Friday, July 29, 2016

KENAPA PROTUN GELABAH SEMACAM APABILA PENTADBIRAN NAJIB MENUKAR PEGAWAI-PEGAWAI KANAN PERKHIDMATAN AWAM DAN ENTITI KERAJAAN?



Dalam mana-mana pentadbiran, termasuklah pentadbiran 22 tahun Mahathir, pertukaran dan perubahan struktur pentadbiran dan pengurusan negara, amat berkait rapat dengan kesesuaian kerja serta persefahaman untuk melaksanakan dasar dan polisi sesebuah kerajaan yang diketuai oleh Perdana Menteri.

Dari zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman Al-Haj sebagai Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu sehinggalah menjadi Perdana Menteri Malaysia dan Najib Abdul Razak sebagai Perdana Menteri terkini, kebanyakan pegawai-pegawai kanan akan dipilih dari kalangan mereka yang boleh bekerjasama dengan ketua kepimpinan negara.

Dan kerana itulah, para penentang pentadbiran negara seperti kepimpinan parti pembangkang, tidak diangkat menjadi orang kanan agensi atau entiti kerajaan.

Bagaimanapun, kelekaan dan kepercayaan berlebihan bahawa penjawat awam tidak akan mengkhianati kerajaan baik dalam perlaksanaan dasar dan polisi mahupun pembocoran maklumat serta rahsia-rahsia penting kerajaan, telah pun dikhianati bermula dari era Reformasi 1998. Ramai kakitangan awam pada ketika itu terlupa tentang tanggungjawab dan amanah yang mereka pikul sebaliknya kerap memberi alasan, mereka bekerja dengan rakyat, dibayar dengan wang rakyat dan tidak berkompromi dalam penyelewengan serta salahguna kuasa dan rasuah.

Malangnya, saluran yang digunakan tidak tepat. Mereka lebih gemar memilih media dan publisiti yang lebih mendatangkan keburukan berbanding mencapai matlamat sepertimana yang mereka perjuangkan. Lebih malang lagi ialah apabila perjuangan tersebut dicampuraduk dengan politik kepartian yang dipergunakan pula oleh mereka yang memang telah dikenalpasti sebagai penyeleweng, pengamal rasuah dan penyalahguna kuasa.

Media sosial terutama sekali Facebook pula menjadi media yang paling pantas untuk menabur pelbagai fitnah dan tohmahan yang seringkali dikatakan sebagai kebenaran. Tidak mahu mendengar atau enggan mendengar dan menerima sebarang jawapan yang diberikan daripada pihak yang kena tuduh, pelbagai andaian dibuat dalam usaha memburuk-burukkan pihak lawan walaupun ianya sekadar hearsay.

Agak menarik juga apabila kita dapat melihat bagaimana ada puak-puak tertentu yang begitu tertekan dan cuba melakukan serangan menerusi tohmahan apabila beberapa orang pegawai kanan perkhidmatan awam dan perundangan serta kewangan, bersara, meletak jawatan atau ditukarkan jawatan serta jabatan.

Sepatutnya mereka yang begitu memuja dan taksub kepada Mahathir, memuji tindakan Najib mengambil tindakan mengubah dan menukar pegawai-pegawai kerajaan yang tidak boleh bekerjasama dengan pentadbirannya. Malah mereka sepatutnya menyokong dan menggalakkan pentadbiran Najib agar mengambil tindakan keras ke atas kakitangan-kakitangan awam yang menyatakan penentangan kepada kerajaan menerusi media walaupun pada masa yang sama, hak mereka untuk mengundi sesiapa sahaja atau parti apa sahaja sewaktu Pilihanraya Umum, Pilihanraya Negeri atau Pilihanraya Kecil tidak boleh diganggu.

Bukankah Mahathir telah melakukannya secara bebas dan tidak dikecam terutama dalam perubahan dalam bidang perundangan negara apabila beberapa orang hakim dikenakan tindakan bersara atau kehilangan jawatan. Begitu juga dengan pegawai-pegawai kanan dalam jabatan atau entiti kerajaan yang bukan sahaja dipetisejukkan, malah ada sesetengahnya terpaksa meletak jawatan untuk bergiat seperti Tan Sri Anie Arop yang berpendirian tegas menentang penswastaan TNB.

Mengapa pula ketika Najib mengulangi apa yang Mahathir lakukan sewaktu pentadbirannya, dilihat sebagai sesuatu yang menjijikkan dan sekadar mahu menjaga kuasanya? Adakah itu sebenarnya yang dibuat oleh Mahathir sepanjang dia berkuasa 22 tahun dahulu?


25 comments:

Anonymous said...

Ada udang disebalik mee la tu. Mengapa timbalan pengarah Sprm tidak dinaikan pangkat mengantikan abu kassim. Naik pangkat ke pengarah Imegresen adalah cuma nak cover line menendang beliau drp Sprm kerana jika dia kekal sebagai timbalan pengarah ia akan menjadi duri dalam daging kepada pengarah yg baru untuk cover kes 1mdb .

Anonymous said...

Mengelabah Tan Sri Ahmad Sarji yang makan gaji buta ditamatkan perkhidmatan dalam PNB. Semua pengerusi era Madey dilupuskan. Bagus.

juragan69 said...

Bhai tfk yg nmpk mngelabah blogger cam lu..sndiri lbh tau apa mkna mngelabah..dlm khutbah jumaat hari ni (perak) antara isi khutbah ialah 'awas kpd pemimpin yg mngaku beliau pemimpin negara Islam kpd para penasihat yg lbh bersikap 'PENGAMPU' kerana para pengampu ini yg mmbawa mudarat...moga2 lu hnya tergolong pemakan dedak sbb lbh mudah dikawal spesis sprti lu dari pengampu yg blh brtukar akidah semudah menyedut udara...

Anonymous said...

teruskan usaha mu najib.. puak pukimak tu tak ramai sebenarnya cuma suara diorg je bising.. asal berkumpul diorg la paling lantang menyerang najib seolah2 org lain semua bersetuju dgn mrk.. bila tiba pilihanraya kalah.. itu pun tak sedar diri lg.. kalau kwsn komunis blh la dia menang.. sorry no heart feeling kay..

Anonymous said...

Buat la satu platform utk share FB profil penjawat awam yg kerjenye 24jam hantam gomen

Anonymous said...

IKUT SUKO KAWE KUBA KAWE NOK GALO SIYEY KO NOK GALO MALEY.

Anonymous said...

AS juga amalkan cara yang sama. Apakah cara AS ini tak betul. Kalau macam itu cara siapa yang betul.

Anonymous said...

Kepala bapak kau. Tun Ahmad Sarji adalah antara org paling hebat dalam perkhidmatan awam. Bukan pasal Mahathir atau sesiapa. Binatang kau dik. Biadap punya org. Mati aiblah kau ...

Anonymous said...

Hebat Najib Razak ni. Berjaya dia songsangkan pemikiran org macam kau ni. In your case, senang sangatlah sebab kau tak berapa cerdik. Org yg mengelabahlah yg tukar2 org bro. Tukar sana tukar sini. Sekejap cerita ni sekejap cerita tu. Aku tengok Mahathir yg kau hina sangat tu steady je. Konsisten dan tak ubah2. Macam nilah bro. Aku cadang kau ubah blog kau ni jadi blog jual tudung atau lagi baik jual daging korban. Raya Haji pun dah dekat.

Anonymous said...

Bagus la Tan Sri Wahid Omar jadi Pengerusi PNB....adalah idea2 baru after 20 years under the old school thinking.

Anonymous said...

11.14 ni anjing bro. Pedulilah. Orang tak sekolah macam gitulah bro.

Anonymous said...

hahahaha...protun² semua panas muahahahaha.. kahkahkahkahkah...pemikiran cara hasad...bakul sampah camtu lah...taik semua muahahahahaa...xlama je lagi...tggu la snpai bila Tun nak menongkah langit.. kalau diizinkan allah..dah lama najib tersungkur.Tun dah lama berjaya...tapi heran sampai sekarang Tun dok jd katun x habis² muahahahaha

Anonymous said...

Setuju hahaha

Anonymous said...

Apabila anjin Tun M bersuara... sebijik dah cam anjing.. hahahaha

Anonymous said...

Amek ko je sembelih jadi Babi korban Tun M dan DAP muahahaha

Anonymous said...

Agreed

Anonymous said...

Kau pulak 3.36pm sebijik macam babi. Menyondol membabi buta. Sokong pun membabi buta. Nampak tu..macam babi kan?. Hahaha

Anonymous said...

1mdb..?? Kepala bapak kau la.. Bahalul jangan cerita pasal 1mdb la..

Anonymous said...

hahaha...

Anonymous said...

Yang aku nampak anon 6.13pm yang kompom ade dna babi... Kan..? Kan..?

Anonymous said...

Anon 3.36 dari jadi keparat najib mcm kau. Oklah tu

juragan69 said...

Bhai tun tk prnh menongkah langit dan najib juga tkkn mmpu utk menongkah lnggit..lu atau aku pun tk brkeupayaan maka biarlh Allah yg tntukn...sprti kata lu kalau diizinkn Allah maka pegang pd keyakinan lu..tp jgn lupa atas keizinannya ramai yg jatuh dn tersungkur sblm waktunya atas kehendak Allah...siapa sangka anwar jatuh..tsmy juga jatuh..wlpun ahli umno mnhitung ke2 tokoh ini adalah pewaris kerusi presiden..jgn riak atas ketidakjatuhan najib smpi saat ini..atas izin Allah jua berbagai cara utk umno kehilangan najib...

juragan69 said...

Bhai 06.13 biarkn insan biadap ini terus tnjukkn kelemahan akal fikiran mereka sbb mnkin memaki menunjukkn aku lh ahli umno yg paling totok wlupun hakikat yg ditonjol hnya kebodohan...

Anonymous said...

Kenape kisah rasuah lim guan eng tak disebut langsung kat sini

Anonymous said...

Ni juragan babi ke..?

top