Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, March 28, 2016

RAHMAN DAHLAN INGATKAN GUAN ENG, JANGAN PERBODOHKAN RAKYAT... TAK CUKUP LUAS UNTUK PPRT TAPI CUKUP LUAS UNTUK PROJEK MEWAH?



Mengapa tanah yang dianggap terlalu kecil untuk didirikan sebuah projek rumah kos rendah 17 tingkat diatasnya, cukup pula luasnya untuk sebuah hospital 30 tingkat dan sebuah hotel?

Menciap di Twitter semalam, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Abdul Rahman Dahlan melahirkan rasa bingung dengan cara pemikiran Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang mengatakan tanah kerajaan itu dijual kepada syarikat swasta kerana ia tidak cukup luas untuk projek perumahan rakyat.

Walaubagaimanapun, keluasan tanah PPR Fasa 1 dan Fasa 2 itu sekiranya dijumlah adalah 4.92 ekar, lebih besar daripada saiz minimum dua ekar untuk pembinaan projek rumah kos rendah.

“Mengapa LGE merasakan keluasannya terlalu kecil?

“DAP tegas mengatakan 1.1 ekar tanah itu terlalu kecil untuk PPR tetapi sebenarnya ini adalah Fasa 2, iaitu sambungan kepada projek asal. Bukan projek baharu.”


Rahman berkata DAP berlaku tidak jujur sekiranya menafikan hakikat ini, lebih-lebih lagi apabila Guan Eng “menyedari” tanah Taman Manggis itu dimaksudkan untuk perumahan kos rendah.

Terletak di simpang Jalan Burma dan Jalan Zainal Abidin di George Town, plot kontroversi itu dijual kepada Kuala Lumpur International Dental Centre (KLIDC) Sdn Bhd melalui tender terbuka pada 2011.

Sebelum ini, ketika mempertahankan penjualan tanah itu, Guan Eng berkata kerajaan negeri berpendapat keluasan tanah itu terlalu kecil untuk projek PPR, yang kemudiannya dipindahkan ke tanah 11 ekar di Jalan SP Chelliah.

Sementara itu, Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dipercayai telah memberi kebenaran merancang kepada KLIDC untuk membina sebuah hotel dan hospital swasta 30 tingkat diatas tanah itu.- FMT


No comments:

 
Blogger Templates