Social Icons

Pages

BULETIN 247

Monday, July 24, 2017

MAAF LIM KIT SIANG, DAP TAK BOLEH GUNA LOGO PARTI CAP BUNGA KALAU DIHARAMKAN ROS, KATA MAHATHIR!!!



Dr. Mahathir, Pengerusi Pakatan Harapan merangkap Pengerusi Parti Cap Bunga mengesahkan cakap-cakap sebelum ini bahawa Parti Cap Bunga sebenarnya hanyalah kick-off bagi DAP demi mendapatkan undi Melayu dan FELDA. Ini terbukti apabila Pakatan Harapan mengibarkan bendera di wilayah-wilayah bermajoritikan Melayu, bendera DAP tidak dikibarkan bersama-sama. Yang ada hanyalah bendera Pakatan Harapan, PKR, PAN dan Cap Bunga sahaja. Sekaligus cuba membenarkan bahawa DAP tidak ada sebarang kuasa ke atas Pakatan Harapan, biarpun hakikat sebenar adalah sebaliknya. 

Terbaharu, Dr. Mahathir mengesahkan Parti Cap Bunga tidak akan membenarkan sama sekali DAP bertanding dengan menggunakan logo parti itu sekiranya pendaftaran DAP dibatalkan oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS). 

Menurut Dr. Mahathir, keputusan itu adalah perlu kerana Parti Cap Bunga adalah untuk menarik pengundi-pengundi Melayu. Penggunaan logo parti itu oleh DAP akan membuatkan status quo yang cuba ditonjolkan oleh Dr. Mahathir bahawa partinya adalah memperjuangkan Melayu, akan terbarai dan terkantoi.

Justeru, menurut Setiausaha Agung PAN, Anuar Tahir, Pakatan Harapan akan mengadakan perbincangan sesama mereka dan akan memutuskan apa penyelesaian bagi isu penggunaan logo dalam konteks DAP sekiranya Roket diharamkan oleh ROS.

Anuar Tahir berpendapat, Dr. Mahathir sebenarnya berhati-hati. 

"Kalau Dr. Mahathir kata ya, akan dipertimbangkan (DAP bertanding guna logo Parti Cap Bunga), kalau kata begitu nanti, seluruh media akan kata Mahathir adalah alat barua DAP."

7 Julai lalu, Ketua Pengarah ROS, Datuk Mohammad Razin Abdullah meminta DAP mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) ekoran perlantikan ahli CEC dan pemegang jawatan utama DAP pada 29 September 2013 dianggap tidak sah dari segi undang-undang bahkan bertentangan dengan Perlembagaan Parti DAP sendiri.

Menurut Mohammad Razin, pemilihan itu sepatutnya berdasarkan kepada senarai nama perwakilan yang berhak hadir dan mengundi pada pemilihan CEC DAP bertarikh 15 Disember 2012, yang melibatkan seramai 2576 perwakilan dari 865 Cawangan.

DAP cuba bertegas dengan pendirian mereka, pemilihan semula CEC tidak perlu dilakukan. ROS dipersalahkan. Surat ROS kepada Lim Guan Eng bertarikh April 2013, tidak dikeluarkan dan disiarkan bahkan cuba untuk disembunyikan, kemudian berdrama kononnya ROS bersikap double-standard dan cuba memanipulasi undang-undang untuk mengenakan ROS.

Ketegasan Ketua Pengarah ROS yang baru, yang enggan untuk 'minum kopi' sebaliknya berkeras urusan antara ROS dengan DAP hanyalah menerusi surat, akhirnya membuatkan Teresa Kok, Naib Pengerusi DAP berkata, DAP tidak ada pilihan kecuali menuruti arahan ROS kerana PRU-14 semakin hampir. 

Difahamkan, selewat-lewatnya DAP akan mengadakan pemilihan semula pada Januari 2018 dalam usaha untuk memastikan kedudukan Lim Guan Eng dan kader-kadernya yang terjejas teruk, stabil dan mampu memenangi kedudukan dalam hierarki CEC.

No comments:

 
Blogger Templates