Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, August 9, 2016

BANGANG JUGA MENTERI MCA NI WALAUPUN MASA JADI CALON DI KAJANG, PENOLONGNYA MAJORITI ADALAH MELAYU!!!!



Mungkin tak sedar diri atau barangkali mungkin sebab sudah ada jawatan, atau barangkali juga sebab rasa sudah terlalu kuat, manakala jawatan yang disandangnya juga boleh digunakan sebagai ugutan dan pemerasan bagi tujuan tertentu pada masa hadapan!

Nak dikatakan dia berada di luar kerajaan, Chow Mei Fun merupakan Timbalan Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat. Nak katakan dia BANGANG ABADI dalam soal kenegaraan, dia adalah salah seorang Naib Presiden MCA.

Barangkali betullah kata majoriti orang, puak seperti Chow Mei Fun hanya mengaku menjadi rakyat Malaysia sekiranya mereka mendapat apa yang mereka hajatkan, sekiranya pengakuan tersebut menguntungkan dan sekiranya ada laba di negara ini yang boleh diraih dan dijadikan sebagai harta kekayaan bergenerasi lamanya.

Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Bahasa Kebangsaan Malaysia adalah Bahasa Melayu. Kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan walau bagaimanapun, tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa-bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam.

Kewujudan Artikel 152 tidak boleh dipinda sama sekali kecuali setelah mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja.

Malaysia tidak seperti Singapura yang telah 'memansuhkan' Artikel 152 perlembagaannya sendiri dengan menjadikan Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil sebagai Bahasa Kebangsaan selain Bahasa Melayu yang jarang-jarang digunakan. Malahan Artikel 153 Singapura yang menyebut tentang orang Melayu sebagai orang asal Singapura juga telah lama dipadamkan!

Memang benar negara ini mempunyai kepelbagaian masyarakat, agama dan budaya. Tetapi dengan mengistimewakan kepelbagaian tersebut, secara tidak langsung mengenepikan kepentingan Artikel 152 dan Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.

Apakah itu sebenarnya yang dimahukan? Atau dengan kata lain, mengiktiraf kesemua bukan Melayu mengatasi orang Melayu-Bumiputera di wilayah mereka sendiri yang telah terbahagi-bahagi kepada beberapa negara hasil dasar yang diamalkan oleh penjajah Sepanyol, Amerika Syarikat, Britain, Belanda dan Sukhotai?

Apa yang bangang sangat puak-puak seperti Chow Mei Fun termasuklah beberapa kerat Melayu yang mendapat kesenangan dan kemewahan hasil daripada bantuan berasaskan Bahasa Kebangsaan tetapi kemudian, berlagak konon-kononnya merekalah agen penyatu masyarakat?

Apa yang benci sangat puak-puak ini dengan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan perlu bahkan wajib digunakan dalam filem-filem yang kemudian diiktiraf oleh negara?

Mengapa Thailand tidak menjadikan filem-filem berbahasa Cina (kalau ada) di negara mereka sebagai filem-filem Thailand sungguhpun kebanyakan pelakonnya adalah Cina Thai? Mengapa Indonesia tidak menjadikan filem-filem berbahasa Cina di negara mereka sebagai filem-filem Indonesia sungguhpun ekonomi bahkan industri perfilemannya dikuasai oleh orang Cina? Dan mengapa Filipina yang jauh lebih liberal tetap menjadikan bahasa Tagalog sebagai pengantar filem-filemnya walaupun Cina juga penguasanya?

Apa istimewanya Malaysia untuk mengorbankan Bahasa Kebangsaan dan kepentingannya sebagai identiti nasional?

Dan tidak hairanlah mengapa payah benar puak-puak seperti Chow Mei Fun untuk menguasai Bahasa Kebangsaan walaupun mereka sudah dua atau tiga generasi menjadi rakyat Malaysia!!!

BERITA YANG BERKAITAN RUJUK DI SINI


9 comments:

Anonymous said...

sebabnya pemimpin melayu kalangan umno jenis pantat

Anonymous said...

Hahaha... dbp, academia, budayawan semua habis kena beli doh...

Anonymous said...

PKR bontot terus lagi hanyir dan busuk. .

BooDeer said...

Brvoo brader......

Anonymous said...

Itu namanya kaduk naik junjung.Tak sedar diri. Mengapa puak2 ni tak mahu hijrah ke Thailand/Indonesia/Spore/Philippines? - Sebab mereka tahu "lidah cina" mereka akan terkedu kerana negara berkenaan kata " pergi jahanam lah lu punya bahasa.

Anonymous said...

Anon 9.05..sebab Ada UMNO yg digelar dgn berbagai gelaran buruk ni ler Melayu masih boleh bernafas agak selesa di bumi Malaysia ni. Jgnlah jadi makhluk yg kufur nikmat walau berbeza idealogi politik

Anonymous said...

Anon 9.05..sebab Ada UMNO yg digelar dgn berbagai gelaran buruk ni ler Melayu masih boleh bernafas agak selesa di bumi Malaysia ni. Jgnlah jadi makhluk yg kufur nikmat walau berbeza idealogi politik

Anonymous said...

Orang pendatang kurang ajar dan biadap, tuan rumah pulak yg berok 905pm persalahkan. pengkomen macam 905pm ni lah yg bodoh banggang tak habis2 nak menghina Melayu sambil memuji dan menjunjung kapir yg kurang ajar dan biadap.
Dah hirup bak kut teh jemputan alvin tan ke blom?

Anonymous said...

Tak guna caci maki bangsa sendiri. Mana yg lemah tu pakat2 baiki.

 
Blogger Templates