Thursday, January 21, 2016

ISU MUKHRIZ DI KEDAH... TAK PERLU MAIN SENTIMEN RAKYAT, MUKHRIZ PERLU MUHASABAH DIRI!!!



Ketika Kedah berada di tangan PAS, pergerakan UMNO di Kedah terlalu amat perlahan. UMNO Kedah terumbang-ambing dan kehilangan hala tuju seolah-olah mereka meratapi kegagalan mempertahankan Kerajaan Negeri pada PRU-12.

Dan seperti biasa, apabila kalah, maka kalah jugalah dalam segala segi termasuklah moral. Bekas-bekas pemimpin kerajaan negeri, semuanya bertukar menjadi pasif. Selama hampir tiga tahun, tiada sebarang gerak kerja UMNO Negeri mahupun Barisan Nasional Negeri.

Tidak banyak harapan yang diberikan kepada UMNO dan Barisan Nasional Kedah pada PRU-13. Tambahan pula, PAS Kedah dengan Allahyarham Ustaz Azizan sebagai jurukemudinya dianggap terlalu ampuh dan kuat untuk ditumbangkan.

Bagaimanapun, perjalanan peristiwa di Kedah menunjukkan beberapa orang pemimpin PAS seperti Phahrolrazi Zawawi pula kemaruk hendak menjadi Menteri Besar Kedah selepas beberapa isu melibatkan pemberian projek Kerajaan Negeri menimbulkan kekecohan, terutama selepas Allahyarham Tan Sri Azizan dikatakan mengurniakan projek penyelenggaraan jalanraya kepada syarikat berkaitan UMNO dan bukannya kepada syarikat yang dinaungi oleh Phahrolrazi Zawawi yang telah mendapat projek sehingga ke Johor sebelum itu.

PAS Kedah berkecamuk ketika hampir PRU-13. Beberapa pendedahan tentang pembalakan, penerokaan tanah secara haram, pencurian pasir dan mineral, serta rampasan kegagalan menggunakan peruntukan dari Kerajaan Pusat termasuklah MARIS dan untuk PBT bagi menyelenggara serta memperbaiki jalanraya, seperti garam dan air limau yang disimbah ke luka di badan.

PAS Kedah berpecah. Mat Sabu masuk menaburkan jarum di kawasan yang dirasakannya sebagai kubu kuat yang penuh penyokongnya iaitu di Pendang. Namun, rakyat Kedah telah membuat keputusan iaitu menukar kepimpinan negeri kembali kepada Barisan Nasional-UMNO pada PRU-13.

Usaha meyakinkan para pengundi Kedah untuk berkalih sebenarnya bukannya mudah. UMNO Kedah bergerak tanpa sebarang dana. Bendahari yang dijawat oleh Mukhriz ketika itu langsung tidak berfungsi. Ahmad Bashah yang dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah bersendirian dalam usaha untuk menghidupkan dan mendanakan kerja-kerja kempen di Kedah. Semua usaha mencari dana ditumpukkan ke kepala Ahmad Bashah seorang diri dengan bantuan daripada beberapa orang pemimpin lain termasuklah Mahdzir Khalid.

Ketika itulah, nama Mukhriz Mahathir sedang menjulang terutama apabila dia gagal dalam cubaannya untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan Naib Presiden UMNO Malaysia. Dan seperti biasa, Mukhriz segera dijadikan sebagai 'IMAM MAHDI UMNO' untuk merampas Kedah dari PAS walaupun pada masa yang sama, rungutan tentang sikap pasif Mukhriz terutama dalam kerja-kerja kempen dan publisiti, turut kedengaran.

Berbekalkan nama bapanya, Mukhriz dihantar ke Kedah setelah sebelumnya dia menang di Parlimen Jerlun ketika banyak Parlimen yang dikuasai UMNO sebelum PRU-11, tertungging di tangan lawan. Mukhriz pada mulanya dikatakan akan bertanding di DUN Bakar Bata, DUN yang telah dikuasai oleh Ahmad Bashah selama beberapa penggal. Namun ada perubahan pada saat-saat akhir apabila big boss di Putrajaya melihat perlunya UMNO mengekalkan penguasaan di Parlimen Jerlun dan DUN Ayer Itam, yang telah dimenangi pada PRU-11.

DUN Ayer Itam merupakan kubu kuat Dato Othman Abdul Aziz, salah seorang arkitek UMNO Kedah yang tidak banyak cakap dan tidak banyak mempublisitikan dirinya. Untuk memastikan Mukhriz benar-benar dilantik sebagai Menteri Besar Kedah, akhirnya anak Tun Dr. Mahathir itu diletakkan di DUN Ayer Itam pada PRU-12, dalam pertukaran 'suka sama suka' dengan Othman Aziz.

Kedua-duanya berjaya menang di kedua-dua kerusi yang kebetulan.... TERUSKAN BACAAN DI BULETIN 247


23 comments:

Anonymous said...

Tak payahlah nak membohong wahai blogger belaan Najib, Othman Aziz ditolak oleh pengundi di DUN Ayer Hitam, masa PRU 12, Othman Aziz jadi calon DUN Ayer Hitam, dia kalah di sana, tapi undi parlimen di DUN Ayer Hitam dimenangi oleh Datuk Seri Mukhriz yang bertanding di parlimen Jerlun.

Dalam PRU 13 pula, Datuk Seri Mukhriz bertanding di DUN Ayer Hitam, memang dengan majoriti 2446 undi, di Kota Siputeh pula dipertahankan kemenangan oleh Datuk Hasan Sarif dengan majoriti 2238 undi, keseluruhan majoriti undi kedua-dua DUN yang dimenangi oleh Barisan Nasional itu adalah 4684 undi, tetapi di peringkat parlimen pula, Othman Aziz hanya menang parlimen Jerlun dengan majoriti 3270 sahaja, kurang 1414 undi majoriti kedua-dua DUN berkenaan, sebabnyak pengundi di DUN Ayer Hitam di atas pagar dan juga dari PAS mengundi Datuk Seri Mukhriz untuk undi DUN tetapi mereka mengundi calon PAS untuk undi parlimen.

Itulah nak membohong sangat, macamlah rakyat ni tak tahu akan hakikat sebenar.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Abu Bakar

Anonymous said...

TEKAK AKU LOYA NAK MUNTAH BACA HUJAH PEMAKAN DEDAK NAJIB

Anonymous said...

Oo...hang sipenjilat si Botak Lichin tu rupanya...

Anonymous said...

Blogger bodoh belaan Najib. Woi, sedar-sedarlah diri sikit. Nak jadi blogger pun kena ada sikit IQ juga. Kalau bodoh pun janglah tunjukkan sangat.

Ita said...

Bang...udah2 le. Tngk laporan dlm akhbar2 hari ini. Ketua Wanita UMNO dan netizen dan bersuara. Nmpk sgt buat kerja bodoh. Nk bgi rakyat kedah marah. Lihat sokongan dimerata tempat terhadap Mukhriz. Nmpk sgt ade udang disebalik mee.

Anonymous said...

sokongan panas sekejap je... pastu padam la nanti. sejarah dah lama buktikan. org melayu mudah sejuk dan mudah lupa... yg penting... hidup mesti terus.

Anonymous said...

bila nak cantas macam2 la ckp. cde wat keje la apa la. sbelum ni tulis mukhriz benda baik je. ni la politik

Anonymous said...

Bagus lah si Mukhriz ni diganti. Sudah tiba waktunya untuk UMNO Kedah bersatu.

Kepada anjing dapigs yang menyamar dengan berbagai bagai komen diatas, tak payah la ko tak habis2 nak menghasut. Ko takde kerja lain ke letak komen merata2 ulang2 anti-Najib? Berapa banyak Tuan Besar dapigs upah ko? Duit minyak kapchai?

Jing, ko ingat undi rakyat hanya boleh dimenangi dengan menghasut menfitnah seperti PRU13 ke?Rakyat dah sedar la woi, permainan kotor dapigs dan anjing2.
Cuba ko luang masa dengan pemimpin2 idola dapigs dan pkr ko untuk buat kebajikan untuk rakyat. Mungkin boleh kutip undi secara HALAL!

Ko dah terlalu terikut2 gaya Mak segala pondan , rafizi dan tony pua. Kerja tak buat, 24jam memfitnah dan menghasut.

Ikhlas aku bagi nasihat, bersihkan hati ko. Jangan mendengki, mendendam, menbaruahkan diri, memecahbelahkan umat memfitnah dan menghasut.
Pondan2 lgbt memang tak takut Tuhan, ko pulak amacam?

Anonymous said...

Najib pun perlu MUHASABAH diri jugak la kan??

jgn jadi bodoh!!! said...

dasar mulut yahudi!! bercakap spt org menongkat dunia!! makan gaji politik ni kalau salah caranya jatuh haram!!

Anonymous said...

bengong.. aku tunggu najib yg turun.. next pru sorry najib.. bye bye..

Anonymous said...

Susah admin ni nk tegak benang basah..haha

Anonymous said...

aku ingat penjilat tegar tu pemimpin sidang akhbar aja, bolgger pun ada juga penjilat tegar

JASMEEN FATIMAH said...

KEPIMPINAN UMNO/BN KEDAH MUKHRIZ MAHATHIR (MM)

1. Berapa kalikah MM datang ke bangunan UMNO Kedah sepanjang beliau menjadi
Pengerusi Perhubungan OMNO Negeri?
Jawabannya: 2 kali dalam 3 tahun

2. Berapa kalikah MM mengadakan Mesyuarat Pengurusan UMNO Kedah?
Jawabannya: Tidak Pernah

3. Berapa kalikah Mesyuarat Perhubungan UMNO Kedah diadakan di Kedah?
Jawabannya: 2 kali semua diadakan di luar Kedah (KL).

4. Berapa orang kakitangan pejabat UMNO Kedah yg MM kenal dan sebut nama?
Jawabannya: 2 orang dari 26 orang.

5. Berapa orangkah Setiausaha Bahagian yg MM kenal?
Jawabannya: tiga orang dari 15 orang.

6. Berapa orangkah Ketua Wanita Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: seorang sahaja iaitu Ketua Wanita Jerlun.

7. Berapa orangkah Ketua Pemuda Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: Mungkin Ketua Pemuda Jerlun dan negeri sahaja.

8. Berapa orangkah Ketua Puteri Bahagian yg MM kenal dan ingat nama?
Jawabannya: Ketua Puteri Jerlun dan negeri sahaja.

9. Berapa kalikah MM bertemu sayap-sayap parti?
Jawabannya: tidak pernah.

PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI

1. Berapa kalikah MM bertemu PM untuk pembangunan negeri Kedah?
Jawabannya: tidak, sebab dia suka hentam PM

2. Berapa kalikah MM membuat perjumpaan khas dgn KCS sejak 2013?
Jawabannya: tak pernah malah kutuk depa kot atas lagi adalah.

3. Berapakah DEFISIT belanjawan negeri tahun 2013, 2014 dan 2015?
Jawabannya: terok sangat

4. Berapa kalikah MM bercuti setahun?
Jawabannya: Sangat Banyak kali.

5. Apakah program besar dan hebat untuk rakyat Kedah yang MM buat sejak 2013?
Jawabannya: Yahana Na Yahana Na – 2 kali.

RUMUSAN

Mukhriz bukanlah seorang leader atau politician. Dia tak tau nak memimpin politik
UMNO dan negeri Kedah. Segala senarai yang digariskan dalam manifesto BN Kedah
dulu belum satu pon ditunaikan. Mukhriz tinggal di KL. Dia berulang 4 hari d iKL
3 hari di Kedah. Kadang-kadang berulang hari hari Kl - Kedah.
Nak jumpa teramat susah. Buat appointment tak tentu boleh jumpa. Balaci keliling
dia lebih camca dari sudu. Rakyat Kedah dah rugi pembangunan 8 tahun, 5 PAS,
3 tahun MUkhriz lunyaikan Kedah. Cukup-cukuplah.

Anonymous said...

blogger the flying kick,dulu saya mmg seronok baca tulisan anda yg mendedahkan perangai2 busuk anwar dan pembangkang2 yg suka memfitnah.tapi hari ni blogger dah mcm tak ada bahan.balik2 citer pasal org2 yg najib tak suka.org2 yg najib tak suka ni semua org umno bro.jgnlah jadi macai najib bro.citer2 pasal TSMY,Tun M,Mukhris dan semua yg menegur najib ni kebanyakan berat sebelah dan semberono.agak2lah bro.jgn jadi macai bro,haram hukumnya tu.

Anonymous said...

Wahai tuan blogger cubalah fikir baik2 terima derma buat masuk akaun sendiri Dan senyap2 je. Bila org Tanya tak mengaku tp bl siasat rupanya benar baru nak mengaku. Betul ke pemerintah mcm ni?. Jgn dok Bela penyamun duit rakyat nanti tuan juga yg akan dpt sahamnya di akhirat. Hidup ni pasti mati JD berpada2 lah cintakan dunia Tu. Tuan tak blh hidup seribu tahun pun. So cuba2 lah muhasabah diri Tu sikit yer.

Anonymous said...

Sudah2 la tu nk jd pengampu jibby. Ketara sgt bahlol ko nie.

Anonymous said...

Salam..ni bukan isu nak bodek sesiapa... Siapa yg kerja kat wisma darul aman tau la cerita.. Datuk mukhriz ni baik tetapi dr segi kerja...alahai slownya..x cekap..masa pas dulu pun kami rasa ok lg..tapi la ni...maaf la saya ckp..saya syg tun m tapi bila mai soal kepentingan negeri..dgn berat hati saya terpaksa mengakuinya...

jgn jadi bodoh!!! said...

cerita fitnah apa kau buat ni??

Anonymous said...

Tidak ada dana?? Bukan kah najib kata wang RM2.6 billion tu utk umno??

Anonymous said...

Punya byk perasaan benci sesama melayu inginkan limkomunis menang nex pru. Mmg dasar melayu harbi...ni la melayu phd menembal kpd sesama bangsa. limkomunis sedang tayang gigi kuning basi dia tuh...

Ahmad said...

Buktinya?

Anonymous said...

Panjang lebar ulasan jasmeen..

Namun, yg paling penting adalah jika majoriti rakyat kedah suka dgn corak pentadbiran dan pendekatan mukhriz dlm menerajui ngri kedah.. itu sudah cukup utk mengekalkan beliau sbgai mb kedah..

Ini kerana pemimpin harus bkerja demi rakyat dan bkn nya bkerja utk pemimpin kpd pemimpin..!!!

Jika rakyat menyukai mb tersebut maknanya rakyat bpuas hati dgn hasil kerja mb tsebut..!!!

Sebaliknya jika pemimpin bkerja utk pemimpin tetapi rakyat menolak pemimpin tsebut... tiada guna!!! Kerana pemimpin jenis ini akan hya bfikir ttg kelangsungan pimpinannya dlm erti kata bkerja utk memuaskan hati pemimpin lain lebih daripada memuaskan hati rakyat.. malah apatah lagi jika pemimpin tsebut tlibat dgn pelbagai kontroversi dan terpalit dgn pelbagai skandal.. lagi la teruk!!!

Fikirkan..

top