Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, June 13, 2016

ZAHID PUJUK MAHATHIR MASUK BALIK UMNO ATAU SEBENARNYA BAGI ISYARAT, MAHATHIR SUDAH NYANYUK?



Kenyataan Zahid bahawa UMNO bersedia untuk menerima kemasukan Tun Dr. Mahathir semula ke pangkuannya, sebenarnya cukup menggambarkan besar hati para pemimpin UMNO masakini terhadap orang tua itu, meskipun pada masa yang sama, Tun Dr. Mahathir mahu menjahanamkan UMNO dan Barisan Nasional dengan sokongan tidak berbelah bahaginya kepada PAN dan Mat Sabu.

Bagi yang mengingati semula sejarah Zahid sebagai Ketua Pemuda UMNO yang 'dimalukan' dengan penyenaraian nama-nama syarikat yang dimilikinya ketika Mahathir bergelut untuk mengekalkan kuasa selain memancung sesiapa sahaja yang menentangnya, pasti beranggapan Zahid sepatutnya menyimpan dendam terhadap Mahathir.

22 tahun Mahathir memerintah negara ini. Seluruh UMNO dikerah memberikan taat setia kepadanya Perlembagaan UMNO dan undang-undang pemilihan parti dipinda dan digubal bagi memberikan kelebihan kepada Mahathir agar kedudukannya tidak terancam. Sesiapa sahaja yang mahu mencabar kedudukannya sebagai Presiden parti perlu terlebih dahulu melepasi undi bonus yang sudah sedia ada untuk Mahathir sebelum mendapatkan undi-undi soheh daripada perwakilan.

Mujurlah, Najib mengubah UMNO menjadi lebih demokratik walaupun masih berbaur kapitalis tetapi yang pasti, jauh lebih demokratik berbanding pada zaman Mahathir sebagai Presiden dan Perdana Menteri Malaysia.

Sebenarnya, sama ada Mahathir berada di dalam UMNO atau berada di luar UMNO, tiada bezanya. Mahathir mungkin mempunyai pengaruhnya yang tersendiri. Jasa-jasanya kepada pembangunan negara, tidak boleh dinafikan dan ditolak walaupun sebahagian besar daripada jasa-jasa pembangunan tersebut dibayar oleh rakyat Malaysia menerusi sistem konsesi yang amat kejam.

Zahid mungkin berbahasa kepada orang tua seperti Mahathir. Namun isyaratnya amat jelas bahawa UMNO dan Barisan Nasional, bahkan parti-parti lawan perlu bergerak ke hadapan dengan meninggalkan Mahathir yang masih lagi terigau-igau dengan kekuasaannya sebagai orang yang paling berkuasa di negara ini selama 22 tahun.

Pengalaman Mahathir mungkin berharga tetapi mendepani permasalahan pada masa kini, pengalaman Mahathir itu tidak ubah seperti kitab buruk yang disimpan hanya sebagai kenangan dan nostalgia bukannya untuk dikaji ulang atau disemak.

Yang pasti, Mahathir tidak berhadapan dengan masalah yang dihadapi oleh Najib sekarang ini. Zaman Mahathir adalah zaman kertas dan pen, televisyen dan radio serta media cetak yang memerlukan masa untuk diterbitkan dan disiarkan. Zaman Najib adalah zaman hujung jari yang mana belum sempat Najib habis bercakap, beritanya sudah terpampang dan viral di dalam dunia maya.

UMNO dan kepimpinan perlu menghapuskan cita-cita atau lebih tepat lagi angan-angan untuk melihat Mahathir merujuk semula kepada UMNO walaupun pada masa yang sama, mereka juga amat sedar, untuk tujuan itu, rakyat akan disembelih lagi semata-mata untuk memastikan kroni-kroni Mahathir akan mendapat projek-projek besar kerajaan atau konsesi-konsesi yang projek mereka dibiayai oleh wang rakyat seperti ERL, diberikan pampasan bernilai berbilion ringgit setiap tahun.

Biarkan Mahathir di luar UMNO. Mahathir berkongsi penyakit dengan budak didikannya iaitu Anwar Ibrahim. Mereka tidak boleh tidak ada kuasa atau pengaruh di kalangan masyarakat kerana ketiadaan kuasa dan pengaruh atau lebih tepat lagi kehilangan populariti boleh menyebabkan mereka jatuh sakit kalau tidak pun sakit jiwa.

Justeru, kenyataan Zahid itu sebenarnya mengandungi makna-makna tertentu yang lebih mengarah kepada pemantapan UMNO untuk mendepani cabaran semasa, bukannya menangani masalah yang ditimbulkan oleh bekas Presidennya yang sakit hati kerana arahan dan suruhannya tidak dipatuhi oleh Presiden masakini.


3 comments:

Anonymous said...

As a neutral individual malaysian who is apolitical, the reason is simple....please read Outsyed The Box blog.

Zahid knows what is forthcoming. Its not only the cash is king implicated, but the whole ybs who are under the cash is king's spell. After this unless some genuine umno remnants are willing to rebuild the party, it will be HISTORY for umno.

Unknown said...

Sudah DESPERATE lah tuuuuuuuuuu.......KIHKIHKIH.
Bukan je Zahid bahkan semua ahli Majlis Tertinggi
tahu, walaupun dah pencen dan dah nyanyok, Ton Det
masih powerful. Boleh menenggelamkan penis lanon Bugis
Kalau orang tua tu dah nyanyok, buat apa ajak dia masuk
balik UMNO............?????
Ini pun tak boleh pikir.
Bodoh melanton-lanton kau ni.

Anonymous said...

Mahathir dan rakyat mempertikaikan Rosmah naik jet bukan Najib,

Harap maklum.

 
Blogger Templates