonymous said...

Sultan Johor ada cakap tak ada tempat untuk mereka yang bersikap perkauman.

Ada apa tindakan?

Anonymous said...

assalam. mereka tidak takut pd melayu, ttp mereka takut kpd undang2 yg ada...KUATKUASAkn undang2 yg ada...baru fair utk semua.

Anonymous said...

Biasanya menteri2 dan kbab1 akan memihak kpd dapigs..

Seperti rekod2 sebelum ini..apakah agong kita LGE??

Bila melayu yg buat hal, kecil shj suruuh mohon maaf..tukar sekolah...

Anonymous said...

Ini baru sekolah...
Kalau kat penang sudah banyak org melayu kena halau

Anonymous said...

Contoh terbaik bila cina dapigs memerintah malaysia.

Anonymous said...

Mcm pencuri menjerit 'pencuri!! Pencuri', utk mengalihkn perhatian org kpd org yg tertuduh walhal dia la pencuri, ini teknik basi la org cina main sama kita.

Dia ckp kita rasis bila ckp pasal melayu!?? Tengok2 cina bongok ni lagi rasis. Celaka blk tongsan lol....phuiii

Anonymous said...

hahahaha sokonglah DAPigs lagi.dulu najib bagi berjuta RM pada sekolah2 cina....sekarang apa dah jadi.melayu bodoh sbb takut terguris hati org cina.cina yg bijak sbb buat apa pun melayu cuma diam.bodoh melayu nih!

Unknown said...

Adukan kpd polis nak buat apa, cuba adukan kpd Sultan Johor. Mau terkencing guru besar tu.

Anonymous said...

Apa akan berlaku jika orang kafir yang memusuhi Islam dan orang Islam berkuasa di negara ini?

Oleh sebab itu marilah kita semua menyokong dan mengundi parti Islam dalam PRU14 supaya parti Islam mempunyai kuasa yang mencukupi untuk membela orang Islam dari ditindas oleh orang-orang kafir yang memusuhi Islam.

Islam tidak membenarkan orang Islam mengundi dan mengambil orang kafir sebagai pemimpin mereka kerana orang kafir menolak Allah dan RasulNya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim."(Al-Maaidah 5:51)

Anonymous said...

Parti islam tu siapa....PAS. Bukan ke DAP tu parti kesayangan mereka ...so UMNO lah kan...sbb walau tak guna Islam kat nama UMNO tapi parti ni lah yang memakmurkan Agama Islam ke seluruh negara Malaysia...terbaik UMNO

Anonymous said...

Sudah ckp baik kjaan beri bangsa asing buat sekolah utk bangsa mereka pon tidak reti nak berterima kasih. Itu padahnya buat baik kpd komunis. Syukur tiada dlm kamus mereka.

Anonymous said...

Undang2 apa? Duit bawah meja?

top