Social Icons

Pages

BULETIN 247

Tuesday, August 22, 2017

PEREBUTAN KERUSI DUN KULIM DAN GURUN SEMAKIN HANGAT ANTARA PKR DENGAN DAP!!!



Keinginan DAP yang disuarakan oleh Lim Kit Siang agar PKR menyerahkan kerusi DUN Gurun dan Kulim untuk ditandingi oleh DAP pada PRU akan datang, terus menimbulkan kemarahan di kalangan pemimpin-pemimpin kanan PKR. 

Pada PRU-13 lalu, kerusi DUN N.22 Gurun ditandingi oleh Leong Yong Kong dari BN dan Salma Ismail dari PKR. Leong Yong Kong memperolehi undi sebanyak 11,411 berbanding Salma Ismail berbanding 10,115. Leong Yong Kong memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 1,296 undi. 

Manakala bagi kerusi DUN N.35 Kulim, Barisan Nasional diwakili oleh Chua Thiong Gee. Manakala PKR diwakili oleh Chu Maw Nian. Turut serta dalam pertandingan tersebut adalah calon dari BERJASA, Mohd Junip Huzayin. Chua berjaya memperolehi 14,384 undi, manakala Chu pula berjaya memperolehi 13,741. Calon BERJASA hanya mampu memperolehi 898 undi. Chua dan BN menang dengan majoriti 643 undi. 

Komposisi kaum di DUN N.35 Kulim adalah Melayu 60%, Cina 22%, India 16% dan lain-lain kaum 2%. Manakala di DUN N.22 Gurun pula, Melayu adalah 56%, Cina 24%, India 18% dan lain-lain kaum 2%.

Secara keseluruhan berdasarkan komposisi pemilih mengikut kaum di seluruh Kedah, Melayu seramai 76%, Cina pula 16%, India 6% dan lain-lain kaum 2%.

Pada PRU-12, calon PKR, Lim Soo Nee (PKR) berjaya merampas DUN Kulim dari BN yang diwakili oleh Lim Lee Choo dengan majoriti 1,244 undi. Gurun bagaimanapun menyaksikan calon PKR yang diwakili oleh B. Kalaivanan kalah kepada calon BN Dr. Leong Yong Kong dengan majoriti 1,554 undi. 

Statistik itulah yang membuatkan Lim Kit Siang sangat yakin, seandainya DAP yang bertanding di kedua-dua kerusi tersebut, calon-calon BN akan berjaya dikalahkan dengan mudah. Perkiraan Lim Kit Siang amat mudah, selain undi solid daripada masyarakat Cina, DAP sudah berjaya memperolehi undi daripada Melayu terutama dari kalangan serpihan PAS yang kini bernaung di bawah PAN serta ahli-ahli Parti Cap Bunga.

Mungkin kerana itulah, Pengerusi PKR Kedah, Dr. Azman Ismail berkata, PKR Kedah bersikap terbuka dengan cadangan Penasihat DAP itu supaya DAP dibenarkan bertanding di Kerusi N.22 Gurun dan kerusi N.35 Kulim dalam usaha Pakatan Harapan untuk membentuk Kerajaan Negeri menggantikan UMNO-BN.

Bagaimanapun, PKR yang diketahui amat tamak untuk bertanding dan meletakkan calon, menerusi Naib Presidennya, Tian Chua menyelar pembahagian kerusi itu. Menurut, sebarang pembahagian kerusi perlu dibincangkan secara tertutup di meja rundingan dan tidak dibincangkan secara terbuka menerusi media bagi mengelakkan gambaran negatif parti-parti komponen Pakatan Harapan sedang bergaduh berebut kerusi.

'Nasihat' Tian Chua itu tidak ditujukan secara khusus kepada sesiapa, tetapi jelas, bagi sesiapa yang mengikuti perkembangan politik semasa, sudah tentulah mereka yang membicarakan secara terbuka tentang tuntutan kerusi tersebut adalah Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Johari Abdul.

Tuntutan terbuka Lim Kit Siang ke atas kerusi N.22 dan N.35 yang sebelum ini ditandingi oleh PKR, membuatkan Johari Abdul naik angin. Sebelum itu, Johari Abdul secara terbuka menyatakan, 'PKR mahu bertanding sekurang-kurangnya 16 kerusi DUN di Kedah. Dia sendiri akan bertanding di kerusi N.22 Gurun agar dia boleh dilantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baru sekiranya PKR menang paling banyak kerusi di Kedah pada PRU-14.

Gelagat serta kenyataan-kenyataan yang keluar dari mulut Lim Kit Siang, Tian Chua, Johari Abdul dan Dr. Azman Ismail sebenarnya cukup menarik sekaligus menyaksikan pertembungan hangat antara PKR-DAP dalam perebutan kerusi untuk ditandingi. 

Kita belum lagi dengar cerita PAN dan Parti Cap Bunga di Kedah pula. Yang pasti keempat-empat parti sedang berebut dan saling cuba cantas mencantas antara satu sama lain!

No comments:

 
Blogger Templates