Wednesday, March 15, 2017

SARANAN KEPADA YEO BEE YIN, KELUAR DARI KEPOMPONG CINA-DAP DAN BELAJAR LAGI SUPAYA TAHU, BUKAN CINA-DAP SAHAJA YANG PANDAI!!!



ADUN Damansara Utama Yeo Bee Yin adalah SEORANG CINA-DAP. Sebagai Cina-DAP, dia akan memandang sesiapa sahaja yang bukan dari klansnya sebagai GOLONGAN KUCING KURAP yang tidak ada kebolehan, tidak ada kepandaian dan tidak ada keistimewaan. Malahan, kalau ada Cina yang tidak sependapat dengannya juga, Cina juga dipandang lekeh.

Jadi apabila Yeo Bee Yin mengatakan dan mendesak isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor meletak jawatan sebagai Penaung Program PERMATA Negara (PERMATA), ia adalah sikap dan ciri-ciri khas seorang CINA-DAP.

Menurut Yeo Bee Yin, Rosmah tidak berkelakayakan menerajui PERMATA. Rosmah dilihat sebagai seorang perempuan tua yang hanya tahu membaca dan menulis sahaja. Malah Rosmah hanya dilihat sebagai seorang wanita Melayu yang gemar berbelanja besar dan boros tanpa sebarang kebolehan melainkan mempergunakan segala kedudukan yang ada. 

Sebagai Cina-DAP, Yeo Bee Yin tidak akan peduli sama sekali kelulusan dan latar belakang pendidikan Rosmah Mansor yang jauh lebih tinggi berbanding dirinya, apatah lagi Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP yang bakal berhadapan dengan proses mahkamah kerana rasuah dan salahguna kedudukan pada penghujung bulan nanti.

Rosmah Mansor adalah lulusan Sarjana Muda Pengajian Sosiologi dan Antropologi. Malah dia juga pemegang Sarjana dalam bidang Sosiologi. Kepakarannya dalam bidang sosiologi itu sudah cukup untuk menggambarkan kemampuan Rosmah untuk membawa PERMATA ke arah kecemerlangan. 

Berbeza dengan Lim Guan Eng dan Betty Chew, isteri Guan Eng yang berkelulusan rendah tetapi memegang banyak jawatan sebagai Pengerusi GLC termasuklah sebagai Pengerusi Bukan Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang. Dikatakan, Guan Eng adalah seorang akauntan tetapi dalam beberapa masalah 'kira-kira', keputusan CEC parti pun bercelaru dan Lim Guan Eng hanya mampu menyalahkan 'EXCEL'.

Seperti yang dikatakan oleh Dato' Rizal Mansor, pegawai khas kepada isteri Perdana Menteri, Yeo Bee Yin sepatutnya diajar atau mendaftarkan diri di dalam kelas PERMATA agar dia boleh menjadi lebih faham tentang istilah dan fungsi PENAUNG di dalam sesebuah organisasi, seperti kedudukan Rosmah di dalam PERMATA. Malahan Rizal turut menasihati Yeo Bee Yin agar lebih banyak membaca agar tidak menjadi pemimpin yang cetek ilmu.

Atau lebih tepat lagi, sekadar berbangga-bangga kerana dia adalah CINA-DAP walaupun hakikatnya CINA-DAP terlalu bengap dalam banyak hal!

Penaung dalam sesebuah organisasi tidak mempunyai sebarang kuasa eksekutif atau membuat keputusan. PERMATA adalah sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri yang mempunyai peraturan dan syarat-syarat ketat untuk sebarang urusan keluar masuk peruntukan serta diaudit saban tahun.

Rizal Mansor mungkin melakukan satu kesilapan apabila Yeo Bee Yin yang telah dibawa melawat, diberi penjelasan, bahkan dihidangkan pelbagai fakta, mungkin sengaja atau buat-buat tidak faham!

Sebenarnya Yeo Bee Yin berperangai begitu kerana dia adalah CINA-DAP. Sebagai CINA-DAP apa-apa sahaja yang melibatkan bukan dari kalangan mereka, termasuklah dari kalangan Cina-Bukan DAP akan diperlekehkan dan dianggap tidak berguna. Hanya yang dibuat oleh CINA-DAP seperti di Pulau Pinang itu sahaja yang dianggap sebagai satu kejayaan walaupun hakikatnya satu kerugian besar kepada rakyat, seperti mana yang dibuktikan oleh Lim Guan Eng!


3 comments:

Anonymous said...

This is the best'est' article for this year yet.. :)

Anonymous said...

Biasa le Cina DAP memang chelaka

Anonymous said...

Biasa le Cina DAP semuanya chelaka, Lim Kit Siang chelaka paling Besar

top