Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, November 10, 2016

JENERAL PROPAGANDA MAHATHIR, KADIR JASIN DISEKOLAHKAN FACEBOOKER TENTANG EKONOMI!!!



Nampaknya, sekali lagi JENERAL PROPAGANDA CAP BUNGA, Kadir Jasin dibalun dan diserlahkan kebengapannya oleh Facebooker terkenal, LIM SIAN SEE.

Lebih sadis lagi ialah apabila Facebooker tersebut mengungkit kembali bagaimana A.Kadir Jasin yang sibuk memperkatakan dan mempertikaikan tentang ekonomi negara, gagal menguruskan syarikatnya sendiri serta majalah perniagaannya, Malaysia Business yang jatuh bankrap.

Menggelarkan 'teori ekonomi' yang digunakan oleh Kadir Jasin di dalam artikel terbaru di blognya sebagai 'Kadirnomics', Lim Sian See menempelak dan membidas teori Kadir bahawa Presiden USA yang baru, Donald Trump akan menaikkan kadar faedah dan mengukuhkan lagi matawang Amerika Syarikat, Dollar Amerika. 

Kadir dalam artikelnya menyatakan pengukuhkan Dollar Amerika akan membunuh Malaysia dan Najib selain rezab Malaysia. (RUJUK SINI)

Bagaimanapun, menurut LSS, Trump awal-awal lagi telah menyatakan dengan jelas di dalam kempennya, dia mahukan kadar faedah yang lebih rendah dan menghapuskan polisi 'pengukuhan Dollar Amerika' dalam usaha untuk bersaing dengan dunia selain terlibat dalam 'perang perdagangan' dengan China yang mana Trump sendiri percaya, mata wang utama China telah direndahnilaikan.

Apatah lagi, Trump sendiri telah mengisytiharkan dirinya sebagai 'individu yang meminati kadar faedah rendah' dan tidak hanya membiayai hutang negara secara mudah. "Sekiranya kita menaikkan kadar faedah dan sekiranya Dollar kembali mengukuh, kita akan berhadapan dengan masalah yang lebih besar," katanya. (RUJUK SINI)


Seperkara lagi yang disentuh oleh LSS ialah, sekiranya USD kukuh, memang benar import USA akan menjadi lebih murah tetapi itu juga bermakna eksport akan menjadi lebih mahal dan kurang kompetitif sekaligus bermakna defisit perdagangan Amerika Syarikat dan hutang luarnya juga akan meningkat. Defisit perdagangan dan hutang luar merupakan masalah terbesar Amerika Syarikat. 

Menurut LSS, pengukuhan USD bermakna, lebih banyak produk Malaysia akan dieksport masuk ke USA sepertimana yang berlaku dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini. (RUJUK SINI)

Agak memalukan apabila seorang Facebooker membidas dan mengecam seorang JENERAL PROPAGANDA Cap Bunga dan Mahathirisme yang amat dipercayai. Malah pertanyaan LSS sama ada Kadir Jasin pernah menghadiri kursus Ekonomi 101, amat merendahkan kewibawaan salah seorang pemimpin penting Cap Bunga itu. 

LSS juga 'mengajar' Kadir tentang asas ekonomi iaitu apabila kadar faedah tinggi dan pinjaman semakin sukar, bermakna perniagaan juga akan berhadapan dengan masalah kerana pinjaman untuk tujuan pelaburan juga akan menjadi susah.

Beberapa hari lepas, Kadir Jasin meminta Najib untuk membuktikan 'pay-slip' bagi membuktikan kewujudan RM!44 bilion yang datangnya dari China.
"Kadir, tolonglah berhenti bercakap tentang ekonomi kerana ia hanya memalukan anda dan Parti Cap Bunga anda," kata LSS di dalam entri terbaharunya. 


1 comment:

Anonymous said...

Brape usd to rm exchange rate hari ni ??

 
Blogger Templates