Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, February 16, 2017

MASA HANGAT ISU 1MDB, BUKAN MAIN HEBAT HENTAM NAJIB... SEKARANG, BUKAN MAIN HEBAT CANANG DIRI SEBAGAI CALON PRU KAT NAJIB!!!



Senarai Ketua Penaja Bahagian Cap Bunga telah pun keluar. Sepatutnya ini merupakan titik tolak kepada pejuang-pejuang 'Selamatkan Malaysia' yang masih bersarang di dalam UMNO untuk benar-benar mempamerkan kehebatan dan kesungguhan perjuangan mereka, bukannya terus berselindung di dalam UMNO tetapi pada masa yang sama, bertindak sebagai parasit.

Samalah juga seperti yang berlaku di dalam PAS.

PAN sudah lebih setahun ditubuhkan. Sebelum PAN, wujud PASMA yang diketuai oleh Phahrulradzi Zawawi. Kononnya ramailah ahli dan pemimpin PAS yang tidak sebulu dengan pucuk pimpinan yang diketuai oleh Abdul Hadi Awang, akan menunjukkan protes menerusi keluar parti dan membuat desakan kepada Hadi meletak jawatan.

Namun akhirnya, senyap sunyi.

Ketika UMNO berada dalam keadaan lemah kerana serangan bertali arus terutama melibatkan 1MDB dan RM2.6 bilion serta SRC, ramai parasit di dalam UMNO berkata, mereka mahukan Najib meletak jawatan termasuklah beberapa orang Ketua-Ketua Bahagian.

Bukan rahsia lagi bilamana perbincangan tersebut dibuat secara terbuka. Mereka sepakat mengatakan, Muhyiddin adalah orang yang paling sesuai menggantikan Najib bagi mengelakkan Barisan Nasional kalah pada PRU-14 akan datang. Sandaran mereka adalah laporan daripada Sarawak Report dan Wall Street Journal selain Malaysiakini, Free Malaysia Today dan The Edge. Bahkan akhbar-akhbar yang dimiliki oleh parti-parti komponen BN terutama yang berbahasa Cina turut menyertai gerakan berkenaan.

Apabila PAC mengeluarkan laporan dan menafikan pembabitan atau salahlaku dan penyelewengan wang 1MDB oleh Najib Abdul Razak, bahkan apabila banyak pihak termasuklah yang terbaharu Peguam Negara Switzerland menafikan Najib Abdul Razak melakukan perbuatan seperti yang dituduh, dan DOJ Amerika Syarikat pula menggugurkan tuduhan dan penyitaan ke atas harta-harta yang dikatakan mempunyai kaitan dengan 1MDB, usaha-usaha untuk menghancurkan keyakinan terhadap Najib tetap diteruskan tetapi semakin perlahan.

Tony Pua bakal berhadapan dengan perbicaraan saman fitnah 1MDB yang membabitkan Najib tidak lama lagi. Rafizi Ramli juga berhadapan dengan masalah perundangan yang sama. Mahathir walaupun tidak didakwa - mungkin atas kapasitinya selaku orang tua dan bekas Perdana Menteri - hanya mampu berkata, segala tuduhannya tidak disertakan dengan bukti. Bahkan dia hanya menggunakan HEARSAY ketika ditanya di mahkamah.

UMNO dan imej Najib sedikit pulih. Cap Bunga pula telah didaftarkan secara rasmi dan sekarang ini giat meluaskan dan mengukuhkan parti dengan merekrut seramai mungkin ahli.

Ironinya, ramai pemimpin-pemimpin dalam UMNO yang sebelum ini beria-ia mengatakan Najib perlu meletakkan jawatan bagi memulihkan UMNO dan menjamin kelangsungan BN pada PRU-14 nanti, tidak pula segera menyeberang ke Cap Bunga. Tidak seperti ketika Semangat 46 ditubuhkan apabila para pemimpin yang menentang Mahathir, tidak bertangguh menyertai parti yang dipimpin oleh Tengku Razaleigh Hamzah itu dan menyebabkan Mahathir kacau bilau mengatur pelbagai strategi untuk tidak kehilangan jawatan.

Golongan yang sama jugalah sekarang ini sedang sibuk menonjolkan diri untuk dipilih sebagai calon untuk kerusi DUN dan Parlimen walaupun sebahagian daripada mereka sebelum ini telah menjadi calon dan kalah sekurang-kurangnya dua kali PRU.

Ada juga Ketua Bahagian yang Parlimennya kalah tiga penggal berturut-turut, sebelum ini bersuara lantang menentang Najib, turut berlagak seolah-olah mereka adalah pemimpin yang kuat menjilat tapak kaki Najib. Tidak kurang juga yang bercerita kononnya Najib, walau hendak menyarung stokin pun, perlu mendapat pandangan dan keizinan daripada mereka dahulu, bagi menunjukkan betapa layaknya mereka untuk menjadi calon atau peruntukan Pilihanraya turun ke tangan mereka dahulu.

Mereka barangkali lupa, ini zaman dinding dan lantai pun boleh bercakap. Bukti tidak lagi disimpan di dalam fail seperti yang dilakukan oleh Mahathir, sebaliknya dalam bentuk digital yang setiap hari diperbaharui oleh pasukan khas yang menjaga dan memantau perkembangan media sosial, khususnya yang popular seperti Facebook, blog dan twitter.

Cuma.... seandainya Najib mengulangi kesilapan besar seperti PRU-13 yang menggunakan calon-calon tidak berkelayakan tetapi bijak mempublisitikan dirinya, kekalahan Najib dan Barisan Nasional pada PRU-14 akan menjadi lebih parah kerana golongan parasit yang ada di dalam UMNO, tidak akan melepaskan peluang untuk membuktikan kepada Mahathir betapa setia dan efektifnya mereka.

Kalau PAS yang jauh lebih kecil berbanding UMNO sudah melakukan penapisan dan saringan dengan mengenepikan golongan HARUM MANIS yang masih di dalam PAS seperti Mahfuz Omar, mengapa pula UMNO tidak berani menyaring dan mengenepikan golongan yang berbaju merah terang dengan merah sedikit gelap?


No comments:

 
Blogger Templates