Social Icons

Pages

BULETIN 247

Thursday, March 30, 2017

SIBUK NAK PERIKSA PUNGGUNG ORANG, ONG KIAN MING DAN LIM LIP ENG SEBENARNYA MENYINDIR LIM GUAN ENG!!!



Sibuk betul dua orang Ahli Parlimen DAP yang kononnya mahu  menyelamatkan wang rakyat dengan melawat Kediaman Rasmi Speaker Dewan Rakyat untuk memahami bagaimana dana RM1.4 juta telah dibelanjakan bagi kerja-kerja pengubahsuaian dan naik taraf. 

Kedua-dua Ahli Parlimen DAP itu, Lim Lip Eng dan Ong Kian Ming mempertikaikan segala aspek penambahbaikan dan pengubahsuaian Kediaman Rasmi Speaker Dewan Rakyat. 

"Matlamat kami adalah untuk menentukan sama ada kerja-kerja itu yang menelan perbelanjaan besar adalah wajar. Kami akan cuba memahami jenis laluan masuk sepanjang 100 meter, pemasangan pagar elektronik, sistem keselamatan dan lampu jalan serta kerja-kerja lain yang berkaitan yang bernilai RM1.4 juta," kata Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng.

"Kami juga berharap, lawatan ini akan memberikan beberapa jawapan sama ada memuaskan atau tidak, kepada pengkritik projek ini," katanya lagi yang turut akan diiringi oleh Ahli Parlimen Serdang, Ong Kian Ming semasa lawawtan tersebut.

Eloklah tu sebenarnya, tapi lebih elok lagi kalau Lim Lip Eng dan Ong Kian Ming buat sekali kerja-kerja kajian yang telah dibayar RM305 juta dan projek Terowong Dasar Laut RM6.34 bilion yang tidak habis-habis semenjak 2013 lalu. Sepatutnya Lim Lip Eng dan Ong Kian Ming cuba memberikan jawapan mengapa dari projek Terowong Dasar Laut yang telah pun menggunakan lebih RM300 juta wang rakyat untuk dibayar bagi kajian semata-mata, ianya kemudian diubah kepada Projek Jambatan Ketiga Pulau Pinang seolah-olah Kerajaan Negeri Pulau Pinang cuba menyelamatkan Lim Guan Eng daripada bermasalah dengan SPRM menerusi penciptaan projek baru semata-mata untuk menutup kehilangan wang rakyat Pulau Pinang. 

Atau pun projek laluan basikal di Pulau Pinang yang menelan kos berjuta-juta ringgit, walaupun sekadar projek mengecat sahaja?


Sebanyak RM305 juta sudah diserah kepada sebuah syarikat, namun Kementerian Kerja Raya (KKR) masih belum menerima laporan kajian kemungkinan projek jambatan ketiga Pulau Pinang.

Malah lebih lucu, pelan reka bentuk terperinci pembinaan laluan ketiga negeri itu konon sebagai menggantikan projek terowong dasar laut pun belum lagi diserahkan oleh pihak kerajaan DAP yang ditadbir Lim Guan Eng.

Perkara itu didedahkan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof sambil menegaskan, disebabkan pihak KKR masih belum menerima kajian tersebut, sebarang kelewatan projek bukan disebabkan kesilapan kementerian.

“Hari ini menandakan bakal berakhirnya suku pertama tahun 2017. Kementerian dukacita ingin memberitahu orang ramai khasnya di Pulau Pinang bahawa kami masih belum menerima sebarang kajian projek mega tersebut.

“Justeru, apa-apa kesalahan bagi sebarang kelewatan projek tidak disebabkan oleh kementerian kami,” kata Fadillah. (RUJUK SINI)

Atau barangkali elok juga kedua-dua Ahli Parlimen DAP itu memeriksa kerja-kerja mengecat Pintu Gerbang Darul Ehsan di Lebuhraya Persekutuan yang telah menelan kos RM9.7 juta, jumlah yang majoriti orang beranggapan sebagai sesuatu yang sangat mustahil, melainkan cat yang digunakan itu bersalut emas!

No comments:

 
Blogger Templates