Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, October 10, 2016

AJAK PAS BERSATU, TETAPI YANG BERCAKAP TERMASUKLAH MAHATHIR, CIPTA PARTI SENDIRI SEPERTI ANWAR IBRAHIM!!!



Penulis: Subky Latif

DEMI penumbangkan BN dalam PRU 14, semuanya mengajak PAS bersetuju dengan formula satu lawan satu seperti yang PAS setujui sejak PRU 1999.

PAS telah tahu untung ruginya. Cuma sekarang ia menarik diri dalam persekutuan pembangkang setelah masak dengan asam garamnya sejak sekian lama.

Semua mengajak pembangkang bersatu baik pembangkang lebih 60 tahun lalu atau yang baru jadi pembangkang dua tiga minggu ini. Tetapi semua yang mengajak pembangkang bersatu itulah yang memecahkan pembangkang. Mereka yang mengajak itu sebenarnya menyuruh berpecah.

Parti pembangkang yang paling lama yang ada sekarang ialah PAS sejak tahun 1951. Semua pembangkang dalam PRU 1955 sudah berkubur kecuali PAS. PRM ada dan tiada sama saja. DAP datang tahun 1965. Jika DAP berpadangan jauh tentang satu lawan satu adalah politik paling penting baik dari 2000 ke atas, ia tak bentuk parti sendiri. Usahakan PAS jadi parti alternatif kepada BN.

Membentuk parti sendiri menjadikan pembangkang pecah dua. Apabila ada pilihan raya ia jadi tiga penjuru.

Kemudian Umno buang DS Anwar Ibrahim. Jika dia berpandangan jauh, dia masuk PAS atau DAP saja. Dia hendak parti sendiri. Dirangkumnya PRM dam PKR. Rasminya pembangkang jadi tiga.

Secara teori, sekalipun tiada muafakat antara PAS dan DAP semua pembangkang penting itu masih dua, satu lawan satu berlaku secara sendiri. PAS tidak bertanding di tempat DAP bertanding, dan DAP tidak tertarik di tempat PAS bertanding.

Sesudah ada PKR wujud Pakatan Rakyat, satu lawan satu dapat dirundingkan. Tetapi Mahathir dan Umno tempelak Melayu pecah tiga dengan adanya PKR. Satu lawan satu dalam PRU 2008 dan 2013 betul-betul mencemaskan BN. Tsunami melanda BN hingga air naik ke paras hidung. Jika sedikit lagi air naik BN nescaya lemas.

Bersekutu dan setiakawan adalah idealisma yang tidak sentiasa indah. Jika jamaah Islam yang berbilang dibekalkan dengan al-Quran dan Sunnah lagi bergigit, inikan pula berkawan dengan yang tidak suka berpandukan agama. Cinta hanya indah semasa berbulan madu. Selesai bulan madu lidah dan gigi lagi bergigit.

Terbaik buat PAS ialah menarik diri daripada tahaluf dengan DAP. Ia cabaran buat DAP dan PKR. Jika sedia bersabar, fikirkan apa cara PAS dapat diajak balik bertahaluf. Tetapi DAP dan PKR mengambil langkah menggantikan tempat yang dikosongkan PAS. DAP menggalakkan serpihan PAS menggantikan PAS dan orang kuat PKR seperti Rafizi Ramli sertai kempen serpihan PAS mengadakan parti sendiri dan mengisi kekosongan ditinggalkan PAS.

Sepatutnya mereka mengusahakan PAS balik dalam Pakatan supaya pembangkang kekal tiga saja, bukan menambah parti pembangkang jadi empat. Pembangkang yang empat adalah lebih payah dari pembangkang yang tiga. Apa jadi pada PAS adalah masalahnya, tetapi dengan menggalakkan serpihan PAS menjadikan satu lawan satu perkara mustahil.

Sepatutnya mereka halang serpihan PAS. Menggalakkan serpihan memecahkan lagi pembangkang. Yang menggalakkan memecahkan lagi pembangkang dan yang serpih sendiri pun memecahkan juga pembangkang.

Datang pula Dr. Mahathir dan Muhyiddin. Ajak juga satu lawan satu, tapi depa pun tambah satu lagi parti. Bertambah pecah pembangkang. Sepatutnya Mahathir masuk saja PKR atau DAP kalau tak mahu PAS. Yang terbaiknya masuk PAS. Ia boleh mengurangkan parti pembangkang. Yang serpih itu bercakap macam-macam perlunya pembangkang bersatu. Menubuh parti baru memecah pembangkang.

Semua yang hendak menumbangkan BN tengah memecahkan pembangkang. – HARAKAHDAILY 26/9/2016


4 comments:

Anonymous said...

lari tajuk

sejarah bawah kojib rm lebih rendah dari thai bth

crita apa - jgn jadi bodoh ....kojib bodoh kita nk ikut 30 juta merana hanya umno bhgia
gst lagi currency drop-you taknampak munkin u ada rm

pergi luar negara malu nk ngaku rkyat malaysia- this is FACT
sbb pm bad reputation
ini reality bukan tohmahan

Ricesaffron@gmail.com said...

Semua gambar pas tu dia mati semasa dalam pas kerana mereka berkuasa dan berjawatan dalam PAS sampai keakhir hayat,, dan org PAS tidak berpolitik sesama sendiri hingga ke akhir hayat,, PAS juga bukan kerajaan pemerintah kecuali Terengganu yg papa kedanan

Anonymous said...

Betul tu pak Subky.

Anonymous said...

Nak malu ke bendanya. President2 dari negara luar pon buat onar rakyat dorang masih cont with life. Org politik tun m ke tun om ke kojib ko mereka org politik. Lagi terok klau rumah dah kata pegi kubur dah kata mari anak beranak tunggang langgang masih nak berkuasa dan main politik join pulak dgn komunis lahanatullah.

 
Blogger Templates