Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, January 18, 2017

KENAPA FOREST CITY DISERANG? SEBAB IA MENJEJASKAN KEPENTINGAN EKONOMI SINGAPURA!!!




Projek Forest City yang merupakan sebahagian daripada Iskandar Malaysia, sebenarnya secara tidak disedari ramai sedang diserang oleh gergasi media ekonomi, Bloomberg.

Kenapa projek Forest City ini diserang?

Sebab utama adalah kerana ia merupakan pesaing utama sebuah lagi hub ekonomi terbesar di rantau ASEAN iaitu, Singapura.

Persaingan ini telah dianggap ancaman ekonomi terbesar kepada Singapura dan mereka menggunakan pengaruh media yang ada untuk memburuk burukkan projek Iskandar Malaysia melalui ulasan ekonomi, artikel dan sebagainya.

Sebelum itu, kita lihat dahulu siapakah yang menulis artikel Bloomberg yang bertajuk $100 Billion Chinese-Made City Near Singapore 'Scares the Hell Out of Everybody' yang diterbitkan pada 16 November 2016.

Penulis artikel tersebut adalah Pooja Thakur Mahrotri En Han Choong dan dibantu oleh Emma Dong yang mana Pooja dan Han Choong merupakan jurnalis ekonomi yang berpangkalan di Singapura, manakala Emma Dong jurnalis Hartanah Bloomberg berpangkalan di China.

Penulis yang menjadi tumpuan adalah En Han Choong yang kebanyakan daripada artikel beliau mengkritik ekonomi Malaysia dan juga bertanggung jawab terhadap beberapa artikel menyerang 1MDB, pasaran saham Malaysia malah turut mengulas tentang politik Malaysia termasuk kepimpinan YAB Perdana Menteri.


Projek Forest City dan Iskandar Malaysia sebenarnya telah mendapat ancaman daripada Singapura sendiri yang memperlihatkan banyak media mengulas tentang pengalihan palaburan daripada Singapura kepada Malaysia.

Tindakbalas daripada Singapura juga telah dijangkakan oleh pelabur dan kebanyakkan daripada mereka sedar dan bersedia tentang perkara ini.

Malah, beberapa komentator rancangan televisyen di Taiwan mengulas bahawa pelaburan China akan membahayakan pegangan ekonomi Singapura.

Ada juga penganalisis ekonomi rantau Asia berpendapat bahawa pelaburan China di Malaysia ini merupakan satu "HUKUMAN" terhadap SINGAPURA kerana memihak kepada Amerika Syarikat dalam banyak perkara terutamanya tentang pertikaian Laut China Selatan.

Bukan setakat itu sahaja, China juga telah mengurangkan hampir separuh kapal kargo mereka daripada memasuki Perlabuhan Singapura.

Maka tidak mustahil bagi Singapura yang melindungi banyak pelaburan daripada Amerika Syarikat menggunakan media seperti Bloomberg untuk menyerang Malaysia dan pelaburan yang bakal membawa keuntungan besar.

Ini juga termasuk media terbesar Singapura, The Straits Times yang menyerang projek Forest City ini dengan pelbagai andaian dan tuduhan terutamanya tentang alam sekitar.

Projek Forest City juga yang dibangunkan dengan tambakan laut, turut menambahkan keluasan tanah di negeri Johor yang semakin hampir dengan sempadan Singapura.

Penambakan laut ini juga memaksa Singapura mengalihkan laluan kapal kargo, mengkaji semula kedudukan strategik ketenteraan dan pelbagai lagi yang melibatkan kepentingan negara tersebut.

Daripada fakta fakta dan bukti yang ada, memang sukar untuk nafikan bahawa media asing kini amat teruja untuk kacauganggu negara kita. Persoalannya, adakah mereka dijemput?. Atau ada tali barut?

Kebiasaanya juga, dalam perperangan ekonomi seperti ini, wakil tempatan dari dalam negara akan DIGUNAKAN untuk turut menyerang pelaburan tersebut seperti mana yang berlaku terhadap 1MDB iaitu YTL menggunakan media The Edge (Tong Kooi Ong). Malahan, ramai kalau nak sebut pemimpin apposition yang terus menerus menyerang 1MDB agar 1MDB gagal untuk menerbitkan IPO. Ada banyak lagi kes kes lain kalau nak disebutkan.

4 comments:

Ricesaffron@gmail.com said...

Alah ini semua cakap politik dah lari dari asas,,
Bukan nak berpehak pada TunM tapi apa yg di jelaskan dan cabaran di jawap
Oleh tunM org tua yg berusia lebih dari 92tahun amat berhemah dan bergaya mcm tendangan jaringan
Bolah oleh Faiz Sabri,, wlpun munkin Faiz Sabri sendiri tidk menduga dan tidak mampu buat semula jika di arah tetapi tendangan nya tetap
Dapat mengalah kan permain besar dunia ,,
Berbalik pada tendangan TunM,, Tum M mampu membuat berbagai lagi tendangan yg lebih cantik dan merbahaya
Boleh menyebab kan ramai lawan yg lebih muda burkuasa dan bergaya terpedaya sehingga sanggup menendang masuk bolah
Ke kawasan goal sendiri,,,
Sama sam kita saksi kan soalan yg di jawap dgn fakta, dan fakta di patah kan dgn kuasa dan memperbodoh kan rakyat

Anonymous said...

Saya pernah menetap dan berkerja di Singapura selama hampir 20 tahun.
Tiap2 hari media cetak dan saluran berita Singapura akan menyiarkan berita2 yang memburuk2kan Malaysia dan Kerajaan Malaysia.
Sinapura ni memang pukimak! Melayu di sana hidup macam 3rd class citizen in a "1st class" city.
Singapura anti Melayu dan anti Islam.

Anonymous said...

Apa yg saffron ni merepek

Anonymous said...

Sepatutnya pembangunan rapuh hutan batu cam Spura tidak dilakukan di Malaysia. Sekarang pun sudah ada masalah air. Pengurangan penduduklah yg sepatutnya ditekankan.

 
Blogger Templates