Social Icons

Pages

BULETIN 247

Friday, March 17, 2017

MENJELANG PRU-14, CHONG CHIEN JEN KEMBALI GUNAKAN SENTIMEN ANTI-ISLAM DAN SEMENANJUNG UNTUK DAP TERUS MENANG DI SARAWAK!!!



Chong Chien Jen, Pengerusi DAP Sarawak mungkin menyangkakan penentangannya terhadap guru-guru agama Semenanjung yang diimport ke Sarawak akan mendapat sambutan meluas. Bagi orang yang tidak tahu banyak tentang negara ini, tetapi terpilih sebagai Ahli Parlimen, sudah tentulah Chong Chien Jen hanya membaca 'kandungan' berdasarkan KIASU CINA-DAP yang dianutinya.

Menggunakan alasan 'keharmonian kaum' merupakan hujah terbaik yang dibawa oleh Chong Chien Jen. 'Keharmonian kaum' menurut CINA-DAP ialah mengikut kehendak mereka, jangan kacau apa yang KIASU CINA-DAP hendak buat, jangan kembangkan ajaran Islam, Islam perlu disorok-sorokkan, pengajian agama Islam tidak dibenarkan tetapi ajaran mubaligh mazhab CINA-DAP hendak dibenarkan termasuklah Bible berbahasa Melayu walaupun Chong Chien Jen dan seluruh angkatan KIASU CINA-DAP haram tak boleh berbahasa Melayu atau fasih berbahasa kebangsaan.

Keharmonian kaum seolah-olah telah menjadi satu TABOO kepada orang Sarawak sendiri. Di sebalik yang beragama Islam dan dari kaum Bumiputera bersungguh-sungguh mempertahankan nilai tersebut, kaum KIASU terutama sekali CINA-DAP bersungguh-sungguh pula mahu menjadi PENJAJAH dan TUAN BESAR yang menekankan keharmonian kaum kepada kaum Bumiputera tetapi mereka sendiri bebas campurtangan dalam hal ehwal membabitkan Bumiputera dan Pribumi terutama sekali umat Islam di Sarawak.

Itulah yang dilakukan oleh Chong Chien Jen!

Justeru tidak keterlaluanlah jikalau PAS mendakwa DAP dan Chong Chien Jen sendiri sebagai anti-Islam, bahkan berusaha untuk memecahkan keharmonian kaum dan menimbulkan kekacauan bagi membolehkan DAP Sarawak dan Chong Chien Jen sendiri terus bernafas dalam politik negara, khususnya di Sarawak.

PAS Selangor yang merupakan salah satu daripada rakan kongsi Kerajaan Pakatan Selangor berkata, ucapan Ahli Parlimen Bandar Kuching di Dewan Rakyat itu, secara terang-terangan menunjukkan sikap kebencian melampau DAP terhadap Islam selain mengapi-apikan perbezaan agama di Sarawak.

Chong dengan nada menghina berkata, membawa masuk guru-guru agama yang 'sempit pemikiran' dari Semenanjung hanya akan mengganggu keharmonian antara kaum di Sarawak.

Anehnya, orang yang mengatakan dan melabelkan orang lain sebagai sempit pemikiran itulah yang bukan sahaja tidak boleh berbahasa kebangsaan, bahkan tidak boleh menyanyikan lagu Negaraku. Orang yang sama jugalah tidak mengiktiraf negara ini sebagai Malaysia walaupun dia merupakan salah seorang anggota penggubal undang-undang di Parlimen.

Berkurun-kurun Sarawak mempunyai pelbagai campuran budaya dan agama, bahkan Ketua Menteri pertama Sarawak selepas Sarawak benar-benar bergelar sebuah negeri, adalah Temenggung Jugah, negeri itu aman damai. Setiap kaum bahkan dalam setiap keluarga ada pelbagai campuran agama yang dianuti oleh ahli keluarga tanpa banyak hal, tetapi tiba-tiba sahaja manusia seperti Chong Chien Jen baru sedar bahawa, ia adalah tidak betul dan setiap orang perlu dikelaskan mengikut agama dengan superioriti diberikan kepada kaum KIASU CINA-DAP!

Malahan, sebelum Sarawak benar-benar bergelar sebuah negeri (atau negara mengikut kata sesetengah golongan penyembah Brooke), anak-anak Pribumi dan Bumiputeranya menyahut seruan pertiwi untuk menggalas tanggungjawab mempertahankan negara ini daripada serangan komunis. Tidak sedikit anak-anak Sarawak yang terkorban di Semenanjung dan tidak sedikit juga anak-anak Pribumi dan Bumiputera Semenanjung yang terkorban di Sarawak mempertahankan bumi itu daripada dikuasai oleh Komunis. 

Ketika itu, di mana KIASU CINA-DAP Sarawak yang sekarang ini sibuk kononnya mahu menyelamatkan negeri?

Justeru tidak salahlah apabila Ketua Pemuda PAS Sarawak, Arifiazul Paijo berkata, DAP cuba menjadi jaguh sentimen kenegerian dengan bertindak mengapi-apikan perbezaan agama. 

Ketua Pemuda PAS Sarawak, Arifiriazul Paijo berkata DAP cuba menjadi jaguh sentimen kenegerian tetapi bertindak mengapi-apikan perbezaan agama.

Chong Chien Jen dan DAP sebenarnya memperlekehkah profesion perguruan di negara ini, khususnya di Sarawak sendiri. Apatah lagi guru-guru agama yang kononnya sempit pemikiran yang dibawa dari Semenanjung itu hanya mengajar agama kepada pelajar-pelajar Islam Sarawak tanpa sedikit pun mengganggu urusan gereja KIASU CINA-DAP!

Atau adakah sebenarnya Chong Chien Jen sebenarnya mahu memberitahu bahawa NYAH ISLAM DARI SARAWAK SEBAB KAMI ADALAH THE TEMPLERS DI SARAWAK tetapi tidak cukup berani kerana bimbang kehilangan kedudukan dan jawatan?

Sepatutnya orang politik dan baru hidup selepas Sarawak bebas merdeka serta makmur seperti Chong Chien Jen tidak merumitkan keadaan, bahkan menyatu-padukan rakyat, bukannya memecahbelahkan seperti yang cuba dilakukannya sekarang. Sikap permusuhan dan kebencian yang ditunjukkannya sekarang, hanya mendedahkan sikap sebenar DAP yang cuba disorok-sorok selama ini.

Malah sebagai rakyat Malaysia - atau sekurang-kurangnya sebagai rakyat Sarawak - dia harus menerima suasana yang dinikmatinya sekarang, yang mana kaum keluarga dan puaknya yang berada di luar Malaysia tidak terima, sebagai satu keistimewaan yang perlu dijaga, bukannya mencari jalan bagaimana hendak memburukkan keadaan!

Perlu diingat, ADAT NGAYAU sudah lama dihapuskan di Sarawak kerana kebimbangan Brooke kepala orang-orangnya termasuklah tok nenek Chong yang bertaat setia kepada Brooke, tersangkut di tiang rumah panjang!

Satu lagi sejarah yang tidak boleh diperlekehkan ialah JAMES BROOKE yang disembah sebagai raja itu pun, tidak mampu mengalahkan Panglima Rentap sehinggalah Rentap Batang Sekrang itu meninggal sakit tua, bukannya kerana peluru Brooke!


2 comments:

Anonymous said...

Sy lain x nk komen tp sy ingin bertanya...Betul k Temenggong Jugah pernah jadi Ketua Menteri Sarawak??

Anonymous said...

Di mana ada cina disitu ketenteraman akan tergugat

 
Blogger Templates