Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, January 1, 2016

ORANG GILA MANA MENGAKU GILA?... RANI KULOP MARAH KETUA MENTERI MELAKA LABELKAN 'SULTAN MELAKA' SEBAGAI ORANG GILA!!!



Ketua menteri Melaka tidak sewajarnya melabelkan individu tertentu sebagai tidak waras tanpa mengenalinya terlebih dahulu, kata ketua Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia.

Abdul Rani Kulup Abdullah, yang popular dengan slogannya “kipidap,” mengulas kenyataan Datuk Seri Idris Haron semalam yang menyifatkan Noor Jan Tuah seorang “yang mungkin tidak waras.”

Lelaki berasal dari Perak itu, yang memakai nama baru Raja Noor Jan Shah Tuah, mengaku dirinya sebagai sultan Melaka. Menulis di Facebook, beliau memberi anugerah kebesaran kepada Abdul Rani, yang didakwa Isnin lalu tetapi tidak dinyatakan lokasinya.

Dalam foto di media sosial itu, Abdul Rani menyerah bukunya “Ayahanda Rani Kulup #kipidap,” yang dilancarkan September lalu, kepada Noor Jan dengan poster besar di belakang mereka bertarikh 28 September 2013.

Mengulas anugerah tersebut, Idris berkata darjah kebesaran yang diberi oleh “sultan” itu tidak berharga kerana ia tidak diiktiraf kerajaan.

Abdul Rani, popular selepas sering membuat bermacam-macam aduan polis di sini, diberikan anugerah “Darjah Paduka Mahkota Melaka” oleh Noor Jan, yang disifatkan oleh ketua menteri itu sebagai seseorang yang “hidup dalam alamnya sendiri.”

Abdul Rani menggesa Idris tidak memberi label negatif itu kerana tanggapan buruk itu “bukan contoh yang bagus bagi seorang ketua menteri.”

“Sebagai pemimpin tertinggi di Melaka, Idris perlu tunjuk contoh yang baik dan bukan semudahnya label orang itu gila atau tidak waras.

“Idris bercakap macam dia ada masalah peribadi dengan ‘sultan’ itu. Ini bukan contoh yang bagus bagi seorang ketua menteri,” katanya, yang suka membahaskan dirinya ‘Ayah,’ kepada ProjekMMO semalam.

“Ayah nak tanya Idris, adakah dia sudah kenal betul dengan ‘sultan’ Melaka itu sampai dia tahu orang itu gila atau tidak? Jangan mudah bagi kenyataan macam-macam. Biar pihak polis yang siasat dulu, kemudian barulah buat keputusan.”

Tahun lalu, Noor Jan ditahan polis bagi membantu siasatan mengikut Akta Hasutan berhubung beberapa majlis penganugerahan darjah kebesaran yang tidak diiktiraf kerajaan.

Noor Jan, 57, berasal dari Kampung Teluk Perang, Perak ditahan ketika dalam perjalanan ke Pulau Besar, Melaka dipercayai menghadiri majlis kesyukuran wujud kembali “kesultanan Melayu Melaka.”

Pada 14 November 2005, Noor Jan dilaporkan muncul bersama dua daripada empat “permaisurinya” di istiadat penganugerahan watikah gelar adat kesultanan Melaka ke-44 yang dihadiri 500 pengikutnya di sebuah dewan di Gombak, Selangor. - MALAYMAIL ONLINE


1 comment:

Anonymous said...

MasyaAllah...ayahanda bani melayu sudah bersuara...

 
Blogger Templates