Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, January 5, 2017

ANAK MENANTU MUHYIDDIN YASSIN PUN KAYA-RAYA DENGAN PROJEK DAN KONTRAK KERAJAAN!!!



Penulis: MICHAEL LUNDANG

Anak sulung Muhyiddin, Fakhri Yassin pernah dikaitkan dengan Panama Papers dengan dua entiti Syarikat iaitu di British Virgin Islands. Pengerusi Eksekutif Syarkat Thriven Berhad itu membentuk Akila Way Limited BVI pada 11 Mac 2004 ketika berumur 28 tahun. Ia dibuat selepas lima tahun berkhidmat sebagai penganalisis pelaburan di Hwang DBS selepas menamatkan pengajian beliau dalam bidang Ijazah Ekonomi Perniagaan dari Universiti London. Akila Way dibentuk melalui WBC Limited, syarikat berpangkalan di Wan Chai, Hong Kong. Sepuluh tahun kemudian, Fakhri menubuhkan Farsight Plan Investments Ltd pada 4 Jun 2011.

Pada tahun 2015 anak Muhyiddin Yassin iaitu Fakri Yassin telah membeli syarikat hartanah Mulpha Land bernilai lebih RM 130 juta dan menggunakan dua syarikat iaitu Teladan Kuasa Sdn Bhd dan Ketapang Capital Sdn Bhd menguasai majoriti saham Mulpha Land. Mulpha Land dinamakan semula sebagai Thriven Berhad dan kemudian menjadi pengerusi eksekutif di syarikat yang tersenarai awam dan memiliki 33.86 peratus pegangan saham dalam Thriven dan menjadi Pengarah di dua hospital Health Management International di Singapura (Mahkota Medical Centre dan Regency Specialist).

Selain kekayaan anak Muhyiddin Fakhri Yassin, kekayaan anak menantunya Datuk Adlan Behran. Muhyiddin bukan setakat menyapu RM 4 bilion projek BESTARI NET YTL yang dilihat menghadapi kegagalan, Muhyiddin turut membolot projek BIOMETRIC SYSTEM' RM 912 juta buat syarikat yang diterajui menantunya Adlan Behrang di Nexbis Sdn.Bhd. Sistem Pengkalan Data Biometrik Warga Asing dan Sistem Sekuriti Nasional Nexcode (National Enforcement And Registration Biometric System (NERS) selama 12 tahun ini bermasalah ketika melaksanakan sistem ini sehingga menjadi isu semasa negara.

Muhyiddin bercuti ke Eropah tatkala parti beliau dalam keadaan kucar kacir dan menghadapi kemelut dalaman. Dengan kes Anina Saadudin yang disingkirkan daripada jawatan ketua sayap wanita parti, Ketua Srikandi dan diikuti oleh pengikut Mukhriz Mahathir yang menyerang Anina habis-habisan tetapi dalam masa yang sama Mukhriz menuduh pihak luar melaga-lagakan kepimpinan parti. Terkini Ezam Mohd Nor yang keluar daripada PPBM, kurang 3 bulan selepas penyertaannya dan lain-lain lagi.

Di samping itu, Muhyiddin sudah lama mempunyai hubungan sulit dengan Nika Gee Siew Yee, isteri kepada Peguam Stanley Clement Augustin. Muhyiddin banyak membantu Nika Gee Siew Yee memenangi projek Kompleks Sukan Kampung Pandan. Mahathir juga menyedari hubungan di antara Muhyiddin dan Nika sudah lama terjalin sejak Muhyiddin berkhidmat di Kementerian Pertanian lagi.

Semestinya skandal ini akan menjadi igauan besar buat Muhyiddin dan keluarganya serta terus terpahat dalam ingatan orang ramai. Ianya juga akan menjadi bualan orang ramai kerana isu skandal ini melibatkan pemimpin atasan PPBM.

Nota: 
COPY AND PASTE dari FB

1 comment:

Anonymous said...

Malaysia: Lubuk Ali2 Baba. Lain kali kita berdoa kpd Allah bagi Melayu sampan cukup tak payah lebih2 nanti semua jadi terbalik.

 
Blogger Templates