Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, September 26, 2016

LAIN YANG DIKATA, LAIN PULA YANG DISONDOL SI TOLOL!!!



1. Sistem pendidikan yg pelik atau anda yg pelik?

👉Di negara maju, rakyat mereka memiliki lebih dari satu ijazah. Tiada yg pelik. Ini adalah persedian negara untuk menjadi negara maju.

2. Berapa masa yang di ambil utk bekerja jika asyik belajar?

👉 Ini adalah spesis suka baca tajuk. Apa yg DS Idris Jusoh sarankan kepada graduan yg sedang mengambil ijazah pertama, utk ambil ijazah kedua secara online. Dengan kata lain, ambil serentak. Maka bila tamat kelak, graduan lebih banyak network dan pilihan pekerjaan. Baca la dulu. Jgn main sondol ja.

3. Hutang PTPTN berlambak?

👉 PTPTN ini adalah bonus. Negara lain rasanya xada bantuan sebegini. Semuanya mengharap duit poket mak bapak. Xde duit, gadai tanah. Tetapi di Malaysia, jika pelajar itu cemerlang, ianya akan convert jd biasiswa. Kenapa tak anggap itu satu cabaran? Kenapa anggap itu beban?

4. Kerja kosong di Malaysia kurang?

👉 Kalau kerja kosong kurang, kenapa negara ada 5.8 juta pekerja wargaasing?

5. PTPTN. Menggalakkan pelajar berhutang?

👉 PTPTN adalah pilihan. Tak nak berhutang jgn ambil. Tp soalan anda seterusnya, bagaimana nak belajar jika xde wang? Itu sy kata PTPTN itu bonus. Ehsan dari gomen. Yg perkenalkan PTPTN ni pun dewa kamu. 😉

...

Percaya cakap saya, negara akan musnah jika rakyat masih mempunyai mentaliti dunia ketiga.
Sayang. Atlet paralimpik kita sudah mampu tunjukkan kebolehan mereka pada dunia walaupun ada kekurangan. Dia yg lengkap sifat Allah bagi, masih tak mencapai level atlet2 kita itu.

Perosak tetap perosak. Khawarij tetap khawarij.





8 comments:

Anonymous said...

Jawapan seorang doktor lagak mafia beri arahan pada gangster..

Pegang ijazah pertama belum dapat kerja? Kejar ijazah kedua online guna air lior basi, free?

Pendatang asing adalah polisi untuk kayakan agen kroni kerana pemimpin malaa cari resolusi, tunduk pada majikan cina kiblat DAP.

Dasar berniaga bodoh 1MDB satu kaedah lanun menjadi rakyat makin terbeban.

Kalau dasar pendidikan negara menghapus biasiswa untuk melayu ditukar lebih baik bagi cina perintah, tak ada bezanya umno perintah

Anonymous said...

kalau peluang pekerjaan tiada, cipta la pekerjaan untuk orang lain. kalau dah ade ijazah, maksudnya dah pandai, bila dah pandai takkan nak kerja dengan orang lain pulak. Cipta peluang pekerjaan untuk orang lain juga

Anonymous said...

Setuju jengan semua jawapan penulis kecuali bab pekerja asing diMalaysia. Majikan lebih mengutamakan pengambilan pekerja asing sebab mereka boleh dimanipulasi dengan gaji yg murah dan boleh diperah keringat sesuka hati mereka. Ada yg yg lrbih suka mengambil pendatang haram tanpa dibayar upah yg sepatutnyaTambahan pula tiada kawalan dan pemantauan oleh pihak berkuasa.

Anonymous said...

Bodoh benar kau ni. Lepas dapat ijazah pertama kerja. Dalam kerja ambil ijazah kedua. Kawan aku ada 3 ijazah. Kenapa dia boleh. Apabila dapat ijazah pertama dia berkerja dan ambil ijazah kedua dan ketiga berlianan course setiap satu. Dia tak habis masanya mengeteh, dekat shopping complex dan clubbing. Semuanya discipline.

Aku pun ada dua ijazah yang berlianan, jadi saranan menteri ada kebenarannya.

Ted Manoff said...

Kawan aku ada 10 ijazah. Berjaya elok je

Anonymous said...

Doe..pekerja asing yang macamana...yang buruh ke yang gajinya mencecah puluhan ribu...klau dah ada 2 or 3 degrees mesti kerja yang gaji puluhan ribu...dari Bei kat warga asing elok beri kat warga sendiri....kalau Msu..tu lecturers ramai orang luar..so klau ada ijazah berbagai boleh ganti mereka..kan kan kan..contoh

Anonymous said...


si deris jusoh tu ada ijazah ke? dia dulu 'lari' kat jordan masa krisis dlm umno, tak sampai setahun pun, pastu balik dgn 'ijazah' dari usa, haha barangkali ijazah brand 'online', agak la, hehe.
Bab graduan2 luar negara ni aku tabik dengan Khairy J., tak payah bagitau dia sekolah kat UK, dgr dia cakap omputih pun dah tau dia pernah berada disana.

Anonymous said...

Doc ni baik masuk politik la baru betul bleh debat kat parlimen... ni sembang dlm fb je pung pang...apa kerajaan buat semua sokong... esok bini ngan anak kau tergadai pon sokong jugak... bodoh

 
Blogger Templates