Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, November 2, 2016

BERANIKAH NAJIB ABDUL RAZAK BERSIHKAN SEKTOR AWAM SEPERTI ERDOGAN BUAT DI TURKI?!!!



Rampasan kuasa yang berlaku di Turki yang ditunjangi oleh tentera, telah digagalkan oleh rakyat awam yang menyokong kerajaan. Ramai pegawai dan anggota tentera serta polis yang telah ditangkap dan ditahan.

Dan dalam mengukuhkan kedudukan serta menstabilkan kerajaan serta negara, pentadbiran Recep Tayyib Erdogan telah memecat lebih 10,000 orang kakitangan awam, manakala 37,000 orang yang lain telah digantung tugas. Media-media yang menentang kerajaan pula telah ditutup dan tidak dibenarkan beroperasi. (RUJUK SINI)

Kini, Turki sedang menikmati fasa keamanan dan kestabilan dengan Kerajaan pimpinan Erdogan kembali meletakkan Turki ke asas dan landasan yang sebetulnya.

Barangkali kalau itulah yang dilakukan di Malaysia bagi memulihkan kembali pentadbiran dan pengurusan negara, tentu sudah kiamat. Namun dari semasa ke semasa, kita sedang melihat kemusnahan yang dilakukan dari dalam pada peringkat yang agak parah, sekalipun belum kritikal.

Sudah sampai masanya, pentadbiran Najib keluar dari kepompong lemah-lembut dan terlalu bertoleransi. Dengan tangga gaji yang lebih baik, kebajikan yang lebih terjaga, serta pelbagai kemudahan lain, ia seolah-olah menjadi syurga dan permintaan untuk menjadi kakitangan awam juga sangat tinggi.

Sekaligus memberi isyarat bahawa pembuangan sebahagian daripada kakitangan awam yang mempunyai potensi untuk membantu pihak yang mahu merampas kuasa atau berniat menggulingkan kerajaan sepertimana yang berlaku di Turki, tidak akan melompongkan perkhidmatan awam. Sebaliknya kekosongan tersebut dapat diisi pada kadar yang lebih cepat.

Tindakan tegas daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Jabatan Perkhidmatan Awam, kebelakangan ini amat bias. Kakitangan yang aktif menyokong kerajaan di media-media sosial, dikenakan tindakan tatatertib sebaliknya kakitangan yang menentang kerajaan pula, tidak sahaja menikmati pekerjaannya, bahkan ada yang dinaikkan pangkat dan sebagainya.

Sektor pendidikan merupakan sektor yang paling kritikal. Dari guru, sehinggalah ke kerani sekolah, Facebook terutamanya mempamerkan kecenderungan mereka. Sedangkan pada masa yang sama, lepasan jurusan pendidikan mengeluh kerana tempat untuk mereka dalam perkhidmatan awam, hampir tertutup dan mereka terpaksa beratur panjang menunggu giliran untuk bertugas dengan sektor awam.

Najib Abdul Razak seharusnya meneladani Recep Tayyib Erdogan bagi memastikan sektor awam benar-benar menjalankan tugas dan amanah menjalankan dasar-dasar dan polisi kerajaan, bukan mengkhianati dan mensabotaj dengan membersihkan sektor awam daripada parasit-parasit ini.

Kita tidak mahu apa yang berlaku di Turki, berlaku pula di Malaysia kerana kecenderungan ke arah itu sememangnya sedang ketara!!!


5 comments:

Raja Kumbang said...

Nak bersihkan apa? Najib sendiri bergelumang dengan kekotoran

Anonymous said...

Tunggu..Najib balik dari china....benda ni dah viralkan...memang sepak jer...manusia yang tak tahu dek untung ni

Anonymous said...

Bersihkan dulu gerakan Bersih yg bnyk kotornya.

Anonymous said...

Bersihkan dari kumbang taik

Anonymous said...

Awak bersihkah

 
Blogger Templates