Social Icons

Pages

BULETIN 247

Wednesday, July 26, 2017

MULANYA EJEK, TAPI SEKARANG, DAP DAN TONY PUA MARAH SEBAB PAS NAK BERTANDING DI KERUSI DAP!!!



Tony Pua sangat efektif mempertahankan kepentingan DAP selepas perlantikannya sebagai Pengerusi Biro Penerangan Pakatan Harapan diumumkan oleh Pengerusi Pakatan Harapan, Dr. Mahathir Mohamad. Biarpun dia turut membawa sama perjuangan dan aspirasi PKR, PAN dan Cap Bunga, tetapi sama seperti Cina-Cina DAP yang lain, perkara utama baginya adalah kepentingan DAP.

Salah satu perjuangan utama DAP adalah memastikan masyarakat bukan Islam percaya bahawa DAP adalah saviour yang menyelamatkan mereka daripada penguasaan sebarang elemen yang bersangkutan dengan Islam dan umat Islam.

Selain UMNO yang menjadi musuh utama DAP, parti chauvinist yang masih gagal menerangkan tentang dana politik RM1.2 bilion dari Zionis Israel itu turut menjadikan PAS sebagai musuh utama mereka. PAS dimusuhi bukan kerana Islam sangat, tetapi kerana PAS telah menggagalkan usaha DAP untuk menjadikan PAS sebagai biro agama Islam yang mengaut undi dan sokongan masyarakat Islam kepada DAP. Keputusan PAS untuk berpisah dengan DAP, telah menyebabkan kepimpinan tertinggi DAP melancarkan perang habis-habisan ke atas PAS.

Sebelum berseteru, keputusan untuk bertanding di kerusi mana, akan dirundingi oleh PAS dengan DAP. DAP adalah kuasa pemutus yang suara mereka perlu diambil kira dan dijadikan panduan.

Disebabkan itulah, walaupun sudah berpisah, DAP dan sebahagian besar pemimpin DAP masih lagi menganggap PAS perlu ikut kata perintah mereka. Sebelum ini, pengumuman PAS untuk bertanding lebih sedikit kerusi membuatkan DAP dan Pakatan mengejek parti berkenaan.

Kata-kata seperti 'buat apa berpolitik kalau tak nak menang', 'bagaimana nak menang Putrajaya kalau bertanding sikit je,' 'bagaimana nak ada kuasa kalau tak berani nak letak calon di lebih banyak kerusi', dan 'sengaja nak bagi UMNO-BN menang sebab tu tak nak lawan UMNO-BN di semua kerusi'.

Namun apabila PAS mengumumkan hasrat untuk bertanding sekurang-kurangnya 100 kerusi, sekali lagi Pakatan yang diketuai oleh DAP berkokok marahkan PAS. Tetapi suara-suara mengejek masih juga kedengaran seperti "Bertanding 100 kerusi jer, macam mana nak dapat majoriti 2/3 untuk bentuk kerajaan."

Baru-baru ini, PAS mengumumkan pelancaran jentera pilihanraya di Permatang Pauh menjadikan PAS sebagai sasaran kemarahan PKR yang bukan sedikit. PAS dituduh kononnya tidak hormatkan rakan-rakan pembangkang sebab berani menerjah kawasan kubu kuat PKR. PKR terlupa bahawa tahaluf siyasi antara PAS dengan PKR pada tahun 1999 memberikan laluan kepada Anwar Ibrahim dan Wan Azizah untuk bertanding di situ walaupun sebelum 1999, kerusi Parlimen Permatang Pauh ditandingi PAS menentang BN.

DAP pula kalut apabila PAS umumkan, mereka juga akan bertanding di kawasan yang turut ditandingi oleh DAP. Tony Pua menempelak PAS dan menuduh PAS sengaja nak bagi BN menang besar selain menuduh PAS bersekongkol dengan UMNO-BN. (RUJUK SINI)

Tony Pua terlupa agaknya atau buat-buat bodoh barangkali apabila PAN umumkan nak bertanding di Kelantan dan Terengganu membabitkan kerusi-kerusi PAS, Tony Pua bukan sahaja tidak bercakap apa-apa, malahan menyokong kuat keinginan PAN itu. Tidak itu sahaja, DAP menerusi Lim Kit Siang juga telah melantik Husam Musa dari PAN sebagai bakal Menteri Besar Kelantan tanpa peduli pun perasaan PAS yang telah menguasai Kelantan dari tahun 1990 lagi.

Kebijaksanaan DAP ialah cuba menampilkan mereka sebagai mangsa walaupun sebenarnya merekalah pemangsa yang menyamar sebagai mangsa!

Terbaharu ialah apabila Tony Pua diselar kerana bukan sahaja gagal memastikan Lim Guan Eng bersih daripada tuduhan rasuah dan salahguna kuasa, tetapi berusaha menggagalkan fungsi undang-undang di Malaysia menerusi pemanipulasian dan kempen berterusan menentang undang-undang negara.

Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, 'berjaya' mengelak daripada dibicarakan atas tuduhan rasuah dan salahguna kuasa dalam masa terdekat, bahkan berikrar akan memastikan perbicaraan tersebut ditunda dan dilengah-lengahkan.



2 comments:

Anonymous said...

Tony Pua dan DAP ... boleh pergi mampus.. PAS nak bertanding kat mana pun dia punya sukalah.. lu apa hal.. ingat lu tailo ka... go to hell DAP

Anonymous said...

Politikus yg karut marut macam ni perlu dibuang jauh2 dlm pru akan datang

 
Blogger Templates