Tuesday, January 5, 2016

PELAJAR UIA MENGADU PENGSAN SEBAB TAK MAKAN... KENA BALUN DENGAN PELAJAR-PELAJAR UIA LAIN SEBAB MENGADA-NGADA!!!



Gombak: “Saya pernah pengsan dalam kelas sebab dua hari ikat perut, tak makan, duit belanja langsung tak ada,” kata Ella, 22, (bukan nama sebenar) ketika berkongsi cerita mengenai masalah kekurangan wang.

Katanya, dia lebih rela berlapar kerana malu untuk meminta daripada bapanya yang hanya bekerja kilang menyara isteri dan 10 anak berusia antara 8 hingga 23 tahun.

Katanya, walaupun mendapat pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebanyak RM3,200 setiap semester, namun wang itu tidak cukup untuk menampung perbelanjaannya di universiti.
.
Komentar: banyak lagi saluran wang yang boleh kau cari. Member aku, takde, pergi kerja jadi cashier dan kerja kat Masjid. Kalau tak sempat nak kerja, kau boleh apply zakat. Mengadu je kat 26 orang YB SRC yang ada, sebelum mengadu kat Metro. .
Apatah lagi dengan kenaikan harga barang yang mendadak kebelakangan ini, situasi berkenaan amat memberi kesan kepada pelajar, katanya.
.
Komentar: SEMUA orang hadapi masalah yang sama.
.

Namun sebagai menunaikan tanggungjawab kepada ibu bapa tercinta, dia turut memberikan sebahagian wang PTPTN untuk menampung duit belanja bapanya.

“Ayah hanya kerja kilang yang menyara 10 anak dan ibu pula suri rumah. Semua adik-beradik masih belajar dan bersekolah.

“Selepas ditolak yuran pengajian semester dan asrama, hanya tinggal lebih kurang RM2,000 untuk semua perbelanjaan termasuk membeli buku rujukan, tugasan luar kampus, makan dan minum. Memang tak cukup,” katanya.

Ella yang juga penuntut tahun dua Kulliyah Ekonomi dan Sains Pengurusan Universiti Islam Antarabangsa malaysia (UIAM) berkata, situasi itu sering membuatkan dirinya tertekan.

Bagaimanapun, dia lebih banyak mengadu kepada Allah SWT dengan berdoa supaya urusan pembelajarannya dipermudahkan.
.
Komentar: lastnya mengadu pada Metro.
.
“Saya tidak mahu menyusahkan kawan-kawan, apatah lagi untuk meminjam.
.
Komentar: Masalahnya, kau juga tak nak susahkan pihak Welfare UIA. .
“Kerana itu, saya tidak bercerita dengan mereka, tetapi selepas peristiwa pengsan dalam kelas itu saya mendapatkan bantuan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIAM melalui Sekretariat Kebajikan dan alhamdulillah mereka membantu saya sebaik mungkin,” katanya.
.
Komentar: Jadi, lepas SRC tolong? Kau teruskan tak untok minta tolong lagi? .
Seorang lagi pelajar, Salmah (bukan nama sebenar) berusia 20 tahun yang turut mengalami nasib sama berkata, dia kerap berpuasa untuk mengehadkan perbelanjaan sehariannya.

Katanya, perkara pertama yang dilakukannya setiap kali mendapat wang PTPTN ialah memberikan sebahagian kepada bapanya di Ketereh, Kelantan.

“Saya rasa malu kalau tak bagi pada ayah,” katanya.
.
Komentar: Dik, bagus kalau kau bagi kat ayah. Tapi benda ni jangan jadikan alasan sebab kau terpaksa berlapar..
Anak keenam daripada 13 adik-beradik berusia antara 29 hingga tujuh tahun itu berkata, dia hanya memperuntukkan wang makan sebanyak RM5 hingga RM7 sehari.
.
Komentar: Makan pagi RM2. Makan tengah hari, ambil suspended meal. Makan malam RM2. Makan roti canai takpun makan roti petak. So, dah jimat RM3 kat situ. .
Pelajar tahun pertama jurusan Bahasa Arab Untuk Komunikasi Antarabangsa berkata, ramai lagi siswa dan siswi mengalami nasib seperti mereka berikutan kesempitan hidup dan latar belakang keluarga yang susah.

“Saya bersyukur MPPUIAM dapat membantu kami, sekurang-kurangnya ada yang prihatin,” katanya.
.
Komentar: Yaaaaa.. Bagus. Memang SRC tolong hang. Tapi hang tahu-tahu je lah Metro bagi berita macam mana. Diorang takkan mention besar-besar yang SRC tolong kau. Dia akan cakap ramai sangat budak UIA hidup susah tanpa bantuan.
.



3 comments:

Anonymous said...

Kenapa tak mengadu kat MB Selangor. Pendidikan percuma Only In Selangor.

Anonymous said...

YANG KOMEN MEREKA MEREKA BOLEH CARI DUIT TAK APA LAH.JAGAN SALAH KAN ORANG YANG TIDAK BOLEH BUAT MACAM ORANG LAIN BOLEH BUAT.TAK ADIL

Anonymous said...

Hendak seribu days...

top