Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, July 26, 2017

MBI SELANGOR ANCAM TINDAKAN UNDANG-UNDANG UNTUK TUTUP SKANDAL UNISEL-MBI-JNSB!!!



Pendedahan berterusan oleh beberapa buah blog dan portal terutama oleh Selangor-Leaks, CaptainM dan MyMassa membabitkan skandal UNISEL-Jana Niaga Sdn Bhd dan MBI, kini mula menarik perhatian ramai.

Azmin Ali dan pentadbirannya sekarang ini dilihat kelam-kabut untuk menutup skandal tersebut dengan ancaman saman, sama seperti yang cuba dilakukan oleh Lim Guan Eng dan pentadbirannya di Pulau Pinang dalam isu terowong dasar laut dan penyelewengan tanah serta wang rakyat Pulau Pinang yang bernilai berbilion-bilion ringgit.

Kemelut UNISEL dan Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) telah bermula pada era pentadbiran Khalid Ibrahim lagi. Kegagalan JNSB menjalankan tanggungjawab mereka, menyebabkan Khalid Ibrahim dan UNISEL menamatkan kontrak JNSB. Untuk beberapa bulan, isu tersebut senyap sehinggalah Azmin Ali dilantik sebagai Menteri Besar Selangor, dan JNSB mula mengambil tindakan mahkamah bagi membuat tuntutan.

Salah seorang yang diancam akan disaman oleh Azmin Ali dan pentadbirannya adalah Rizal Mansor, pegawai khas Perdana Menteri. Rizal dalam ucapan perasmian mesyuarat sebuah UMNO Cawangan di Selangor telah membangkitkan isu dan persoalan tentang pembayaran oleh MBI kepada JNSB.


Gagal menjawab dan terkejut dengan pendedahan tersebut, pentadbiran Azmin Ali segera melompat dan melatah. Usaha untuk menutup skandal tersebut dibuat dengan pemanipulasian undang-undang, kaedah yang amat digemari oleh Pakatan Harapan terutama sekali DAP.

DAP dalam beberapa usahanya telah berjaya menutup mulut para pengkritik Kerajaan Negeri berhubung pembayaran besar-besaran secara tunai atau nilai tanah kepada syarikat persendirian dan harga mahal dalam beberapa projek yang hanya disebut tetapi tidak direalisasikan.

Gagal menjawab dan enggan menjawab, DAP dan Lim Guan Eng akhirnya menggunakan kuasa mahkamah menerusi proses injuksi bagi menutup cerita sebenar daripada diketahui orang ramai.

Di Selangor, Azmin Ali juga nampaknya cuba menggunakan kaedah yang sama walaupun pada masa yang sama, cuba membuat penafian yang bercanggah dengan surat-surat yang disiarkan oleh blog-blog dan portal-portal terbabit.


Dalam status terbaharu yang dimuatnaik di laman Facebook peribadinya, Rizal mempersoalkan tindakan MBI membuat bayaran pendahuluan sebanyak RM10 juta kepada JNSB walaupun tidak dipersetujui oleh UNISEL. Rizal mempersoalkan tujuan pembayaran berkenaan dengan proses timbangtara yang dimaksudkan.

Azmin dan kepimpinan negeri terutama sekali MBI diminta memberikan penjelasan sebenar berhubung perkara ini kerana ia melibatkan rakyat Selangor khususnya pelajar-pelajar UNISEL.

Malangnya Azmin lebih berminat untuk menyaman dan berusaha menutup mulut pihak yang bertanya!!!


2 comments:

Unknown said...

Kenapa nak saman. Jawab la dgn fakta.. apara pembangkang ni

Anonymous said...

Azmin Ali dan PKR memang gitulah cara mereka.. apa yg nak heran... tapi ramai Melayu bengong yg percaya PKR nie.. sebab memang bengong dan bengap...

 
Blogger Templates