Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, June 1, 2016

DEMI MELINDUNGI DONGENGAN JAMBATAN KETIGA DAN KERETA KABEL LIM GUAN ENG YANG LAPAR DUIT RAKYAT, MALAYSIAKINI SENSASIKAN BERITA ANAK TIRI PM!!!



Portal Malaysiakini memang diketahui menyokong dan menyebelahi DAP dalam apa juga keadaan. Apabila DAP khususnya Lim Guan Eng dalam keadaan tertekan dan tidak dapat menjawab sebarang soalan yang ditanya kepadanya, khususnya melibatkan penyelewengan wang rakyat Pulau Pinang, Malaysiakini akan cuba mencari jalan untuk mengalihkan isu dan cuba membuatkan para pembacanya terlupa kepada masalah yang sedang menimpa Lim Guan Eng dan DAP.


Malaysiakini semalam memilih untuk menyerang dan membuat fitnah terhadap keluarga Perdana Menteri membabitkan anak tirinya, Riza dan Nooryana. Persepsi yang cuba diwujudkan oleh Malaysiakini ialah, Riza berjaya melarikan diri dari Amerika Syarikat di mana FBI, CIA, Patriot Act, AMLA dan sebagainya sedang memburunya kerana pembabitannya dalam wang 1MDB.


Walaupun tidak berasas dan hanya bersandarkan kepada fitnah dan tohmahan semata-mata, Malaysiakini terpaksa 'menebalkan muka' dengan mencipta cerita kononnya Riza meninggalkan majlis walaupun ucapan Perdana Menteri belum habis. Sedangkan terlalu ramai saksi yang melihat Riza serta Nooryana berada di dalam majlis tersebut sehingga selesai.

Berita yang cuba disensasikan itu sebenarnya melindungi sensasi sebenar yang untuk tidak diperkatakan membabitkan Lim Guan Eng. 


Lim Guan Eng seperti yang diketahui, telah menghantar surat kepada Perdana Menteri untuk Jambatan Ketiga Pulau Pinang selepas menggugurkan cadangan pembinaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang yang belanja tiga kajiannya bernilai RM305 juta telah 'HANGUS' begitu sahaja. 

Selepas Jambatan Ketiga Pulau Pinang, Lim Guan Eng bercerita pula tentang Link Ketiga yang membabitkan kawasan utara Seberang Perai/Bagan Ajam. Menurutnya, kewujudan Link Ketiga itu akan lebih menyenangkan memandangkan kawasan lain di Seberang Perai mempunyai jambatannya sendiri. 

Bagaimanapun, hakikat sebenar tidak menyokong langsung teori Lim Guan Eng. 

Link Ketiga yang diusulkan membabitkan Bagan Ajam ke Jambatan Pulau Pinang mempunyai jarak yang sama antara Bangsar dengan KLCC iaitu lebih kurang 10.6 kilometer atau lebih kurang 11 minit pemanduan. 


Bagan Ajam juga mempunyai jarak yang hampir sama dengan Jambatan Pulau Pinang Kedua.

Malahan, kesan daripada sistem lebuhraya yang cekap telah menghubungkan Bagan Ajam ke Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Pulau Pinang Kedua dan pada ketika Kuala Lumpur dilanda kesesakan teruk, jumlah masa yang diambil dari Bagan Ajam ke kedua-dua jambatan tersebut jauh lebih singkat. 

Lebih menarik lagi, populasi Pulau Pinang hanya 700,000 berbanding Singapura yang mempunyai 6 juta penduduk. Lim Guan Eng mahukan Jambatan Ketiga, perkhidmatan feri dan kereta kabel untuk menghubungkan tanah besar dengan bahagian pulau manakala Singapura hanya mempunyai dua jambatan.

Oleh kerana itu, trafik dan trend pertumbuhan penduduk perlu dikaji secara teliti sama ada Link Ktiga perlu diwujudkan sedangkan trafik di Jambatan Kedua Pulau Pinang pun tersangat rendah manakala Jambatan Pulau Pinang telah dilebarkan menjadi 6 lorong hanya pada Ogos 2009.

Jambatan yang dikehendaki oleh Lim Guan membabitkan kos berpuluh-puluh juta ringgit hanya untuk pemeriksaan dan penyelenggaraan setiap tahun, sedangkan perolehan Pulau Pinang tahunan (tanpa jualan tanah kerajaan) hanyalah lebih kurang RM200 juta ke RM300 juta setahun.

Jadi, disebabkan kebodohan Lim Guan Eng yang sedang berusaha menghilangkan sebahagian besar lagi wang rakyat Pulau Pinang itulah, maka Malaysiakini selaku portal 'rasmi' DAP perlu mensensasikan berita-berita fitnah membabitkan Perdana Menteri dan 1MDB biarpun sanggahan tentang fitnah terhadap 1MDB telah dibuat oleh pelbagai pihak termasuklah di kalangan pemain media antarabangsa. 


1 comment:

Anonymous said...

lge pun tak sedap duduk...kesnya dlm siasatan sprm.

 
Blogger Templates