Social Icons

Pages

BULETIN 247

Saturday, September 24, 2016

ANTARA PEMAKAN DEDAK, NAK COVER MALU ATAU MEMBETULKAN KEADAAN, PERMATA SEBENARNYA TAK PERLUKAN PUJIAN UNTUK HEBAT!!!



Cerita Rosmah 'ditarik' anugerah oleh UNESCO, begitu menyeronokkan untuk disensasikan. Dan pelbagai teori kita boleh baca, jumpa dan menggeleng-gelengkan kepala kerana lebih banyak tidak masuk akal berbanding fakta.

Ketua UNESCO, Irina Bokova dilihat cuba 'mententeramkan' keadaan selepas anugerah yang sepatutnya diterima oleh Rosmah Mansor, ditunda ke tahun hadapan hanya semata-mata diprovokasi oleh WSJ dan NYT.

Pujian-pujian yang diberikan oleh Irina Bokova kepada PERMATA dan peranan Rosmah Mansor, sebenarnya tidak diperlukan. Apatah lagi, Rosmah sendiri telah menolak pencalonan dan penerimaan anugerah tersebut.

Justeru, Irina Bokova yang membuat cadangan nama Rosmah Mansor tetapi majlis tersebut terpaksa ditunda kerana 'campurtangan' WSJ dan NYT, terpaksa melakukan sesuatu untuk 'membetulkan' keadaan.

Di sinilah masalah yang perlu diatasi segera.


Pengiktirafan telah lama diperolehi oleh PERMATA. Walaupun di dalam negeri, PERMATA dikutuk, dihina dan dicerca, jumlah penyertaan atau lebih tepat lagi penguasaan jumlah murid di bawah 5 tahun yang diambil oleh PERMATA, menceritakan perkara sebenar.

Tatkala orang Melayu dimomok-momokkan tentang keburukan PERMATA, orang lain pula berlumba-lumba mahu memasukkan anak mereka ke dalam institusi PERMATA. Walaupun mungkin sebahagian tadika PERMATA berada bersama-sama Tadika KEMAS di sesetengah tempat di kawasan bandar, komposisi kaum di dalam PERMATA dan KEMAS pula menceritakan hakikat sebenarnya.

Yang sering mereka pertikaikan adalah mengapa PERMATA wujud sedangkan sudah ada Tadika Perpaduan, Tadika KEMAS dan Pra-Sekolah. Yang mereka tidak tahu ialah, PERMATA mensasarkan kanak-kanak awal pembelajaran di bawah umur 5 tahun. Dan program PERMATA mendapat pengiktirafan, bahkan ditiru oleh banyak negara di dunia ini walaupun di Malaysia, orang Melayunya memandang sinis dan terus membiarkan mereka dimomok-momokkan oleh pihak tertentu agar PERMATA dimonopoli oleh sesuatu pihak sahaja.


PERMATA tidak perlukan pujian atau pengiktirafan menggunung kerana pujian dan pengiktirafan sebenarnya tidak mendatangkan keuntungan besar pun. Lainlah kalau PERMATA merupakan sebuah agensi pengiklanan.

Apa yang pasti ialah, PERMATA sebagai sebuah institusi yang melibatkan murid-murid awal pembelajaran, perlu membuktikan secara ketara tentang keberkesanan kewujudannya, bukannya sekadar pujian dan pengiktirafan menggunung sahaja.

1 comment:

Anonymous said...

Yg buruk kecoh la..
Yg USA DOJ tarik balik kes.. tak buat bising ke.. ?? Wsj mesiakini diam??

 
Blogger Templates