Friday, August 19, 2016

KALAU TAK KERANA ATLET CINA, MALAYSIA TAKKAN DAPAT PINGAT OLIMPIK!!! YER KER, HARAMJADAH?



Kalau tak ada atlet Cina, Malaysia takkan dapat satu pingat pun!

Sedap benar bunyi ayat tersebut yang dituturkan dan sekarang ini digunakan secara meluas dalam media-media sosial akaun peribadi kaum chauvinis.

Mereka bukan sahaja dikuasai oleh semangat chauvinis yang amat menebal tetapi juga langsung tidak tahu tentang sejarah negara ini terutama sekali yang membabitkan sukan.

Bukan sedikit rungutan tentang pilih kasih yang terdapat di dalam BAM, badan yang mengendalikan sukan badminton Malaysia. Namun, demi negara, kebanyakan rungutan tersebut dibiarkan begitu sahaja walaupun pemilihan pemain kemudiannya dipertikaikan kerana ia lebih kelihatan kepada pemilihan bangsa berbanding pemilihan kebolehan dan keupayaan.


Sekurang-kurangnya seorang pegawai di dalam BAM yang mengamalkan sikap perkauman tersebut, telah pun diperkatakan dan didedahkan oleh mereka yang terlibat dengan badan sukan tersebut.

Tidak berpuas hati dengan pengendalian dan pemilihan pemain untuk barisan pelapis yang disuarakan oleh beberapa orang ibu bapa pemain sebelum ini, merupakan manifestasi 'ethnic cleansing' yang terdapat dalam badan induk tersebut.

Alasan penajaan, alasan tiada sokongan dan pelbagai alasan remeh lain telah digunakan untuk menghalalkan apa yang sedang berlaku di dalam BAM, malah kebergantungan yang keterlaluan kepada Lee Chong Wei adalah manifestasi kelemahan dalam BAM yang sengaja dilepas pandang.


Justeru apabila Ronnie Liu dan Hew Kuan Yau begitu berbangga dengan 'kejayaan' atlet-atlet Cina dalam acara badminton, ia benar-benar menyakitkan hati, sekaligus membuka semula luka yang sedang berdarah. Suara-suara yang selama ini terpendam, mula kedengaran dan sudah ada yang memberikan pandangan agar dasar serta polisi pemilihan pemain oleh BAM, dirombak sepenuhnya.

Apa yang dilakukan oleh BAM sekarang ini, telah memberi ruang dan kesempatan kepada chauvinis seperti Ronnie Liu yang tidak mahu mengaku perbuatannya sebaliknya menyalahkan kesalahfahaman orang lain berdasarkan kepada posting yang dibuatnya.

Agak aneh juga kerana semasa Anak-Anak Sidek menguasai arena badminton negara dan dunia suatu masa dahulu, suara-suara sumbang daripada Ronnie Liu dan Hew Kuan Yau tidak pula kedengaran.


Malah paling ketara sekali ialah, semasa anak-anak Bumiputera-Pribumi memperjudikan nyawa, peluh, bahkan maruah mempertahankan negara ini daripada ancaman komunis dan pihak musuh, manusia seperti Ronnie Liu dan Hew Kuan Yau langsung tidak bersuara, apatah lagi terbabit. Mereka hanya wujud apabila negara ini dalam keadaan aman. Mereka hanya bersuara apabila segala jerih payah telah dirintis oleh orang lain. Dan mereka berlagak seolah-olah mereka adalah seorang patriot Cina walaupun hakikatnya, mereka adalah chauvinis yang tidak mendatangkan keuntungan walau sesen pun kepada negara ini.

Bak kata pepatah, ada mereka tidak menggenapkan dan tiada mereka, tidak mengganjilkan!!!


20 comments:

Anonymous said...

Cina DAP ini memang racist dan kurang ajar.

Anonymous said...

lancau lu..kalau tak ada polis melayu dan askar melayu cina dah lama mampus...

Anonymous said...

Ya betul,tkda cina Malaysia tk dpt pingat tp jgn lupa tkda KERAJAAN MELAYU MALAYSIA cina jgn harap nk wakili Negara...bodoh.

Anonymous said...

Cakap besar kan dah kalah

Anonymous said...

Kan dah kata servis penting untuk kutip mata dan tenaga perlu pada kedudukan maksima di mata 20. Apabila ini tidak diendahkan kita pasti orang paling kecewa adalah Ronie dan Superman bila revrse psycology memakan diri sendiri. Bagi aku apabila dua dua pemain gagal melaksanakan servis pada mata 20, siang siang aku katakan padan muka kau Ronie dan aku siang siang dah ketawakan mereka, kah kah kah.

Anonymous said...

Eloklah kalah kalau tidak mencanak dan menjulang2 ego yb yg dicantas dek parti cauvinis, kik kik kik

Anonymous said...

BAM patut sponsor Misbun untuk final di Rio nanti. Ke takde sorang pun ingat lagi pasal Misbun?

Pakngah Kimi said...

akibat di manjakan sangat

juragan69 said...

So bhai lu nk salahkn siapa....tkkn cukup dgn ayat 'CINA MAU APA LAGI ...'dan smpi masa melayu merayu 'SOKONG LAH KAMI..SAYA AKAN BAGI BANTUAN SEKOLAH 5JUTA DEWAN PERNIAGAAN 3B...KITA AKAN BAGI BISNES PADA CHINA 200B...'.....sapa tu

Anonymous said...

Betul ke dorang tu rakyat Malaysia?
Bahasa cina, sekolah cina, makanan cina, kawan2 cina, budaya cina, tamak haluba cina, kurang ajar dan biadap cina.....etc etc.

Betul ke dorang tu rakyat Malaysia?

Anonymous said...

Bagi memastikan kemaluan dinasti atuk dan nenek supremo Dap tidak tergores, pemain yang terlibat dalam perlawanan akhir single malam ini harus meletakkan kepentingan legasi mengatasi kemahuan diri? Sama samalah saksikan kesudahannya.

Anonymous said...

Sebab Itu orang cina Selalu Kata melayu bodoh... see

Anonymous said...

Setuju dengan kenyataan diatas ,Takkan takde anak MELAYU ,INDIA ,BENGALI DLL yg pandai dan bagus bermain badminton

Anonymous said...

butoh lu ronie mai jumpa aku nk aku sekolahkn kau
takda melayu cina papa hampeh

jgn kurang ajar
untuk bersukan negara mesti aman ,,,,askar melayu

nk tido agak okok polis ada sapa polis melayu

nak berniaga apa kulau negara kacau ada setan mcam ronie, aku nk sangat sekolahkan setan ini...kerajaan tangkap sapa2 rasis merintah mesti ada sikit DIKTATOR jika tak manusia jenis binatang lebih busuk dari binatang.......kita takmau mentality mcm ronie lancow ni

Anonymous said...

memang betul pun, tak malu ke, ke sana sini duk menjerit ketuanan melayu, habuk pun tarak! hahaha

Anonymous said...

PERTANYAAN YG SGT BAIK OLEH ANONYMOUS DI ATAS >>

Betul ke dorang tu rakyat Malaysia?
Bahasa cina, sekolah cina, makanan cina, kawan2 cina, budaya cina, tamak haluba cina, kurang ajar dan biadap cina.....etc etc.

Betul ke dorang tu rakyat Malaysia?

Anonymous said...

Jangan layan So Ronnie kat Selangor dia digelar Bapak Ayam... Pusat urut dan pelacuran tu bawah bidang kuasa dia...dan dia ni waktu pilihanraya sg besar pasang billboard cina babi...so memang dia ni babi lah...betullah tu cina dap babi...

Anonymous said...

Saya sokong ! mereka tu bukn orang Malaysia laaaa....Usah pedulikan mereka.

Anonymous said...

Ada musang berbulu ayam sangat bahaya ni

Anonymous said...

Apa punya bodoh la...sukan pun nak dikaitkan dgn politik. Ini minda kusut masai punya la...

top